• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Rodzaje żarówek samochodowych

Wiadomo, że przed wyruszeniem w trasę powinno się sprawdzić stan oświetlenia w samochodzie. Sprawne żarówki to podstawa. Co ciekawe, w niektórych krajach zestaw żarówek należy wozić ze sobą tak jak trójkąt i gaśnicę. W Polsce takie przepisy nie obowiązują, ale mimo to warto wiedzieć, w jaki sposób sprawnie wymienić przepalone światło.

Jeżeli chodzi o kwestie przepisów, w Polsce obowiązuje jazda z włączonymi światłami przez cały rok bez względu na warunki atmosferyczne. Nowsze modele samochodów zazwyczaj mają tak zwane światła do jazdy dziennej oraz moduły odpowiadające za włączenie świateł po uruchomieniu pojazdu, ale w starszych po prostu trzeba pamiętać o samodzielnym przekręceniu pokrętła.

Światła mijania i drogowe

Zacznijmy zatem od obowiązkowych świateł mijania – oświetlających drogę przed pojazdem. To właśnie one powinny działać przez cały czas. Można je, w określonych warunkach, zastępować światłami drogowymi, czyli tak zwanymi długimi. Określone warunki w tym przypadku oznaczają okres od zmierzchu do świtu. Dodatkowo, używa się ich tylko wtedy, gdy nie oślepiają innych uczestników ruchu drogowego.

W reflektorach głównych stosuje się najczęściej żarówki halogenowe z oznaczeniem H. Mogą to być H1, H2, H4, H7, H9, H11, H15, HB3 lub HB4. Zazwyczaj są to H1 i H7 z jednym żarnikiem i wydajnością na poziomie 1500 do 1550 lumenów, o mocy 55W. Wystarczają średnio na 350 do 550 godzin. Montuje się je i jako światła mijania, i jako drogowe. Często wykorzystuje się także H4 z dwoma żarnikami o mocy 55 W oraz wydajności 1000 lumenów. H4 odpowiadają jednocześnie za światła mijania i drogowe, ale jeżeli się przepalą, straci się dwa rodzaje świateł. Na szczęście mają dużą żywotność – do 800 godzin.

Niektórzy producenci wybierają żarówki ksenonowe. Na plus ksenonów można zaliczyć trwałość, jasność i oszczędność. Świecą nawet do 3000 godzin światłem na poziomie 3000 lumenów, zużywając przy tym niewiele prądu. Na minus – cena i utrudniona wymiana. Jedna żarówka ksenonowa może kosztować nawet kilkaset złotych. Oznaczenie ksenonów to D, a do najczęściej spotykanych na rynku należą D2R, D2S oraz D1S.

Światła przeciwmgielne, pozycyjne i kierunkowskazy

Na światłach mijania i drogowych się przecież nie kończy. Są także m.in. światła przeciwmgielne. W przypadku przednich reflektorów stosuje się halogeny H3, H4, H11 lub H15, a w przypadku tylnych proste P21W. Do tego dochodzą kierunkowskazy, które zawsze powinny świecić na żółto bez względu na to, jaki klosz został zamontowany w samochodzie. Jeżeli ma się pojazd z przezroczystymi kloszami na kierunkach, trzeba kupić żarówkę PY21W dającą żółte światło. Są także światła pozycyjne – zazwyczaj z żarówkami pięciowatowymi P5W z przodu oraz W5W z tyłu sprawdzającymi się również jako przednie i boczne kierunki. Na koniec zostają najmniejsze, czyli podświetlające tablicę rejestracyjną. Tu stosuje się żarówki C5W lub W5W.

Jak wybrać odpowiednie żarówki?

Przy wyborze żarówek trzeba pamiętać o podstawowej zasadzie – jeżeli w samochodzie przewidziano np. światła H4, nie da się w nim zamontować innego modelu. Jedyne, co można dopasować, to producenta, a co za tym idzie, także jakość żarówki. Warto decydować się na sprawdzone marki z certyfikatami, np. Bosch Pure Light, Osram Original czy Philips Premium. Jeśli ktoś ma większe wymagania, może kupić droższe i jaśniejsze Philips Racing Vision lub Bosch Gigalight Plus.

Jak rozpoznać popowodziowy samochód?
Okres wiosenno-letni to czas intensywnych deszczy, które nierzadko przeradzają się w ulewy doprowadzające do podtopień ulic i parkingów. Niestety w takim czasie zaobserwować można większą ilość ogłoszeń reklamujących samochody z zagranicy. Musimy więc zachować czujność by nie "wtopić".
więcej
Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR – funkcje i objawy awarii
ład recyrkulacji spalin EGR odpowiada za zmniejszenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Jego podstawowym elementem jest zawór, który steruje ilością spalin powracających do silnika. Coraz częściej nawet w samochodach z niewielkimi jednostkami napędowymi EGR uzupełnia się o chłodnicę spalin. Jak działa ten element i kiedy można podejrzewać, że doszło do jego awarii?
więcej
Dlaczego zwiększa się ilość oleju w silniku?
Ani szybkie ubywanie, ani niespodziewany nadmiar oleju silnikowego nie jest dobry dla samochodu. Zazwyczaj i jedno, i drugie świadczy o problemach z różnymi podzespołami. Co powinno się zrobić, gdy zauważy się nagłe przybywanie tego płynu? Dlaczego może się tak dziać? I ile będzie kosztowała potencjalna naprawa?
więcej