• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Układ wydechowy bez katalizatora.

Po co nam katalizator?

Katalizator swoim wyglądem przypomina metalową puszkę. Owszem, na zewnątrz nie charakteryzuje się niczym nadzwyczajnym, jednak jego wnętrze jest bardzo cenne. Środek katalizatora tworzą kanaliki przypominające strukturę plastra miodu. Dodatkowo wewnątrz ich ścianek umieszczone zostały metale szlachetne takie jak rod, pallad bądź platyna. To właśnie ich obecność odpowiada za powstanie reakcji chemicznej w której uczestniczą spaliny wydostające się z komory spalania do katalizatora. Po odbyciu reakcji znacząca część szkodliwych związków chemicznych nie wydostaje się do atmosfery. Niestety metale szlachetne nie należą do najtańszych, dlatego w przypadku konieczności wymiany katalizatora wybór dedykowanego oryginalnego wiążę się z wydatkiem sięgającym nawet paru tysięcy złotych. Niestety spora część osób postanawia podjąć decyzje o jego usunięciu…

Czy usunięcie to dobre rozwiązanie?

Odpowiedz na to pytanie jest bardzo prosta: Stanowczo NIE! Usunięcie katalizatora wiąże się wieloma problemami. Pierwszym z nich jest niezgodność z homologacją pojazdu, który opuszczając fabrykę wyposażony był w katalizator. W takim przypadku podczas kontroli Policji i sprawdzeniu chociażby emisji spalin, funkcjonariusz ma prawo zatrzymać Nam dowód rejestracyjny pojazdu, a Nas ukarać mandatem. Podobnie jest w przypadku obowiązkowego przeglądu technicznego- diagnosta w przypadku stwierdzenia braku katalizatora nie przedłuży ważności badania okresowego. Drugim argumentem jest nadmierne zanieczyszczanie powietrza. Trzecim argumentem najbardziej trafiającym do posiadaczy samochodów jest problem z poprawna pracą silnika. W przypadku wiekowych pojazdów usunięcie katalizatora może nie mieć większego wpływu na pracę silnika. Niestety jeżeli nasz pojazd jest stosunkowo młody usuniecie katalizatora wiązać będzie się z błędnym odczytem sond lambda, które w większości pojazdów umieszczone są przed i za katalizatorem. Aby rozwiązać ten problem konieczna będzie modyfikacja oprogramowania pojazdu w celu przeprogramowania sond. Niestety należy liczyć się z tym, że każda ingerencja w oryginalne oprogramowanie wiążę się z pewnym ryzykiem uszkodzenia, co skutkować może dużymi problemami.

A co z usuniętym katalizatorem?

W przypadku usunięcia katalizatora i zastąpieniem go jedynie metalową puszką pozostaje problem co zrobić ze starym elementem. Najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie odpowiedniego skupu katalizatorów i jego sprzedaż. Pamiętajmy, że nawet uszkodzony katalizator ma swoja wartość i to wcale nie mała. Przed sprzedażą sprawdźmy, który skup zapewnia w pełni profesjonalny i szybki proces skupu oraz fachową pomoc podczas wypełniania niezbędnych elementów. Sprawdźmy czy dany skup posiada wszystkie niezbędne zezwolenia oraz certyfikaty.

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej