• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?

Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.

Jak często zdarza Wam się widzieć samochody ze sportowymi wydechami? Wielu kierowców decyduje się na wymianę tłumika końcowego wraz z końcówką na sportową wersję po to, żeby uzyskać charakterystyczny dźwięk przy przyspieszaniu i poprawić estetykę auta, podkreślając jego sportowy charakter. Niektórzy dodatkowo twierdzą, że sportowy tłumik to także wzrost osiągów silnika, jednak z tym należy być ostrożnym. Żeby rzeczywiście odczuć przyrost mocy jednostki napędowej trzeba byłoby wymienić cały układ wydechowy, inaczej teza o zwiększeniu osiągów jest raczej subiektywnym odczuciem niż czymś, co da się zmierzyć.

Bez względu na to, dlaczego decydujecie się na wymianę tłumika na sportowy, przy zakupie nowego elementu zwróćcie uwagę na producenta. Wbrew pozorom dobrej jakości tłumik można kupić za stosunkowo niewielkie pieniądze. Jakie firmy są szczególnie polecane?

Polskie tłumiki sportowe

Dużą popularnością cieszą się polskie tłumiki sportowe produkowane przez firmę Ulter. Ulter działa na rynku od lat 90. Oferuje tłumiki i nakładki dedykowane różnym markom, tłumiki montażowe oraz końcówki i nakładki uniwersalne. Ceny elementów zaczynają się od kilkuset złotych – za uniwersalny tłumik trzeba zapłacić około 400 zł, ale za wersję sportową do Mercedesa klasy E już prawie 1600 zł.

Nieco mniej popularne są polskie tłumiki RM Motors, ale na tego producenta również warto zwrócić uwagę. RM Motors wytwarza tłumiki sportowe w wersji uniwersalnej. Ceny produktów startują od 260 zł, a kończą się na około 1500 zł – tyle trzeba zapłacić za tłumik przelotowy z zaworem podciśnieniowym E400.

Tłumiki ze Stanów Zjednoczonych

Poza polskimi producentami polecane są również tłumiki amerykańskie MagnaFlow. MagnaFlow to firma o długoletniej tradycji. Produkuje nie tylko tłumiki końcowe, sportowe wersje tłumików przelotowych, lecz także katalizatory, kolektory wydechowe, a nawet kompletne systemy wydechowe. Wszystkie podzespoły są projektowane tak, żeby maksymalnie zwiększyć osiągi konkretnego modelu samochodu, chociaż najlepszy efekt widać przy wymianie całego układu. Ile kosztują tłumiki MagnaFlow? Końcowe od 300 zł w górę. Mniej, bo około 150 zł, trzeba zapłacić za sportowy tłumik przelotowy.

Dlaczego olej silnikowy ciemnieje?
Jeżeli w trakcie sprawdzania poziomu oleju zauważycie, że płyn zmienił kolor, zazwyczaj zakładacie, że pora go wymienić. Nic w tym dziwnego. Panuje powszechne przekonanie, zgodnie z którym czarnoszary odcień oleju silnikowego jest równoznaczny z jego zużyciem. Czy rzeczywiście ciemny olej trzeba jak najszybciej zastąpić nowym? Kiedy ten płyn eksploatacyjny może zmienić barwę? Dlaczego zdarza się, że czernieje od razu po zalaniu?
więcej
Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej