• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Układ wydechowy bez katalizatora.

Po co nam katalizator?

Katalizator swoim wyglądem przypomina metalową puszkę. Owszem, na zewnątrz nie charakteryzuje się niczym nadzwyczajnym, jednak jego wnętrze jest bardzo cenne. Środek katalizatora tworzą kanaliki przypominające strukturę plastra miodu. Dodatkowo wewnątrz ich ścianek umieszczone zostały metale szlachetne takie jak rod, pallad bądź platyna. To właśnie ich obecność odpowiada za powstanie reakcji chemicznej w której uczestniczą spaliny wydostające się z komory spalania do katalizatora. Po odbyciu reakcji znacząca część szkodliwych związków chemicznych nie wydostaje się do atmosfery. Niestety metale szlachetne nie należą do najtańszych, dlatego w przypadku konieczności wymiany katalizatora wybór dedykowanego oryginalnego wiążę się z wydatkiem sięgającym nawet paru tysięcy złotych. Niestety spora część osób postanawia podjąć decyzje o jego usunięciu…

Czy usunięcie to dobre rozwiązanie?

Odpowiedz na to pytanie jest bardzo prosta: Stanowczo NIE! Usunięcie katalizatora wiąże się wieloma problemami. Pierwszym z nich jest niezgodność z homologacją pojazdu, który opuszczając fabrykę wyposażony był w katalizator. W takim przypadku podczas kontroli Policji i sprawdzeniu chociażby emisji spalin, funkcjonariusz ma prawo zatrzymać Nam dowód rejestracyjny pojazdu, a Nas ukarać mandatem. Podobnie jest w przypadku obowiązkowego przeglądu technicznego- diagnosta w przypadku stwierdzenia braku katalizatora nie przedłuży ważności badania okresowego. Drugim argumentem jest nadmierne zanieczyszczanie powietrza. Trzecim argumentem najbardziej trafiającym do posiadaczy samochodów jest problem z poprawna pracą silnika. W przypadku wiekowych pojazdów usunięcie katalizatora może nie mieć większego wpływu na pracę silnika. Niestety jeżeli nasz pojazd jest stosunkowo młody usuniecie katalizatora wiązać będzie się z błędnym odczytem sond lambda, które w większości pojazdów umieszczone są przed i za katalizatorem. Aby rozwiązać ten problem konieczna będzie modyfikacja oprogramowania pojazdu w celu przeprogramowania sond. Niestety należy liczyć się z tym, że każda ingerencja w oryginalne oprogramowanie wiążę się z pewnym ryzykiem uszkodzenia, co skutkować może dużymi problemami.

A co z usuniętym katalizatorem?

W przypadku usunięcia katalizatora i zastąpieniem go jedynie metalową puszką pozostaje problem co zrobić ze starym elementem. Najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie odpowiedniego skupu katalizatorów i jego sprzedaż. Pamiętajmy, że nawet uszkodzony katalizator ma swoja wartość i to wcale nie mała. Przed sprzedażą sprawdźmy, który skup zapewnia w pełni profesjonalny i szybki proces skupu oraz fachową pomoc podczas wypełniania niezbędnych elementów. Sprawdźmy czy dany skup posiada wszystkie niezbędne zezwolenia oraz certyfikaty.

Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej
Rodzaje tuningu – optyczny, elektroniczny i mechaniczny
ng – jakie jest pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie to słowo? Większość pewnie pomyśli o podrasowanym samochodzie z dużym spojlerem, alufelgami i sportowym tłumikiem. Faktycznie, większość aut po tuningu optycznym ma zamontowane wspomniane elementy, ale tuning to przede wszystkim modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia pojazdu w celu zwiększenia jego mocy. W które przeróbki rzeczywiście warto zainwestować, żeby osiągnąć pożądany efekt?
więcej