• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?

Instalację LPG można zamontować w warsztacie – popularnie mówiąc, przerobić swoje auto na gaz albo od razu kupić samochód z fabrycznie wstawioną instalacją. W Polsce kierowcy częściej decydują się na tę pierwszą opcję, bo wybór pojazdów prosto z salonu jest dość ograniczony. Jednak bez względu na to, w jaki sposób LPG znalazło się w aucie, trzeba pamiętać, że samochód na gaz wymaga nieco innego podejścia niż benzynowy lub diesel. Szczególnie wtedy, gdy temperatury spadają poniżej zera, ponieważ zimno znacząco wpływa na instalację gazową.

Sprawdź stan układu zapłonowego

Przed nadejściem zimy kierowcy mający auta z instalacją LPG powinni przede wszystkim sprawdzić stan układu zapłonowego. Dlaczego to takie istotne? Ponieważ świece zapłonowe w takich samochodach są bardzo obciążone. Wystarczy spojrzeć na interwał czasowy zalecanej wymiany świec, żeby zrozumieć jak duże jest to obciążenie. W przypadku pojazdów benzynowych zaleca się wstawienie nowych świec co około 30 tys. przejechanych kilometrów, zaś w przypadku instalacji LPG o połowę wcześniej – już po 15 tys. km – ponieważ działają one w wyższej temperaturze i muszą zapewniać większe napięcie. Jeżeli zatem nie chce się ryzykować problemów z odpaleniem na mrozie, warto skontrolować świece, przewody i cewkę zapłonową.

Wymień filtry i skontroluj układ wydechowy

Poza tym dobrze jest wymienić filtry: filtr powietrza, który w większości przypadków można wstawić samodzielnie oraz filtry fazy ciekłej LPG i fazy lotnej. Wszystkie te elementy kosztują niewiele, bo około kilkudziesięciu złotych za sztukę a mają bardzo duży wpływ na prawidłowe działanie samochodu.

W autach z instalacją LPG powinno się także regularnie kontrolować stan elementów układu wydechowego. Gaz przyspiesza zużycie katalizatora, filtra DPF i innych części, dlatego lepiej sprawdzić czy nie doszło np. do ich zapchania i w razie potrzeby przygotować się na wydatki związane z koniecznością przeprowadzenia napraw.

Nie zapomnij o płynie chłodniczym

Jeżeli dawno nie wymienialiście płynu chłodniczego, przed zimą warto również wlać nowy płyn i odpowietrzyć cały układ. Szczególnie, że w samochodach zasilanych LPG często obserwuje się awarie, które wiążą się ze zmniejszaniem poziomu właśnie tego płynu eksploatacyjnego.

Co poza tym?

Na koniec dodajmy, że instalacja LPG musi przechodzić regularne przeglądy. Zazwyczaj interwał pomiędzy kolejnymi przeglądami wynosi 10 do 15 tys. km, chyba że producent zalecił inaczej. Poza tym przy ujemnych temperaturach nie zapominajcie o utrzymywaniu wysokiego poziomu benzyny, ponieważ w przypadku niewielkiej ilości tego płynu w baku może dojść do jego zamarznięcia przy silnych mrozach. Poza tym jeżdżenie na rezerwie negatywnie wpływa na pompę paliwa.

Dlaczego olej silnikowy ciemnieje?
Jeżeli w trakcie sprawdzania poziomu oleju zauważycie, że płyn zmienił kolor, zazwyczaj zakładacie, że pora go wymienić. Nic w tym dziwnego. Panuje powszechne przekonanie, zgodnie z którym czarnoszary odcień oleju silnikowego jest równoznaczny z jego zużyciem. Czy rzeczywiście ciemny olej trzeba jak najszybciej zastąpić nowym? Kiedy ten płyn eksploatacyjny może zmienić barwę? Dlaczego zdarza się, że czernieje od razu po zalaniu?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej