• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Środki czyszczące układ paliwowy – stosować czy nie?

Stosowanie chemicznych środków czyszczących układ paliwowy staje się coraz powszechniejsze. Kierowcy decydują się na takie zabiegi, ponieważ zdają sobie sprawę z tego, jak skomplikowane są obecnie układy paliwowe oraz ile kosztuje naprawa poszczególnych podzespołów. W artykule wyjaśnimy, czy rzeczywiście warto kupować takie preparaty.

Za co odpowiada układ paliwowy? Za doprowadzanie benzyny ze zbiornika, filtrowanie jej, tworzenie odpowiedniego ciśnienia, kierowanie do wtryskiwaczy oraz przepuszczanie z powrotem do baku wtedy, gdy nie zostanie zużyta.

Jak wygląda układ paliwowy?

Żeby uświadomić sobie, czy rzeczywiście produkty czyszczące układ paliwowy są potrzebne, trzeba zrozumieć, nie tylko jak działa, lecz również jak jest zbudowany. Jeśli w samochodzie zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa, układ paliwowy to połączenie: zbiornika paliwa wraz ze zbiornikiem wyrównawczym, elektrycznej pompy, układu pochłaniania par paliwa, wtryskiwaczy, filtra, czujników, zaworów regulacyjnych oraz niezbędnych przewodów. W autach z bezpośrednim wtryskiem dochodzą do tego jeszcze pompy wysokiego ciśnienia. Całość jest dość skomplikowana i pełna miejsc, w których gromadzą się zanieczyszczenia.

Czy paliwo może być zanieczyszczone?

Te zanieczyszczenia pochodzą z benzyny. Trzeba pamiętać, że do paliwa dodaje się nienasycone kwasy tłuszczowe działające jak smar, ale niestety reagujące również z jonami metalu np. pochodzącymi z transportu benzyny i tworzącymi osady oraz mydło zalegające w układzie paliwowym. Oprócz tego, w paliwie znajdują się żywice powstające w starzejącej się benzynie (dlatego benzyna do aut osobowych może mieć maksymalnie 3 miesiące przydatności), substancje kwaśne powodujące korozję czy osady węglowe, które tworzą się w wyniku procesów chemicznych zachodzących w rozgrzanym paliwie.

Producenci określają bezpieczną dla układu normę zanieczyszczeń w benzynie na poziomie maksymalnym 15–20 µm przy jednostkach z wtryskami pośrednich, zaś z bezpośrednimi 5–10 µm.

Warto wiedzieć, że znaczenie dla powstawania zanieczyszczeń ma również sposób tankowania. Jeśli kierowca zawsze wlewa niewiele benzyny, przez co bak jest wypełniony tylko w części, na skutek rozgrzewania i chłodzenia samochodu w zbiorniku zbiera się woda. Opada ona na dno baku, powodując korozję (przy metalowych zbiornikach) i odpowiadając za zapychanie układu, a także za rozwój bakterii i grzybów. Właśnie dlatego dobrze jest jak najczęściej tankować do pełna.

Środki do oczyszczania układu paliwowego

Wracając do chemicznych preparatów czyszczących należy zaznaczyć, że nie są one w stanie zupełnie wyeliminować wspomnianych zanieczyszczeń, ale mogą w znaczący sposób opóźnić termin wizyty u mechanika. Dzięki zastosowaniu tych środków da się m.in. przedłużyć żywotność wtryskiwaczy, zwłaszcza tych bezpośrednich.

Specjalistyczne preparaty usuwają osady, sadzę, laki, wodę z baku i inne zanieczyszczenia, a także smarują wszystkie elementy układu. Warto dolewać je średnio co 10 tys. przejechanych kilometrów, zwłaszcza, że nie są drogie – kosztują kilku do kilkudziesięciu złotych za opakowanie. Trzeba tylko pamiętać o zachowaniu odpowiednich proporcji zgodnie z zaleceniami producenta, wlewać je bezpośrednio do baku i nie przechowywać resztek, bo nadają się do użycia tylko po otwarciu.

Najczęstsze przyczyny awarii akumulatora
Wszystko już zapakowane, pasażerowie siedzą na swoich miejscach, nie pozostaje nic innego, jak wyruszyć w trasę. Odpalasz samochód i… nic się nie dzieje. To mało optymistyczny, ale niestety realny scenariusz. Praktycznie każdemu kierowcy zdarzyło się kiedyś mieć problemy z akumulatorem i to nie tylko w okresie zimowym. Jakie są najczęstsze przyczyny awarii tego podzespołu?
więcej
Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej