• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Zabezpieczanie lakieru samochodowego

Czy da się skutecznie zabezpieczyć lakier przed zanieczyszczeniami drogowymi takimi jak piasek, kamyki, błoto lub sól? A co z promieniowaniem UV? Producenci, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kierowców, stworzyli różne produkty, które z założenia mają chronić delikatną powłokę lakieru. O jakich produktach mowa? Przygotowaliśmy dla Was zestawienie najpopularniejszych rozwiązań.

Wiadomo, że o samochód warto dbać nie tylko pod względem mechanicznym, lecz także estetycznym. Nowe auta zjeżdżające z linii produkcyjnej zazwyczaj mają powłoki chroniące lakier. A co ze starszymi modelami? Można je samodzielnie zabezpieczyć przed uszkodzeniami i rdzą.

Przeważnie wszyscy myślą, że to okres zimowy jest najtrudniejszy dla lakieru samochodowego. Sól, piasek, kamienie znajdujące się na drodze mogą prowadzić do uszkodzeń tej delikatnej powłoki, powodując odpryski, a w efekcie powstawanie ognisk rdzy. Trzeba jednak pamiętać, że w lecie takie odpryski np. po przejeździe po żwirowej drodze także się zdarzają, a dochodzi jeszcze kwestia narażenia na intensywne promieniowanie UV. Jakie to ma znaczenie? Promieniowanie wpływa na przyspieszenie procesów oksydacyjnych odpowiadających za matowienie lakieru. Żeby temu wszystkiemu zapobiec, można m.in. aplikować twardy wosk.

Zabezpieczanie lakieru twardym woskiem

Twardy wosk to najtańszy sposób na zabezpieczenie lakieru. Plusy? Poza ceną oscylującą w okolicy 100 zł za butelkę także czas ochrony (do kilku miesięcy), efekt połysku na lakierze, łatwiejsze zmywanie brudu z pojazdu oraz wydajność – jedno opakowanie pozwala na kilka aplikacji. Minusy? Wosk ochroni karoserię przed zanieczyszczeniami, bo tworzy powłokę utrudniającą przywieranie zabrudzeń, ale nie zapobiegnie powstawaniu ubytków i zarysowań po uderzeniu kamieni.

Stosowanie powłok ochronnych

Drugim sposobem, który można wykorzystać, jest stosowanie powłok ochronnych. Na rynku dostępne są powłoki ceramiczne i kwarcowe. Plusy? Zdecydowanie większa trwałość niż w przypadku wosków – do 12 miesięcy oraz dodatkowa ochrona przed drobnymi zarysowaniami. Minusy? Jak się można spodziewać, jeden główny, czyli cena. Za małą buteleczkę wystarczającą na jednorazową aplikację trzeba zapłacić od kilkudziesięciu do 500 złotych. Dodatkowym utrudnieniem jest sposób nakładania powłok. O ile przy woskach bez problemu da się to zrobić samodzielnie, o tyle przy tego typu powłokach raczej większość kierowców decyduje się na poproszenie o pomoc specjalistów.

Przyklejanie folii ochronnej

Trzecie rozwiązanie to przyklejanie folii ochronnych. Mogą być one bezbarwne albo kolorowe w zależności od preferencji. Plusy? Najskuteczniejsza ochrona ze wszystkich proponowanych sposobów. Folie nie tylko sprawiają, że lakier nie ulega oksydacji, lecz także zabezpieczają przed uderzeniami i otarciami. W zasadzie ze względu na grubość – 0,35 mm – w trakcie jazdy nie ma sposobu na uszkodzenie struktury folii. Minusy? Oczywiście cena. Najtańsze zaczynają się od 30 zł/m2, a najdroższe sięgają nawet 300 zł/m2. Dodatkowy koszt to aplikacja, którą należy przeprowadzić w doświadczonym warsztacie.

Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej
Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej