• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Zabezpieczanie lakieru samochodowego

Czy da się skutecznie zabezpieczyć lakier przed zanieczyszczeniami drogowymi takimi jak piasek, kamyki, błoto lub sól? A co z promieniowaniem UV? Producenci, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kierowców, stworzyli różne produkty, które z założenia mają chronić delikatną powłokę lakieru. O jakich produktach mowa? Przygotowaliśmy dla Was zestawienie najpopularniejszych rozwiązań.

Wiadomo, że o samochód warto dbać nie tylko pod względem mechanicznym, lecz także estetycznym. Nowe auta zjeżdżające z linii produkcyjnej zazwyczaj mają powłoki chroniące lakier. A co ze starszymi modelami? Można je samodzielnie zabezpieczyć przed uszkodzeniami i rdzą.

Przeważnie wszyscy myślą, że to okres zimowy jest najtrudniejszy dla lakieru samochodowego. Sól, piasek, kamienie znajdujące się na drodze mogą prowadzić do uszkodzeń tej delikatnej powłoki, powodując odpryski, a w efekcie powstawanie ognisk rdzy. Trzeba jednak pamiętać, że w lecie takie odpryski np. po przejeździe po żwirowej drodze także się zdarzają, a dochodzi jeszcze kwestia narażenia na intensywne promieniowanie UV. Jakie to ma znaczenie? Promieniowanie wpływa na przyspieszenie procesów oksydacyjnych odpowiadających za matowienie lakieru. Żeby temu wszystkiemu zapobiec, można m.in. aplikować twardy wosk.

Zabezpieczanie lakieru twardym woskiem

Twardy wosk to najtańszy sposób na zabezpieczenie lakieru. Plusy? Poza ceną oscylującą w okolicy 100 zł za butelkę także czas ochrony (do kilku miesięcy), efekt połysku na lakierze, łatwiejsze zmywanie brudu z pojazdu oraz wydajność – jedno opakowanie pozwala na kilka aplikacji. Minusy? Wosk ochroni karoserię przed zanieczyszczeniami, bo tworzy powłokę utrudniającą przywieranie zabrudzeń, ale nie zapobiegnie powstawaniu ubytków i zarysowań po uderzeniu kamieni.

Stosowanie powłok ochronnych

Drugim sposobem, który można wykorzystać, jest stosowanie powłok ochronnych. Na rynku dostępne są powłoki ceramiczne i kwarcowe. Plusy? Zdecydowanie większa trwałość niż w przypadku wosków – do 12 miesięcy oraz dodatkowa ochrona przed drobnymi zarysowaniami. Minusy? Jak się można spodziewać, jeden główny, czyli cena. Za małą buteleczkę wystarczającą na jednorazową aplikację trzeba zapłacić od kilkudziesięciu do 500 złotych. Dodatkowym utrudnieniem jest sposób nakładania powłok. O ile przy woskach bez problemu da się to zrobić samodzielnie, o tyle przy tego typu powłokach raczej większość kierowców decyduje się na poproszenie o pomoc specjalistów.

Przyklejanie folii ochronnej

Trzecie rozwiązanie to przyklejanie folii ochronnych. Mogą być one bezbarwne albo kolorowe w zależności od preferencji. Plusy? Najskuteczniejsza ochrona ze wszystkich proponowanych sposobów. Folie nie tylko sprawiają, że lakier nie ulega oksydacji, lecz także zabezpieczają przed uderzeniami i otarciami. W zasadzie ze względu na grubość – 0,35 mm – w trakcie jazdy nie ma sposobu na uszkodzenie struktury folii. Minusy? Oczywiście cena. Najtańsze zaczynają się od 30 zł/m2, a najdroższe sięgają nawet 300 zł/m2. Dodatkowy koszt to aplikacja, którą należy przeprowadzić w doświadczonym warsztacie.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej