• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?

Instalację LPG można zamontować w warsztacie – popularnie mówiąc, przerobić swoje auto na gaz albo od razu kupić samochód z fabrycznie wstawioną instalacją. W Polsce kierowcy częściej decydują się na tę pierwszą opcję, bo wybór pojazdów prosto z salonu jest dość ograniczony. Jednak bez względu na to, w jaki sposób LPG znalazło się w aucie, trzeba pamiętać, że samochód na gaz wymaga nieco innego podejścia niż benzynowy lub diesel. Szczególnie wtedy, gdy temperatury spadają poniżej zera, ponieważ zimno znacząco wpływa na instalację gazową.

Sprawdź stan układu zapłonowego

Przed nadejściem zimy kierowcy mający auta z instalacją LPG powinni przede wszystkim sprawdzić stan układu zapłonowego. Dlaczego to takie istotne? Ponieważ świece zapłonowe w takich samochodach są bardzo obciążone. Wystarczy spojrzeć na interwał czasowy zalecanej wymiany świec, żeby zrozumieć jak duże jest to obciążenie. W przypadku pojazdów benzynowych zaleca się wstawienie nowych świec co około 30 tys. przejechanych kilometrów, zaś w przypadku instalacji LPG o połowę wcześniej – już po 15 tys. km – ponieważ działają one w wyższej temperaturze i muszą zapewniać większe napięcie. Jeżeli zatem nie chce się ryzykować problemów z odpaleniem na mrozie, warto skontrolować świece, przewody i cewkę zapłonową.

Wymień filtry i skontroluj układ wydechowy

Poza tym dobrze jest wymienić filtry: filtr powietrza, który w większości przypadków można wstawić samodzielnie oraz filtry fazy ciekłej LPG i fazy lotnej. Wszystkie te elementy kosztują niewiele, bo około kilkudziesięciu złotych za sztukę a mają bardzo duży wpływ na prawidłowe działanie samochodu.

W autach z instalacją LPG powinno się także regularnie kontrolować stan elementów układu wydechowego. Gaz przyspiesza zużycie katalizatora, filtra DPF i innych części, dlatego lepiej sprawdzić czy nie doszło np. do ich zapchania i w razie potrzeby przygotować się na wydatki związane z koniecznością przeprowadzenia napraw.

Nie zapomnij o płynie chłodniczym

Jeżeli dawno nie wymienialiście płynu chłodniczego, przed zimą warto również wlać nowy płyn i odpowietrzyć cały układ. Szczególnie, że w samochodach zasilanych LPG często obserwuje się awarie, które wiążą się ze zmniejszaniem poziomu właśnie tego płynu eksploatacyjnego.

Co poza tym?

Na koniec dodajmy, że instalacja LPG musi przechodzić regularne przeglądy. Zazwyczaj interwał pomiędzy kolejnymi przeglądami wynosi 10 do 15 tys. km, chyba że producent zalecił inaczej. Poza tym przy ujemnych temperaturach nie zapominajcie o utrzymywaniu wysokiego poziomu benzyny, ponieważ w przypadku niewielkiej ilości tego płynu w baku może dojść do jego zamarznięcia przy silnych mrozach. Poza tym jeżdżenie na rezerwie negatywnie wpływa na pompę paliwa.

Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej
Łopatki przy kierownicy – jak to działa?
Do niedawna łopatki przy kierownicy kojarzyły się wyłącznie z bardzo szybkimi luksusowymi samochodami albo z grami komputerowymi. Dziś można je dokupić do wielu różnych modeli aut – to rozwiązanie stało się ogólnodostępne. Pytanie tylko, czy faktycznie to wygodny element, czy wyłącznie efektowny gadżet. Jak używać łopatek przy kierownicy?
więcej