• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Światła samochodowe – LED-y czy ksenony?

Kierowcy kupujący nowe samochody zazwyczaj mają wybór – mogą się zdecydować albo na tradycyjne reflektory, albo przeważnie za dopłatą na LED-y. Niektórzy producenci oferują również ksenony. Jak działają i czym różnią się te światła? Które będą lepsze?

Tradycyjne reflektory zna chyba każdy kierowca. To dobre rozwiązanie zwłaszcza wtedy, gdy nie chce się dodatkowo inwestować w oświetlenie samochodu. Wymiana żarówek zazwyczaj nie jest kosztowna i można ją przeprowadzić samodzielnie. A jak to wygląda w przypadku ksenonów i LED-ów?

Ksenony – działanie i wymiana

Oświetlenie ksenonowe pojawiło się na rynku już w latach 90. XX wieku. Po raz pierwszy ksenony zamontowało BMW w swojej serii 7 z 1992 roku. Mimo że minęło już ponad 30 lat od premiery, tego typu lampy nie wyparły całkowicie klasycznych halogenów. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na koszty montażu i wymiany oraz na stopień skomplikowania. W ksenonach, w przeciwieństwie do standardowych żarówek, umieszcza się szklaną rurkę wypełnioną gazem z domieszką innych substancji oraz elektrody na obu końcach tej rurki. Ksenon zaczyna świecić, gdy elektrody zostaną podłączone do prądu i utworzą się na nich stożki plazmy, pomiędzy którymi pojawi się łuk elektryczny. To właśnie ten łuk stanowi źródło światła w lampach ksenonowych.

Problem z ksenonami polega na tym, że potrzebują bardzo wysokiego napięcia rzędu 25 000 V, żeby w ogóle się zaświecić. Później, do podtrzymania efektu, wymagane jest już niższe napięcie, ale aby lampa mogła działać prawidłowo, wymaga zamontowania dodatkowego zapłonnika – generatora, który zdecydowanie wpływa na cenę ksenonów.

Do niedawna w samochodach wstawiano ksenony o jasności 3200 lumenów i mocy 35 W, co wymuszało na producentach konieczność montażu w lampach układu samopoziomowania i czyszczenia. Dlaczego? Ponieważ tak jasne światło mogłoby, gdyby świeciło pod złym kątem, oślepiać innych kierowców. Z tego względu zmniejszono moc do 25 W i poziom jasności do 2000 lumenów – minimum, do którego nie wymaga się samopoziomowania i czyszczenia. To sprawia, że nowoczesne ksenony są tańsze, ale jednocześnie słabiej doświetlają drogę.

Czy w takim razie opłaca się inwestować w ksenony? Wszystko zależy od podejścia kierowcy. Lampy 2000 lumenów są niewiele mocniejsze niż standardowe żarówki H7, a kilka razy droższe. Za to ich wytrzymałość określa się nawet na 3 tys. godzin, więc na pewno nie będą wymagały częstej wymiany.

LED-y – zastosowanie i trwałość

A co z lampami LED? To niewątpliwie najnowocześniejsze rozwiązanie. Po raz pierwszy zastosował je Lexus w swoim modelu LS600h w 2006 roku. Mimo wysokich kosztów, coraz częściej montowano tego typu światła także w innych samochodach. Za zwiększeniem popularności szedł spadek ceny. Dzięki temu LED-y zaczęły trafiać również do popularnych kompaktów.

LED-y sprawdzają się przede wszystkim jako światła dzienne i są wyjątkowo trwałe – wytrzymują średnio do 50–60 tys. godzin, a nie brakuje modeli, które działają nawet po 100 tys. godzin. Można powiedzieć, że niektórych nigdy nie trzeba będzie wymienić.

Czy zatem mają jakieś minusy? Na pewno nadal dość wysoka cena w stosunku do innych rozwiązań. Bez względu na to wielu kierowców chętnie dopłaca za moc i wytrzymałość LED-ów. Druga sprawa to grzanie się diod. Diody tego typu grzeją się od tyłu, a z przodu są zimne, co powoduje, że producenci muszą zadbać o odpowiednią cyrkulację w lampie. Jeżeli z tyłu będzie zbyt gorąco, osłabi to moc świateł, jeżeli zaś z przodu będzie zbyt zimno, reflektory mogą pokrywać się warstwą lodu w sezonie jesienno-zimowym.

Ksenony czy LED-y? LED-y czy ksenony?

Czy można jednoznacznie odpowiedzieć, które lampy są najlepsze? To bardzo trudne. Wszystko zależy od tego, co ma dla kierowcy największe znaczenie. Jeśli najwyższa jakość światła, powinien wybrać ksenony starszej generacji. Gdy zaś chodzi o dostosowywanie się do warunków na drodze i wytrzymałość, zdecydowanie wygrywają LED-y. W przypadku ceny bezkonkurencyjne pozostają klasyczne halogeny.

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej