• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?

Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.

Jak często zdarza Wam się widzieć samochody ze sportowymi wydechami? Wielu kierowców decyduje się na wymianę tłumika końcowego wraz z końcówką na sportową wersję po to, żeby uzyskać charakterystyczny dźwięk przy przyspieszaniu i poprawić estetykę auta, podkreślając jego sportowy charakter. Niektórzy dodatkowo twierdzą, że sportowy tłumik to także wzrost osiągów silnika, jednak z tym należy być ostrożnym. Żeby rzeczywiście odczuć przyrost mocy jednostki napędowej trzeba byłoby wymienić cały układ wydechowy, inaczej teza o zwiększeniu osiągów jest raczej subiektywnym odczuciem niż czymś, co da się zmierzyć.

Bez względu na to, dlaczego decydujecie się na wymianę tłumika na sportowy, przy zakupie nowego elementu zwróćcie uwagę na producenta. Wbrew pozorom dobrej jakości tłumik można kupić za stosunkowo niewielkie pieniądze. Jakie firmy są szczególnie polecane?

Polskie tłumiki sportowe

Dużą popularnością cieszą się polskie tłumiki sportowe produkowane przez firmę Ulter. Ulter działa na rynku od lat 90. Oferuje tłumiki i nakładki dedykowane różnym markom, tłumiki montażowe oraz końcówki i nakładki uniwersalne. Ceny elementów zaczynają się od kilkuset złotych – za uniwersalny tłumik trzeba zapłacić około 400 zł, ale za wersję sportową do Mercedesa klasy E już prawie 1600 zł.

Nieco mniej popularne są polskie tłumiki RM Motors, ale na tego producenta również warto zwrócić uwagę. RM Motors wytwarza tłumiki sportowe w wersji uniwersalnej. Ceny produktów startują od 260 zł, a kończą się na około 1500 zł – tyle trzeba zapłacić za tłumik przelotowy z zaworem podciśnieniowym E400.

Tłumiki ze Stanów Zjednoczonych

Poza polskimi producentami polecane są również tłumiki amerykańskie MagnaFlow. MagnaFlow to firma o długoletniej tradycji. Produkuje nie tylko tłumiki końcowe, sportowe wersje tłumików przelotowych, lecz także katalizatory, kolektory wydechowe, a nawet kompletne systemy wydechowe. Wszystkie podzespoły są projektowane tak, żeby maksymalnie zwiększyć osiągi konkretnego modelu samochodu, chociaż najlepszy efekt widać przy wymianie całego układu. Ile kosztują tłumiki MagnaFlow? Końcowe od 300 zł w górę. Mniej, bo około 150 zł, trzeba zapłacić za sportowy tłumik przelotowy.

Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej
Łopatki przy kierownicy – jak to działa?
Do niedawna łopatki przy kierownicy kojarzyły się wyłącznie z bardzo szybkimi luksusowymi samochodami albo z grami komputerowymi. Dziś można je dokupić do wielu różnych modeli aut – to rozwiązanie stało się ogólnodostępne. Pytanie tylko, czy faktycznie to wygodny element, czy wyłącznie efektowny gadżet. Jak używać łopatek przy kierownicy?
więcej