• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Środki czyszczące układ paliwowy – stosować czy nie?

Stosowanie chemicznych środków czyszczących układ paliwowy staje się coraz powszechniejsze. Kierowcy decydują się na takie zabiegi, ponieważ zdają sobie sprawę z tego, jak skomplikowane są obecnie układy paliwowe oraz ile kosztuje naprawa poszczególnych podzespołów. W artykule wyjaśnimy, czy rzeczywiście warto kupować takie preparaty.

Za co odpowiada układ paliwowy? Za doprowadzanie benzyny ze zbiornika, filtrowanie jej, tworzenie odpowiedniego ciśnienia, kierowanie do wtryskiwaczy oraz przepuszczanie z powrotem do baku wtedy, gdy nie zostanie zużyta.

Jak wygląda układ paliwowy?

Żeby uświadomić sobie, czy rzeczywiście produkty czyszczące układ paliwowy są potrzebne, trzeba zrozumieć, nie tylko jak działa, lecz również jak jest zbudowany. Jeśli w samochodzie zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa, układ paliwowy to połączenie: zbiornika paliwa wraz ze zbiornikiem wyrównawczym, elektrycznej pompy, układu pochłaniania par paliwa, wtryskiwaczy, filtra, czujników, zaworów regulacyjnych oraz niezbędnych przewodów. W autach z bezpośrednim wtryskiem dochodzą do tego jeszcze pompy wysokiego ciśnienia. Całość jest dość skomplikowana i pełna miejsc, w których gromadzą się zanieczyszczenia.

Czy paliwo może być zanieczyszczone?

Te zanieczyszczenia pochodzą z benzyny. Trzeba pamiętać, że do paliwa dodaje się nienasycone kwasy tłuszczowe działające jak smar, ale niestety reagujące również z jonami metalu np. pochodzącymi z transportu benzyny i tworzącymi osady oraz mydło zalegające w układzie paliwowym. Oprócz tego, w paliwie znajdują się żywice powstające w starzejącej się benzynie (dlatego benzyna do aut osobowych może mieć maksymalnie 3 miesiące przydatności), substancje kwaśne powodujące korozję czy osady węglowe, które tworzą się w wyniku procesów chemicznych zachodzących w rozgrzanym paliwie.

Producenci określają bezpieczną dla układu normę zanieczyszczeń w benzynie na poziomie maksymalnym 15–20 µm przy jednostkach z wtryskami pośrednich, zaś z bezpośrednimi 5–10 µm.

Warto wiedzieć, że znaczenie dla powstawania zanieczyszczeń ma również sposób tankowania. Jeśli kierowca zawsze wlewa niewiele benzyny, przez co bak jest wypełniony tylko w części, na skutek rozgrzewania i chłodzenia samochodu w zbiorniku zbiera się woda. Opada ona na dno baku, powodując korozję (przy metalowych zbiornikach) i odpowiadając za zapychanie układu, a także za rozwój bakterii i grzybów. Właśnie dlatego dobrze jest jak najczęściej tankować do pełna.

Środki do oczyszczania układu paliwowego

Wracając do chemicznych preparatów czyszczących należy zaznaczyć, że nie są one w stanie zupełnie wyeliminować wspomnianych zanieczyszczeń, ale mogą w znaczący sposób opóźnić termin wizyty u mechanika. Dzięki zastosowaniu tych środków da się m.in. przedłużyć żywotność wtryskiwaczy, zwłaszcza tych bezpośrednich.

Specjalistyczne preparaty usuwają osady, sadzę, laki, wodę z baku i inne zanieczyszczenia, a także smarują wszystkie elementy układu. Warto dolewać je średnio co 10 tys. przejechanych kilometrów, zwłaszcza, że nie są drogie – kosztują kilku do kilkudziesięciu złotych za opakowanie. Trzeba tylko pamiętać o zachowaniu odpowiednich proporcji zgodnie z zaleceniami producenta, wlewać je bezpośrednio do baku i nie przechowywać resztek, bo nadają się do użycia tylko po otwarciu.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej