• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Układ wydechowy bez katalizatora.

Po co nam katalizator?

Katalizator swoim wyglądem przypomina metalową puszkę. Owszem, na zewnątrz nie charakteryzuje się niczym nadzwyczajnym, jednak jego wnętrze jest bardzo cenne. Środek katalizatora tworzą kanaliki przypominające strukturę plastra miodu. Dodatkowo wewnątrz ich ścianek umieszczone zostały metale szlachetne takie jak rod, pallad bądź platyna. To właśnie ich obecność odpowiada za powstanie reakcji chemicznej w której uczestniczą spaliny wydostające się z komory spalania do katalizatora. Po odbyciu reakcji znacząca część szkodliwych związków chemicznych nie wydostaje się do atmosfery. Niestety metale szlachetne nie należą do najtańszych, dlatego w przypadku konieczności wymiany katalizatora wybór dedykowanego oryginalnego wiążę się z wydatkiem sięgającym nawet paru tysięcy złotych. Niestety spora część osób postanawia podjąć decyzje o jego usunięciu…

Czy usunięcie to dobre rozwiązanie?

Odpowiedz na to pytanie jest bardzo prosta: Stanowczo NIE! Usunięcie katalizatora wiąże się wieloma problemami. Pierwszym z nich jest niezgodność z homologacją pojazdu, który opuszczając fabrykę wyposażony był w katalizator. W takim przypadku podczas kontroli Policji i sprawdzeniu chociażby emisji spalin, funkcjonariusz ma prawo zatrzymać Nam dowód rejestracyjny pojazdu, a Nas ukarać mandatem. Podobnie jest w przypadku obowiązkowego przeglądu technicznego- diagnosta w przypadku stwierdzenia braku katalizatora nie przedłuży ważności badania okresowego. Drugim argumentem jest nadmierne zanieczyszczanie powietrza. Trzecim argumentem najbardziej trafiającym do posiadaczy samochodów jest problem z poprawna pracą silnika. W przypadku wiekowych pojazdów usunięcie katalizatora może nie mieć większego wpływu na pracę silnika. Niestety jeżeli nasz pojazd jest stosunkowo młody usuniecie katalizatora wiązać będzie się z błędnym odczytem sond lambda, które w większości pojazdów umieszczone są przed i za katalizatorem. Aby rozwiązać ten problem konieczna będzie modyfikacja oprogramowania pojazdu w celu przeprogramowania sond. Niestety należy liczyć się z tym, że każda ingerencja w oryginalne oprogramowanie wiążę się z pewnym ryzykiem uszkodzenia, co skutkować może dużymi problemami.

A co z usuniętym katalizatorem?

W przypadku usunięcia katalizatora i zastąpieniem go jedynie metalową puszką pozostaje problem co zrobić ze starym elementem. Najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie odpowiedniego skupu katalizatorów i jego sprzedaż. Pamiętajmy, że nawet uszkodzony katalizator ma swoja wartość i to wcale nie mała. Przed sprzedażą sprawdźmy, który skup zapewnia w pełni profesjonalny i szybki proces skupu oraz fachową pomoc podczas wypełniania niezbędnych elementów. Sprawdźmy czy dany skup posiada wszystkie niezbędne zezwolenia oraz certyfikaty.

Plusy i minusy silników D-CAT
Silniki D-CAT to nowoczesne jednostki wysokoprężne D-4D montowane w samochodach marki Toyota. Sama marka słynie przede wszystkim z niezawodności, ale ta niezawodność odnosi się przede wszystkim do silników benzynowych. A jak to wygląda w przypadku D-CAT-ów? Jakie są plusy i minusy tych napędów?
więcej
Zerwanie paska klinowego – co zrobić, żeby tego uniknąć?
Pasek klinowy to niewielki, ale znaczący element. Ten, kto kiedykolwiek musiał wzywać pomoc drogową, bo pasek zerwał mu się w trakcie jazdy, wie, jak kosztowna jest naprawa samochodu wtedy, gdy ta część się zepsuje. Jak zatem można uniknąć awarii paska? Co ile powinno się go wymieniać? I ile to tak naprawdę kosztuje?
więcej
Najczęstsze przyczyny przegrzania silnika
Każdy kierowca wie, że problemy z silnikiem zazwyczaj pociągają za sobą bardzo duże koszty naprawy – i zazwyczaj boi się jakichkolwiek awarii w tym zakresie. Tak jest również w przypadku przegrzania jednostki napędowej. Jakie są najczęstsze przyczyny przegrzania silnika i co robić, żeby tego uniknąć?
więcej