Każdy wyciek w samochodzie jest potencjalnie niebezpieczny – może być oznaką poważnej awarii, która wymaga jak najszybszej interwencji mechanika, aby nie doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń. Jakie płyny eksploatacyjne są wykorzystywane w pojazdach i które miejsca warto sprawdzić na obecność ewentualnych wycieków?
Współczesne samochody mają nie tylko całe mnóstwo czujników i elektroniki, lecz także od kilku do nawet kilkunastu płynów eksploatacyjnych, które trzeba regularnie uzupełniać oraz wymieniać. Jakie są podstawowe płyny wykorzystywane w pojazdach? W każdym aucie znajdziemy płyn do spryskiwaczy, płyn chłodniczy – występuje nawet w modelach elektrycznych, gdzie ma za zadanie chłodzić zarówno silnik, jak i baterie litowo-jonowe, płyn hamulcowy oraz płyn przekładniowy. Oprócz tego w zależności od rodzaju jednostki napędowej i modelu samochodu stosuje się płyn hydrauliczny układu wspomagania kierownicy, płyn wspomagania sprzęgła – często tę funkcję pełni płyn hamulcowy, płyn AdBlue, płyn katalityczny, olej silnikowy oraz olej przekładniowy. Dodatkowo dochodzi jeszcze kwestia wycieków paliwa i okazuje się, że problem nieszczelności w pojeździe może być bardzo złożony.
Gdzie szukać wycieków poszczególnych płynów?
Wyciek oleju silnikowego
Zacznijmy od jednego z poważniejszych problemów, czyli wyciekania oleju silnikowego. Jeżeli kierowca zauważa wyraźnie zmniejszający się poziom oleju, ślady na silniku, elementach osprzętu albo tłuste plamy pod samochodem, a przy tym dochodzi do przedwczesnego zapalenia się kontrolki informującej o obniżonym poziomie tego płynu, warto sprawdzić czy olej nie wypływa przez jedno z najczęstszych miejsc. O jakich miejscach mowa? O uszczelce pod głowicą – żeby to sprawdzić, trzeba zdjąć górną osłonę silnika, misce olejowej albo korku – najlepiej od spodu dotknąć miskę chusteczką albo czystą szmatką, simmeringach wału korbowego lub wałka rozrządu – wówczas silnik będzie zabrudzony olejem z boku oraz wężu doprowadzającym olej do turbosprężarki – w celu weryfikacji można przetrzeć chusteczką po wężyku i w okolicach turbo.
Wyciek płynu hamulcowego
Bardzo niebezpieczne jest również wyciekanie płynu hamulcowego, ponieważ wpływa to na skuteczność hamowania. Jeśli obniża się poziom płynu w zbiorniczku, hamowanie staje się widocznie mniej efektywne, pedał hamulca wpada w podłogę, pod samochodem widać plamy, a przy kołach czuć specyficzny zapach, powinno się sprawdzić uszczelkę pompy hamulcowej, łączenia przewodów i same przewody.
Wyciek oleju przekładniowego
W przypadku wycieku oleju przekładniowego objawy awarii będą podobne jak przy wyciekach oleju silnikowego – zmniejszający się poziom płynu i zapalenie się kontrolki ostrzegawczej, a także przegrzewanie się skrzyni. Jak sprawdzić czy rzeczywiście mamy do czynienia z tym problemem? Pod samochodem położyć jasną szmatkę lub papier i poczekać na ewentualne pojawienie się brunatnych plam.
Wyciek płynu chłodniczego
A co z płynem chłodniczym? Jego wycieki mogą sugerować: zmniejszający się poziom płynu zarówno w zbiorniczku wyrównawczym, jak i w chłodnicy, plamy pod samochodem, wyczuwany zapach płynu po otwarciu maski, mokra chłodnica, blok silnika lub węże układu chłodzenia, a także za wysoka temperatura pracy jednostki napędowej. Najczęściej do ubytków płynu dochodzi przez przerdzewiałą chłodnicę, uszkodzony króciec układu chłodzenia, węże lub połączenia pomiędzy poszczególnymi elementami. W celu oceny stanu tych podzespołów można uruchomić silnik na biegu jałowym i sprawdzać, czy po osiągnięciu temperatury roboczej płyn nie wycieka lub wręcz nie wypływa pod ciśnieniem z części tworzących układ chłodzenia.
Wyciek płynu do spryskiwaczy
Najmniej groźnym problemem z punktu widzenia ryzyka ewentualnego wypadku albo poważnej awarii jest wyciek płynu do spryskiwaczy, chociaż i on może zdecydowanie utrudnić jazdę. Płyn do spryskiwaczy wycieka zazwyczaj z uszkodzonego zbiorniczka, uszczelnienia pompki elektrycznej lub przewodów doprowadzających do dysz spryskiwaczy. Powodami do sprawdzenia poszczególnych elementów pod kątem wycieków powinny być: charakterystyczny zapach płynu, plamy przy podszybiu i przy przednich nadkolach, zmniejszająca się bez wyraźnego powodu ilość płynu w zbiorniczku oraz problemy z działaniem spryskiwaczy.