• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Wycieki w samochodzie – gdzie może pojawić się problem?

Każdy wyciek w samochodzie jest potencjalnie niebezpieczny – może być oznaką poważnej awarii, która wymaga jak najszybszej interwencji mechanika, aby nie doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń. Jakie płyny eksploatacyjne są wykorzystywane w pojazdach i które miejsca warto sprawdzić na obecność ewentualnych wycieków?

Współczesne samochody mają nie tylko całe mnóstwo czujników i elektroniki, lecz także od kilku do nawet kilkunastu płynów eksploatacyjnych, które trzeba regularnie uzupełniać oraz wymieniać. Jakie są podstawowe płyny wykorzystywane w pojazdach? W każdym aucie znajdziemy płyn do spryskiwaczy, płyn chłodniczy – występuje nawet w modelach elektrycznych, gdzie ma za zadanie chłodzić zarówno silnik, jak i baterie litowo-jonowe, płyn hamulcowy oraz płyn przekładniowy. Oprócz tego w zależności od rodzaju jednostki napędowej i modelu samochodu stosuje się płyn hydrauliczny układu wspomagania kierownicy, płyn wspomagania sprzęgła – często tę funkcję pełni płyn hamulcowy, płyn AdBlue, płyn katalityczny, olej silnikowy oraz olej przekładniowy. Dodatkowo dochodzi jeszcze kwestia wycieków paliwa i okazuje się, że problem nieszczelności w pojeździe może być bardzo złożony.

Gdzie szukać wycieków poszczególnych płynów?

Wyciek oleju silnikowego

Zacznijmy od jednego z poważniejszych problemów, czyli wyciekania oleju silnikowego. Jeżeli kierowca zauważa wyraźnie zmniejszający się poziom oleju, ślady na silniku, elementach osprzętu albo tłuste plamy pod samochodem, a przy tym dochodzi do przedwczesnego zapalenia się kontrolki informującej o obniżonym poziomie tego płynu, warto sprawdzić czy olej nie wypływa przez jedno z najczęstszych miejsc. O jakich miejscach mowa? O uszczelce pod głowicą – żeby to sprawdzić, trzeba zdjąć górną osłonę silnika, misce olejowej albo korku – najlepiej od spodu dotknąć miskę chusteczką albo czystą szmatką, simmeringach wału korbowego lub wałka rozrządu – wówczas silnik będzie zabrudzony olejem z boku oraz wężu doprowadzającym olej do turbosprężarki – w celu weryfikacji można przetrzeć chusteczką po wężyku i w okolicach turbo.

Wyciek płynu hamulcowego

Bardzo niebezpieczne jest również wyciekanie płynu hamulcowego, ponieważ wpływa to na skuteczność hamowania. Jeśli obniża się poziom płynu w zbiorniczku, hamowanie staje się widocznie mniej efektywne, pedał hamulca wpada w podłogę, pod samochodem widać plamy, a przy kołach czuć specyficzny zapach, powinno się sprawdzić uszczelkę pompy hamulcowej, łączenia przewodów i same przewody.

Wyciek oleju przekładniowego

W przypadku wycieku oleju przekładniowego objawy awarii będą podobne jak przy wyciekach oleju silnikowego – zmniejszający się poziom płynu i zapalenie się kontrolki ostrzegawczej, a także przegrzewanie się skrzyni. Jak sprawdzić czy rzeczywiście mamy do czynienia z tym problemem? Pod samochodem położyć jasną szmatkę lub papier i poczekać na ewentualne pojawienie się brunatnych plam.

Wyciek płynu chłodniczego

A co z płynem chłodniczym? Jego wycieki mogą sugerować: zmniejszający się poziom płynu zarówno w zbiorniczku wyrównawczym, jak i w chłodnicy, plamy pod samochodem, wyczuwany zapach płynu po otwarciu maski, mokra chłodnica, blok silnika lub węże układu chłodzenia, a także za wysoka temperatura pracy jednostki napędowej. Najczęściej do ubytków płynu dochodzi przez przerdzewiałą chłodnicę, uszkodzony króciec układu chłodzenia, węże lub połączenia pomiędzy poszczególnymi elementami. W celu oceny stanu tych podzespołów można uruchomić silnik na biegu jałowym i sprawdzać, czy po osiągnięciu temperatury roboczej płyn nie wycieka lub wręcz nie wypływa pod ciśnieniem z części tworzących układ chłodzenia.

Wyciek płynu do spryskiwaczy

Najmniej groźnym problemem z punktu widzenia ryzyka ewentualnego wypadku albo poważnej awarii jest wyciek płynu do spryskiwaczy, chociaż i on może zdecydowanie utrudnić jazdę. Płyn do spryskiwaczy wycieka zazwyczaj z uszkodzonego zbiorniczka, uszczelnienia pompki elektrycznej lub przewodów doprowadzających do dysz spryskiwaczy. Powodami do sprawdzenia poszczególnych elementów pod kątem wycieków powinny być: charakterystyczny zapach płynu, plamy przy podszybiu i przy przednich nadkolach, zmniejszająca się bez wyraźnego powodu ilość płynu w zbiorniczku oraz problemy z działaniem spryskiwaczy.

Dlaczego olej silnikowy ciemnieje?
Jeżeli w trakcie sprawdzania poziomu oleju zauważycie, że płyn zmienił kolor, zazwyczaj zakładacie, że pora go wymienić. Nic w tym dziwnego. Panuje powszechne przekonanie, zgodnie z którym czarnoszary odcień oleju silnikowego jest równoznaczny z jego zużyciem. Czy rzeczywiście ciemny olej trzeba jak najszybciej zastąpić nowym? Kiedy ten płyn eksploatacyjny może zmienić barwę? Dlaczego zdarza się, że czernieje od razu po zalaniu?
więcej
Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej