• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Wszystko o korasie – sercu turbosprężarki

Koras nazywany jest sercem turbosprężarki, ponieważ stanowi jej rdzeń – łączy turbinę ze sprężarką. Ewentualne uszkodzenie tej części zawsze dużo kosztuje, dlatego warto wiedzieć, co zrobić, żeby o nią zadbać. O tym, jak działa turbosprężarka, jak jest dokładnie zbudowana i w jaki sposób rozpoznać objawy jej awarii, piszemy w poniższym artykule.

Każdy, kto ma samochód z turbosprężarką, wie, że naprawa tej części jest kosztowna. Nie każdy natomiast zdaje sobie sprawę z tego, w jaki sposób działa to urządzenie i dlaczego tak często ulega awariom.

Gdzie znajduje się koras?

Turbosprężarka to niewielka część o kształcie ślimaka składająca się z dwóch podstawowych elementów, czyli turbiny i sprężarki, łączącego je korasu oraz kilku mniejszych, takich jak pierścienie uszczelniające, łożyska ślizgowe i oporowe czy kanały olejowe.

Turbina nazywana jest częścią gorącą – przechodzą przez nią spaliny o temperaturze ok. 900 stopni Celsjusza. Dodatkowo ma ona łopatki, które kręcą się ze średnią prędkością ok. 100 tys. obrotów na minutę, generując tym samym ciepło. W niektórych sytuacjach łopatki przyspieszają do nawet 250 tys. obrotów na minutę – nic więc dziwnego, że turbina może rozgrzać się dosłownie do czerwoności.

Sprężarka nazywana jest częścią zimną. To właśnie ją napędza turbina, aby mogła zasysać powietrze i pod wysokim ciśnieniem wtłaczać je do silnika. Dzięki temu samochód uzyskuje większą moc, lepsze spalanie, niższe zużycie paliwa oraz emituje odpowiednio czystsze spaliny.

Koras, inaczej środkowy zespół obrotowy, łączy obie części – gorącą i zimną. Jest rodzajem wału napędzanego spalinami i zakończonego wirnikiem, który pozwala na przepompowywanie powietrza do silnika. Bez niego praca turbosprężarki nie byłaby możliwa.

Uszkodzenia turbosprężarki

Turbosprężarka działa w naprawdę trudnych warunkach, dlatego jej żywotność jest ograniczona. Kiedyś szacowało się, że turbo wytrzymuje około 300 tys. km, zaś obecnie, ze względu na budowę nowszych urządzeń, to założenie zmniejszono do 200 tys. km. W praktyce wszystko zależy od sposobu eksploatacji samochodu.

Kiedy można podejrzewać, że doszło do uszkodzenia turbosprężarki? Wtedy, gdy pojawiają się niebieskie spaliny, ponieważ świadczą o nieszczelnościach powodujących spalanie oleju, co często jest winą turbo. Druga podejrzana sytuacja to występowanie gwizdów przy dodawaniu gazu, bo to przeważnie będzie efektem zużycia korasa. Dlaczego? Urządzenie obraca się z ogromną prędkością, więc złe wyważenie albo uszkodzenie da o sobie głośno znać.

Wymiana korasa

Jeśli z turbosprężarką coś się dzieje, można ją zregenerować lub wymienić na nową. Pierwszy sposób jest skuteczny i sporo tańszy niż drugi. Przy regeneracji wymienia się wyłącznie koras, a następnie wywarza się go. Ze względu na to, że taki zabieg wymaga precyzyjnych specjalistycznych wyważarek, częściej kupuje się po prostu wyważony koras i montuje rdzeń bezpośrednio w turbo.

Niektórzy podejmują się samodzielnego czyszczenia turbosprężarki, ale tutaj trzeba naprawdę uważać. Aby dobrze przygotować turbo, należy rozłożyć ją na części, wymyć myjką ultradźwiękową i wypiaskować szkiełkiem oraz elektrokorundem. Potem całość złożyć i ustawić prawidłowe ciśnienie doładowania. Sprawa jest jeszcze trudniejsza w turbo ze zmienną geometrią, bo tam reguluje się strumień spalin kierowanych na łopatki.

Jak zadbać o koras?

Najlepiej po prostu dbać o koras i całą turbosprężarkę. Wystarczy regularnie wymieniać olej, nie przyciskać gazu do dechy na zimnym silniku, a także pamiętać o chwilowym odpoczynku przed wyłączeniem. Takie zabiegi skutecznie wydłużają żywotność turbo.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej