• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Uszkodzony katalizator. Co dalej?

Wymiana katalizatora na nowy

Najprostszym i najlepszym rozwiązaniem problemu z uszkodzonym katalizatorem w naszym pojeździe byłaby jego wymiana na nowy. Niestety koszt zakupy nowego oryginalnego i dedykowanego katalizatora do naszego pojazdu jest bardzo wysoki i mało, który użytkownik decyduje się na takie rozwiązanie. Jeżeli jednak zdecydujemy się na zakup oryginalnego dedykowanego katalizatora do naszego pojazdu zakupy dokonajmy w Autoryzowanym Serwisie, ponieważ możemy mieć pewność ze katalizator jest oryginalny i cechuje się najwyższą jakością. Pamiętajmy, aby przed dokonaniem zakupu upewnić się, że katalizator jest dedykowany do naszego pojazdu – zwróćmy uwagę na rok produkcji pojazdu oraz silnik.

Regeneracja katalizatora

Coraz większą popularnością cieszy się regeneracja katalizatora. Dlaczego? Ponieważ jest jedną z najrozsądniejszych rozwiązań w przypadku jego uszkodzenia. Usługa regeneracji ma bardzo dobry stosunek jakości usługi do ceny, przy czym jest ona zdecydowanie mniejsza niż zakup nowego dedykowanego katalizatora. Usługa regeneracji polega na wymianie jego wnętrza. W zależności od materiału wykorzystanego do jego budowy następuje wymiana bloku ceramicznego bądź bloku metalowego. Firmy specjalizujące się w regeneracji katalizatora udzielają na wykonaną przez siebie usługę gwarancje, dzięki czemu możemy mieć pewność, że jej jakość jest bardzo wysoka.

Katalizator uniwersalny

Jeszcze do niedawna większość osób mających problem z uszkodzonym katalizatorem decydowało się na zakup katalizatora uniwersalnego. Dlaczego? Ponieważ regeneracja była bardzo mało popularna, a ceny dedykowanego katalizatora bardzo wysokie. Obecnie coraz mniej ludzi decyduje się na zakup uniwersalnego katalizatora. Niestety jak sama nazwa wskazuje produkt jest uniwersalny, dlatego należy liczyć się, że nie w każdym samochodzie będzie funkcjonował w pełni poprawnie.

Usunięcie katalizatora

Wiele osób decyduje się na usunięcie katalizatora ze swojego pojazdu. Pamiętajmy, że zabieg ten jest niezgodny z prawem, co więcej w przypadku kontroli drogowej bądź przeglądu technicznego istnieje ryzyko zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu, a osobę kierująca/właściciel zostanie ukarany mandatem. W przypadku nowego pojazdu usunięcie katalizatora wiązać się będzie z ingerencją w oprogramowanie silnika. Dlaczego? Ponieważ brak katalizatora spowoduje niepoprawne wartości odczytane przez sondy lambda umieszczone przed i za katalizatorem pojazdu, a co za tym idzie na desce rozdzielczej naszego pojazdu pojawi się kontrolka, a silnik przejdzie w tryb awaryjny. Aby uniknąć takiej sytuacji należy zmienić oprogramowanie jednostki napędowej w ten sposób, aby odczyty sond lambda nie wpływały na pracę silnika.

Używany katalizator

Obecnie na rynku wtórnym znajdziemy bardzo dużą ilość używanych katalizatorów dedykowanych do naszego pojazdu. Niestety pamiętajmy, że decydując się na zakup używanego katalizatora nie mamy nigdy pewności w jakim jest on stanie technicznym.

Stary katalizator co zrobić?

W przypadku, gdy zdecydujemy się na wymianę katalizatora, niezależnie czy na dedykowanego, uniwersalnego czy używanego pozostaje Nam zasadnicze pytanie: „Co zrobić ze starym katalizatorem?” Najlepszym rozwiązaniem jest oddanie go do profesjonalnego skupu katalizatorów, w którym dokonamy jego sprzedaży na wysokim poziomie. Czym charakteryzuje się wysoki poziom obsługi klienta? Przede wszystkim na uczciwej wycenie oraz pomocy przy wypełnieniu dokumentów oraz szybciej realizacji sprzedaży.

Pamiętajmy, że niedopuszczalne jest wyrzucanie uszkodzonego katalizatora do śmietnika, a pozostawienie go u mechanika to zwyczajna strata pieniędzy.

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej