• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Zamarznięty letni płyn do spryskiwaczy – jak sobie z tym poradzić?

Pamiętałeś o wymianie opon, ale zupełnie nie pomyślałeś o tym, żeby zastąpić letni płyn do spryskiwaczy wersją zimową odporną na niskie temperatury. Niestety uświadomiłeś to sobie dopiero przy pierwszych przymrozkach, gdy po włączeniu spryskiwaczy nic się nie stało i musiałeś jechać z brudną szybą. Co można wtedy zrobić? Jak skutecznie i bezpiecznie poradzić sobie z zamarzniętym płynem?

W warunkach zimowych, kiedy na szybę pada śnieg, a spod kół innych pojazdów pryska błoto i inne zanieczyszczenia, sprawne spryskiwacze są wyjątkowo istotne. Brudna szyba, której nie da się oczyścić, realnie wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Jeżeli dołożymy do tego jeszcze szybko zapadający zmrok, okazuje się, że ograniczona widoczność jest naprawdę bardzo dużym utrudnieniem. Jednak to nie jedyna konsekwencja niewymienienia płynu do spryskiwaczy.

Brudna szyba to nie wszystko

Jeżeli płyn w przewodach zamarznie, może dojść do ich pęknięcia. Podobnie zresztą dzieje się ze zbiorniczkiem, który czasami dosłownie zostaje rozsadzony. Na uszkodzenia narażone są również dysze spryskiwaczy – często jeden z najbardziej kosztownych elementów całego układu. Żeby tego uniknąć, trzeba pamiętać o wymianie płynu. A co jeśli nie zrobiło się tego na czas i płyn już zamarzł?

Sposoby na rozmrożenie płynu do spryskiwaczy

Jak sobie poradzić z tym problemem? Najlepiej byłoby spróbować poruszać się samochodem do momentu, aż płyn rozmarznie i będzie można go zużyć, żeby w to miejsce dolać wersję dostosowaną do warunków atmosferycznych. Praca silnika powoduje ogrzanie płynu, a w konsekwencji zmianę jego stanu skupienia. Uwaga – ten sposób wymaga zachowania szczególnej ostrożności w trakcie jazdy. Lepiej nie próbować rozmrożenia płynu w ten sposób, gdy na zewnątrz drogi pokryte są pośniegowym błotem, które będzie pryskać spod kół i zdecydowanie ograniczy widoczność, tylko poczekać do momentu aż sytuacja pozwoli na spokojne pokonanie kilkudziesięciu kilometrów. Ewentualnie w razie potrzeby można po prostu zatrzymać się na chwilę i umyć szybę ręcznie.

Inna metoda to pozostawienie samochodu w miejscu, gdzie jest stosunkowo ciepło, np. w garażu przy domu lub w garażu podziemnym. Przeważnie po kilkudziesięciu minutach, czasami dłużej – po kilku godzinach dojdzie do rozmrożenia płynu. Jeżeli w pomieszczeniu panują niskie temperatury – maksymalnie kilka stopni – może to zająć nawet całą noc.

Jak zapobiec zamarznięciu płynu w przewodach?

Co dalej? Gdy płyn już rozmarznie, należy postępować tak jak przy wymianie. Najpierw trzeba usunąć całkowicie letnią wersję preparatu z układu. W tym celu można np. wielokrotnie uruchamiać spryskiwacze do czasu, aż płyn przestanie się z nich wydostawać. Następnie powinno się dolać zimowy płyn do zbiornika. Jeżeli korzystasz z koncentratu, pamiętaj o rozcieńczeniu go wodą destylowaną w odpowiednich proporcjach.

Najlepiej jednak zapobiegać problemom, zamiast się z nimi zmagać. Zimowy płyn do spryskiwaczy powinno się stosować już w okresie jesiennym, szczególnie, gdy parkuje się na zewnątrz, żeby uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki w postaci zamarzniętych przewodów po pierwszej nocy, kiedy temperatura spadnie poniżej zera.

A czy można stosować zimowy płyn w okresie letnim? Teoretycznie tak, chociaż wersje letnie dużo lepiej radzą sobie z usuwaniem owadów z szyby niż zimowe.

Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej
Łopatki przy kierownicy – jak to działa?
Do niedawna łopatki przy kierownicy kojarzyły się wyłącznie z bardzo szybkimi luksusowymi samochodami albo z grami komputerowymi. Dziś można je dokupić do wielu różnych modeli aut – to rozwiązanie stało się ogólnodostępne. Pytanie tylko, czy faktycznie to wygodny element, czy wyłącznie efektowny gadżet. Jak używać łopatek przy kierownicy?
więcej
Paliwo E10 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej benzynie
Chociaż od pewnego czasu mówiło się, że od 1 stycznia 2024 roku benzyna E10 zastąpi Pb95, czyli format E5, część kierowców i tak była zaskoczona, gdy zobaczyła nowe oznaczenia. Czym charakteryzuje się paliwo E10? Kto może je tankować? I co zrobić, jeśli mimo wszystko chce się wlewać wersję E5?
więcej