• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Zabezpieczenie antykorozyjne – kiedy warto je uzupełnić i jakie wybrać?

Producenci stosują zabezpieczenie antykorozyjne we wszystkich nowych samochodach. Zabezpieczenie to nakłada się nie tylko na elementy nadwozia, lecz także na podwozie. Niektóre z powłok mogą przetrwać wiele lat. Inne wymagają uzupełnienia już po krótkim czasie od zakupu pojazdu. Kiedy powinno się zdecydować na ponowne zastosowanie środka zapobiegającego rdzy?

Odpowiadając na pytanie, można powiedzieć, że już nawet po 3 lub 4 latach. Oczywiście nie będzie to konieczne w każdym aucie, ale czasami okazuje się niezbędne, aby uchronić się przed rdzą. Co ważne, uzupełnienie zabezpieczenia antykorozyjnego powinno być dobrane do wykorzystanego wcześniej środka fabrycznego – oba preparaty muszą się połączyć. Jakie zatem rozwiązania stosuje się zazwyczaj na konkretnych elementach w samochodzie?

Zabezpieczenie antykorozyjne – nadkola

W zależności od tego, czy auto jest nowe, czy starsze, w nadkolach albo zakłada się specjalną wykładzinę, albo używa się masy poliuretanowo-kauczukowej z dodatkiem PCV. O ile wykładzina powinna przetrwać bez większych problemów naprawdę długo, o tyle masa ma tendencję do wykruszania się i wymaga uzupełnienia.

Aby skutecznie ją uzupełnić, należy użyć produktu na bazie żywic i kauczuku. Popularne – i niestety często stosowane – środki bitumiczne wchodzą w reakcję z PCV, co skutkuje szybkim pojawieniem się kolejnych ubytków.

Uwaga, jeśli zaniedba się problem dziur w masie w nadkolach, można się spodziewać wystąpienia ognisk rdzy na tych elementach. W przypadku korozji trzeba najpierw oczyścić wybrane miejsce, następnie zastosować specjalny preparat na rdzę, a dopiero później nałożyć produkt na bazie żywic i kauczuku. Tylko wtedy ma się pewność, że nadkole zostało odpowiednio zabezpieczone.

Co z podwoziem?

Niektórzy wykorzystują preparaty na bazie żywic i kauczuku także do podwozia. To dobry krok, bo dzięki swojej miękkości tego typu produkty dobrze ochronią podwozie nie tylko przed rdzewieniem, lecz także przed kamykami strzelającymi spod kół. Jeśli chce się uzyskać jeszcze lepszy efekt, można dodatkowo pokryć całość woskiem do podwozi. W przypadku progów i drzwi zalecane jest stosowanie tak zwanego baranka nakładanego pistoletem pneumatycznym.

Kiedy i jak zabezpieczać profile zamknięte?

Jeszcze innego podejścia wymagają profile zamknięte. Zazwyczaj mają one otwory technologiczne, przez które wkłada się sondę wstrzykującą preparat. Jeśli otwory są zaspawane, należy je ponownie nawiercić, a po wykonaniu zabezpieczenia szczelnie zabezpieczyć.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej