• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Układ wydechowy bez katalizatora.

Po co nam katalizator?

Katalizator swoim wyglądem przypomina metalową puszkę. Owszem, na zewnątrz nie charakteryzuje się niczym nadzwyczajnym, jednak jego wnętrze jest bardzo cenne. Środek katalizatora tworzą kanaliki przypominające strukturę plastra miodu. Dodatkowo wewnątrz ich ścianek umieszczone zostały metale szlachetne takie jak rod, pallad bądź platyna. To właśnie ich obecność odpowiada za powstanie reakcji chemicznej w której uczestniczą spaliny wydostające się z komory spalania do katalizatora. Po odbyciu reakcji znacząca część szkodliwych związków chemicznych nie wydostaje się do atmosfery. Niestety metale szlachetne nie należą do najtańszych, dlatego w przypadku konieczności wymiany katalizatora wybór dedykowanego oryginalnego wiążę się z wydatkiem sięgającym nawet paru tysięcy złotych. Niestety spora część osób postanawia podjąć decyzje o jego usunięciu…

Czy usunięcie to dobre rozwiązanie?

Odpowiedz na to pytanie jest bardzo prosta: Stanowczo NIE! Usunięcie katalizatora wiąże się wieloma problemami. Pierwszym z nich jest niezgodność z homologacją pojazdu, który opuszczając fabrykę wyposażony był w katalizator. W takim przypadku podczas kontroli Policji i sprawdzeniu chociażby emisji spalin, funkcjonariusz ma prawo zatrzymać Nam dowód rejestracyjny pojazdu, a Nas ukarać mandatem. Podobnie jest w przypadku obowiązkowego przeglądu technicznego- diagnosta w przypadku stwierdzenia braku katalizatora nie przedłuży ważności badania okresowego. Drugim argumentem jest nadmierne zanieczyszczanie powietrza. Trzecim argumentem najbardziej trafiającym do posiadaczy samochodów jest problem z poprawna pracą silnika. W przypadku wiekowych pojazdów usunięcie katalizatora może nie mieć większego wpływu na pracę silnika. Niestety jeżeli nasz pojazd jest stosunkowo młody usuniecie katalizatora wiązać będzie się z błędnym odczytem sond lambda, które w większości pojazdów umieszczone są przed i za katalizatorem. Aby rozwiązać ten problem konieczna będzie modyfikacja oprogramowania pojazdu w celu przeprogramowania sond. Niestety należy liczyć się z tym, że każda ingerencja w oryginalne oprogramowanie wiążę się z pewnym ryzykiem uszkodzenia, co skutkować może dużymi problemami.

A co z usuniętym katalizatorem?

W przypadku usunięcia katalizatora i zastąpieniem go jedynie metalową puszką pozostaje problem co zrobić ze starym elementem. Najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie odpowiedniego skupu katalizatorów i jego sprzedaż. Pamiętajmy, że nawet uszkodzony katalizator ma swoja wartość i to wcale nie mała. Przed sprzedażą sprawdźmy, który skup zapewnia w pełni profesjonalny i szybki proces skupu oraz fachową pomoc podczas wypełniania niezbędnych elementów. Sprawdźmy czy dany skup posiada wszystkie niezbędne zezwolenia oraz certyfikaty.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej