• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

System start-stop a wymiana akumulatora

Wymiana akumulatora w samochodzie wyposażonym w system start-stop może okazać się bardziej problematyczna niż początkowo się wydawało. Pierwszą trudność napotyka się zazwyczaj już na etapie lokalizacji baterii, kolejną – przy wyborze nowego urządzenia, a następną – w momencie adaptacji nowego akumulatora. O tym wszystkim piszemy poniżej.

Lokalizacja akumulatora

W samochodach bez systemu start-stop akumulatory są zazwyczaj, chociaż nie zawsze, zlokalizowane pod maską i ich wymiana nie wymaga zaawansowanych umiejętności ani specjalnego sprzętu. W przypadku pojazdów wyposażonych w ten system, akumulator może znajdować się np. w kabinie pod fotelem pasażera albo w bagażniku. Taka lokalizacja znacząco wpływa na czas wymiany urządzenia – wiadomo, że im trudniejszy dostęp, tym dłużej będzie to trwało. I zapewne będzie droższe.

Rodzaje systemów start-stop

Sam wybór nowego akumulatora również może nastręczać trudności. Trzeba pamiętać, że istnieją dwa rodzaje systemów start-stop. Dzieli się je ze względu na stopień złożoności na podstawowy oraz zaawansowany. W obu następuje wyłączenie silnika w momencie zatrzymania pojazdu i ponowne uruchomienie jednostki, gdy kierowca chce kontynuować jazdę. Różnica polega tylko na możliwości rekuperacji – zbierania energii z procesu hamowania – oraz ograniczaniu ładowania akumulatora przez alternator podczas przyspieszania. To potrafią wyłącznie zaawansowane systemy start-stop, które stosuje się coraz częściej.

Akumulatory dostosowane do typu systemu start-stop

Taki podział generuje konieczność używania konkretnego rodzaju akumulatorów w wybranych pojazdach. W systemach podstawowych wykorzystuje się baterie wyprodukowane w technologii EFB, czyli Enhanced Flooded Battery, zaś w zaawansowanych urządzeniach, zgodne z technologią AGM, czyli Absorbent Glass Mat. W autach z start-stopem w ogóle nie stosuje się natomiast akumulatorów konwencjonalnych, ze względu na ich przedwczesne zużycie.

EFB muszą mieć powłokę poliestrową na płycie dodatniej, aby skuteczniej utrzymywać masę czynną urządzenia w płycie. To pozwala uzyskać dwa razy wyższą wytrzymałość cykliczną niż w tradycyjnych akumulatorach.

W AGM zwiększa się efektywność pracy urządzenia poprzez stosowanie mat z włókna szklanego nasyconych elektrolitem pomiędzy płytami ołowianymi. Plusem tego typu akumulatorów jest m.in. możliwość pracy nawet przy niskim poziomie naładowania.

Warto pamiętać, że teoretycznie da się zamontować akumulator AGM w samochodzie, w którym wcześniej wykorzystywało się EFB, ale nigdy odwrotnie. Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości co do tego, jaki akumulator wybrać, najlepiej zdać się na pomoc specjalisty – mechanika albo sprzedawcy w profesjonalnym sklepie.

Adaptacja akumulatora

W trakcie wymiany urządzenia trzeba mieć na uwadze także konieczność adaptacji, czyli zakodowania nowego akumulatora. Dzięki temu zyskuje się pewność prawidłowej gospodarki energetycznej w samochodzie. Czasami adaptacja jest automatyczna, czasami trzeba ją przeprowadzić ręcznie poprzez wpisanie kodu katalogowego części i kodu akumulatora po podpięciu auta do komputera. Z tego zaleca się przeprowadzenie wymiany w warsztacie.

Którą normę emisji spalin spełnia Twoje auto?
Normy emisji spalin nie są niczym nowym. Po raz pierwszy wprowadzono je w 1993 roku, a później stopniowo zaostrzano. Aktualnie obowiązuje norma Euro 6, zaś na 2025 rok planowane jest wdrożenie Euro 7. Co dokładnie określają normy Euro i jak sprawdzić, którą z nich powinien spełniać Twój samochód?
więcej
Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej