• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Wycieki w samochodzie – gdzie może pojawić się problem?

Każdy wyciek w samochodzie jest potencjalnie niebezpieczny – może być oznaką poważnej awarii, która wymaga jak najszybszej interwencji mechanika, aby nie doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń. Jakie płyny eksploatacyjne są wykorzystywane w pojazdach i które miejsca warto sprawdzić na obecność ewentualnych wycieków?

Współczesne samochody mają nie tylko całe mnóstwo czujników i elektroniki, lecz także od kilku do nawet kilkunastu płynów eksploatacyjnych, które trzeba regularnie uzupełniać oraz wymieniać. Jakie są podstawowe płyny wykorzystywane w pojazdach? W każdym aucie znajdziemy płyn do spryskiwaczy, płyn chłodniczy – występuje nawet w modelach elektrycznych, gdzie ma za zadanie chłodzić zarówno silnik, jak i baterie litowo-jonowe, płyn hamulcowy oraz płyn przekładniowy. Oprócz tego w zależności od rodzaju jednostki napędowej i modelu samochodu stosuje się płyn hydrauliczny układu wspomagania kierownicy, płyn wspomagania sprzęgła – często tę funkcję pełni płyn hamulcowy, płyn AdBlue, płyn katalityczny, olej silnikowy oraz olej przekładniowy. Dodatkowo dochodzi jeszcze kwestia wycieków paliwa i okazuje się, że problem nieszczelności w pojeździe może być bardzo złożony.

Gdzie szukać wycieków poszczególnych płynów?

Wyciek oleju silnikowego

Zacznijmy od jednego z poważniejszych problemów, czyli wyciekania oleju silnikowego. Jeżeli kierowca zauważa wyraźnie zmniejszający się poziom oleju, ślady na silniku, elementach osprzętu albo tłuste plamy pod samochodem, a przy tym dochodzi do przedwczesnego zapalenia się kontrolki informującej o obniżonym poziomie tego płynu, warto sprawdzić czy olej nie wypływa przez jedno z najczęstszych miejsc. O jakich miejscach mowa? O uszczelce pod głowicą – żeby to sprawdzić, trzeba zdjąć górną osłonę silnika, misce olejowej albo korku – najlepiej od spodu dotknąć miskę chusteczką albo czystą szmatką, simmeringach wału korbowego lub wałka rozrządu – wówczas silnik będzie zabrudzony olejem z boku oraz wężu doprowadzającym olej do turbosprężarki – w celu weryfikacji można przetrzeć chusteczką po wężyku i w okolicach turbo.

Wyciek płynu hamulcowego

Bardzo niebezpieczne jest również wyciekanie płynu hamulcowego, ponieważ wpływa to na skuteczność hamowania. Jeśli obniża się poziom płynu w zbiorniczku, hamowanie staje się widocznie mniej efektywne, pedał hamulca wpada w podłogę, pod samochodem widać plamy, a przy kołach czuć specyficzny zapach, powinno się sprawdzić uszczelkę pompy hamulcowej, łączenia przewodów i same przewody.

Wyciek oleju przekładniowego

W przypadku wycieku oleju przekładniowego objawy awarii będą podobne jak przy wyciekach oleju silnikowego – zmniejszający się poziom płynu i zapalenie się kontrolki ostrzegawczej, a także przegrzewanie się skrzyni. Jak sprawdzić czy rzeczywiście mamy do czynienia z tym problemem? Pod samochodem położyć jasną szmatkę lub papier i poczekać na ewentualne pojawienie się brunatnych plam.

Wyciek płynu chłodniczego

A co z płynem chłodniczym? Jego wycieki mogą sugerować: zmniejszający się poziom płynu zarówno w zbiorniczku wyrównawczym, jak i w chłodnicy, plamy pod samochodem, wyczuwany zapach płynu po otwarciu maski, mokra chłodnica, blok silnika lub węże układu chłodzenia, a także za wysoka temperatura pracy jednostki napędowej. Najczęściej do ubytków płynu dochodzi przez przerdzewiałą chłodnicę, uszkodzony króciec układu chłodzenia, węże lub połączenia pomiędzy poszczególnymi elementami. W celu oceny stanu tych podzespołów można uruchomić silnik na biegu jałowym i sprawdzać, czy po osiągnięciu temperatury roboczej płyn nie wycieka lub wręcz nie wypływa pod ciśnieniem z części tworzących układ chłodzenia.

Wyciek płynu do spryskiwaczy

Najmniej groźnym problemem z punktu widzenia ryzyka ewentualnego wypadku albo poważnej awarii jest wyciek płynu do spryskiwaczy, chociaż i on może zdecydowanie utrudnić jazdę. Płyn do spryskiwaczy wycieka zazwyczaj z uszkodzonego zbiorniczka, uszczelnienia pompki elektrycznej lub przewodów doprowadzających do dysz spryskiwaczy. Powodami do sprawdzenia poszczególnych elementów pod kątem wycieków powinny być: charakterystyczny zapach płynu, plamy przy podszybiu i przy przednich nadkolach, zmniejszająca się bez wyraźnego powodu ilość płynu w zbiorniczku oraz problemy z działaniem spryskiwaczy.

Którą normę emisji spalin spełnia Twoje auto?
Normy emisji spalin nie są niczym nowym. Po raz pierwszy wprowadzono je w 1993 roku, a później stopniowo zaostrzano. Aktualnie obowiązuje norma Euro 6, zaś na 2025 rok planowane jest wdrożenie Euro 7. Co dokładnie określają normy Euro i jak sprawdzić, którą z nich powinien spełniać Twój samochód?
więcej
Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej