• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

System start-stop a wymiana akumulatora

Wymiana akumulatora w samochodzie wyposażonym w system start-stop może okazać się bardziej problematyczna niż początkowo się wydawało. Pierwszą trudność napotyka się zazwyczaj już na etapie lokalizacji baterii, kolejną – przy wyborze nowego urządzenia, a następną – w momencie adaptacji nowego akumulatora. O tym wszystkim piszemy poniżej.

Lokalizacja akumulatora

W samochodach bez systemu start-stop akumulatory są zazwyczaj, chociaż nie zawsze, zlokalizowane pod maską i ich wymiana nie wymaga zaawansowanych umiejętności ani specjalnego sprzętu. W przypadku pojazdów wyposażonych w ten system, akumulator może znajdować się np. w kabinie pod fotelem pasażera albo w bagażniku. Taka lokalizacja znacząco wpływa na czas wymiany urządzenia – wiadomo, że im trudniejszy dostęp, tym dłużej będzie to trwało. I zapewne będzie droższe.

Rodzaje systemów start-stop

Sam wybór nowego akumulatora również może nastręczać trudności. Trzeba pamiętać, że istnieją dwa rodzaje systemów start-stop. Dzieli się je ze względu na stopień złożoności na podstawowy oraz zaawansowany. W obu następuje wyłączenie silnika w momencie zatrzymania pojazdu i ponowne uruchomienie jednostki, gdy kierowca chce kontynuować jazdę. Różnica polega tylko na możliwości rekuperacji – zbierania energii z procesu hamowania – oraz ograniczaniu ładowania akumulatora przez alternator podczas przyspieszania. To potrafią wyłącznie zaawansowane systemy start-stop, które stosuje się coraz częściej.

Akumulatory dostosowane do typu systemu start-stop

Taki podział generuje konieczność używania konkretnego rodzaju akumulatorów w wybranych pojazdach. W systemach podstawowych wykorzystuje się baterie wyprodukowane w technologii EFB, czyli Enhanced Flooded Battery, zaś w zaawansowanych urządzeniach, zgodne z technologią AGM, czyli Absorbent Glass Mat. W autach z start-stopem w ogóle nie stosuje się natomiast akumulatorów konwencjonalnych, ze względu na ich przedwczesne zużycie.

EFB muszą mieć powłokę poliestrową na płycie dodatniej, aby skuteczniej utrzymywać masę czynną urządzenia w płycie. To pozwala uzyskać dwa razy wyższą wytrzymałość cykliczną niż w tradycyjnych akumulatorach.

W AGM zwiększa się efektywność pracy urządzenia poprzez stosowanie mat z włókna szklanego nasyconych elektrolitem pomiędzy płytami ołowianymi. Plusem tego typu akumulatorów jest m.in. możliwość pracy nawet przy niskim poziomie naładowania.

Warto pamiętać, że teoretycznie da się zamontować akumulator AGM w samochodzie, w którym wcześniej wykorzystywało się EFB, ale nigdy odwrotnie. Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości co do tego, jaki akumulator wybrać, najlepiej zdać się na pomoc specjalisty – mechanika albo sprzedawcy w profesjonalnym sklepie.

Adaptacja akumulatora

W trakcie wymiany urządzenia trzeba mieć na uwadze także konieczność adaptacji, czyli zakodowania nowego akumulatora. Dzięki temu zyskuje się pewność prawidłowej gospodarki energetycznej w samochodzie. Czasami adaptacja jest automatyczna, czasami trzeba ją przeprowadzić ręcznie poprzez wpisanie kodu katalogowego części i kodu akumulatora po podpięciu auta do komputera. Z tego zaleca się przeprowadzenie wymiany w warsztacie.

Dlaczego słychać rezonans z układu wydechowego?
W trakcie jazdy da się słyszeć rezonans z okolicy układu wydechowego np. podczas wchodzenia na wysokie obroty albo wręcz przeciwnie – gdy samochód porusza się na bardzo niskich obrotach. Jaka może być przyczyna takich objawów? Czy warto od razu jechać do mechanika? I ile będzie kosztowała ewentualna naprawa?
więcej
Kiedy trzeba wymienić kolektor?
Samochód pracuje dużo głośniej niż do tej pory? Nagle słychać jakieś niepokojące dźwięki? Zazwyczaj huk nie oznacza niczego dobrego. Część kierowców nie wie, co może być przyczyną, inni od razu orientują się, że problem leży w awarii jednego z elementów układu wydechowego. Dlaczego czasami kolektor przestaje działać prawidłowo i jak się go naprawia?
więcej
Wymiana wydechu w samochodzie
Układ wydechowy pracuje w bardzo trudnych warunkach – przepływają przez niego spaliny o temperaturze do kilkuset stopni Celsjusza. Z tego względu musi być wykonany z maksymalnie wytrzymałych materiałów, a mimo to z czasem i tak ulega uszkodzeniom. Jak rozpoznać, że pora na wymianę wydechu? I co dokładnie składa się na układ wydechowy?
więcej