• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Środki czyszczące układ paliwowy – stosować czy nie?

Stosowanie chemicznych środków czyszczących układ paliwowy staje się coraz powszechniejsze. Kierowcy decydują się na takie zabiegi, ponieważ zdają sobie sprawę z tego, jak skomplikowane są obecnie układy paliwowe oraz ile kosztuje naprawa poszczególnych podzespołów. W artykule wyjaśnimy, czy rzeczywiście warto kupować takie preparaty.

Za co odpowiada układ paliwowy? Za doprowadzanie benzyny ze zbiornika, filtrowanie jej, tworzenie odpowiedniego ciśnienia, kierowanie do wtryskiwaczy oraz przepuszczanie z powrotem do baku wtedy, gdy nie zostanie zużyta.

Jak wygląda układ paliwowy?

Żeby uświadomić sobie, czy rzeczywiście produkty czyszczące układ paliwowy są potrzebne, trzeba zrozumieć, nie tylko jak działa, lecz również jak jest zbudowany. Jeśli w samochodzie zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa, układ paliwowy to połączenie: zbiornika paliwa wraz ze zbiornikiem wyrównawczym, elektrycznej pompy, układu pochłaniania par paliwa, wtryskiwaczy, filtra, czujników, zaworów regulacyjnych oraz niezbędnych przewodów. W autach z bezpośrednim wtryskiem dochodzą do tego jeszcze pompy wysokiego ciśnienia. Całość jest dość skomplikowana i pełna miejsc, w których gromadzą się zanieczyszczenia.

Czy paliwo może być zanieczyszczone?

Te zanieczyszczenia pochodzą z benzyny. Trzeba pamiętać, że do paliwa dodaje się nienasycone kwasy tłuszczowe działające jak smar, ale niestety reagujące również z jonami metalu np. pochodzącymi z transportu benzyny i tworzącymi osady oraz mydło zalegające w układzie paliwowym. Oprócz tego, w paliwie znajdują się żywice powstające w starzejącej się benzynie (dlatego benzyna do aut osobowych może mieć maksymalnie 3 miesiące przydatności), substancje kwaśne powodujące korozję czy osady węglowe, które tworzą się w wyniku procesów chemicznych zachodzących w rozgrzanym paliwie.

Producenci określają bezpieczną dla układu normę zanieczyszczeń w benzynie na poziomie maksymalnym 15–20 µm przy jednostkach z wtryskami pośrednich, zaś z bezpośrednimi 5–10 µm.

Warto wiedzieć, że znaczenie dla powstawania zanieczyszczeń ma również sposób tankowania. Jeśli kierowca zawsze wlewa niewiele benzyny, przez co bak jest wypełniony tylko w części, na skutek rozgrzewania i chłodzenia samochodu w zbiorniku zbiera się woda. Opada ona na dno baku, powodując korozję (przy metalowych zbiornikach) i odpowiadając za zapychanie układu, a także za rozwój bakterii i grzybów. Właśnie dlatego dobrze jest jak najczęściej tankować do pełna.

Środki do oczyszczania układu paliwowego

Wracając do chemicznych preparatów czyszczących należy zaznaczyć, że nie są one w stanie zupełnie wyeliminować wspomnianych zanieczyszczeń, ale mogą w znaczący sposób opóźnić termin wizyty u mechanika. Dzięki zastosowaniu tych środków da się m.in. przedłużyć żywotność wtryskiwaczy, zwłaszcza tych bezpośrednich.

Specjalistyczne preparaty usuwają osady, sadzę, laki, wodę z baku i inne zanieczyszczenia, a także smarują wszystkie elementy układu. Warto dolewać je średnio co 10 tys. przejechanych kilometrów, zwłaszcza, że nie są drogie – kosztują kilku do kilkudziesięciu złotych za opakowanie. Trzeba tylko pamiętać o zachowaniu odpowiednich proporcji zgodnie z zaleceniami producenta, wlewać je bezpośrednio do baku i nie przechowywać resztek, bo nadają się do użycia tylko po otwarciu.

Dlaczego niektórzy wycinają katalizatory?
Żywotność katalizatorów szacuje się na około 200 tys. km. Jeśli urządzenie nie było wymieniane, po pewnym czasie może przestać działać prawidłowo. W efekcie na kokpicie zapala się kontrolka „check engine” sygnalizująca niską wydajność reaktora katalitycznego. Gdy tak się stanie, jedynym sposobem na naprawę awarii jest wymiana na nowy. Niektórzy, chcąc uniknąć konieczności zakupu drogiego podzespołu, po prostu wycinają katalizator. Czy takie działanie ma sens?
więcej
Najciekawsze wydechy w samochodach
Wydech w samochodzie pełni nie tylko funkcję związaną z odprowadzaniem spalin, lecz także może być elementem dekoracyjnym. Tak dzieje się zwłaszcza w przypadku sportowych modeli aut, które z założenia mają wyglądać nietypowo. W których pojazdach zamontowano wyjątkowo ciekawe końcówki wydechów?
więcej
Tłumiki sportowe – zalety i wady
Tłumiki sportowe montuje się po to, żeby uzyskać ciekawsze brzmienie silnika, poprawić walory wizualne samochodu, a przy tym – w niektórych przypadkach – podnieść nieco moc jednostki napędowej. Taki tuning ma wielu zwolenników, ale zanim się go wykona, warto wiedzieć, co może się z tym wiązać.
więcej