• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Reflektory ksenonowe – działanie, bezpieczeństwo, awaryjność

Reflektory ksenonowe montowane we współcześnie produkowanych pojazdach są bardzo nowoczesne. Zarówno ksenony, jak i bi-ksenony mają zazwyczaj system automatycznego oczyszczania, który zastąpił wycieraczki mechaniczne oraz automatycznej regulacji zasięgu pozwalającej na szybkie reagowanie reflektorów na zmiany pochylenia na drodze. Tego typu światła mają swoje niekwestionowane zalety, ale niestety także wady.

Dynamiczny system regulacji zasięgu

Pierwszą i największą zaletą reflektorów ksenonowych oraz bi-ksenonowych jest montowany w nich dynamiczny system regulacji zasięgu świateł. System składa się: z elektrycznych nastawników zasięgu świateł, silników krokowych, ze sterownika automatycznego i dynamicznego systemu regulacji zasięgu, a także z indukcyjnego czujnika poziomu pojazdu.

Działanie systemu można opisać bardzo prosto – reaguje on na zmiany pochylenia wynikające ze sposobu jazdy, np. wtedy, gdy samochód zwalnia lub przyspiesza. Reflektory rozpoznają te zmiany dzięki wymienionemu wcześniej czujnikowi, a zmieniają położenie dzięki elektrycznym silnikom krokowym. Silniki zasilane są prądem w sposób impulsowy – wirniki wykonują obrót, przekręcając je o ściśle określony kąt. Zastosowanie silników krokowych pozwala precyzyjnie przesuwać reflektory, co nie byłoby możliwe np. przy zastosowaniu klasycznych silników elektrycznych, ponieważ ich wirnik obraca się ruchem ciągłym.

Automatyczny system czyszczenia

W nowoczesnych ksenonach stosuje się również automatyczny system czyszczenia kloszy, który zastąpił mechaniczne wycieraczki. Utrzymanie tego typu reflektorów w czystości jest bardzo istotne ze względu na to, że ksenony ze swoim dużym natężeniem światła, z lampami wyładowczymi przy brudnych kloszach mogą oślepiać innych kierowców. Wykorzystywane obecnie spryskiwacze montowane są na podstawie rozporządzeń opisanych w regulaminie homologacyjnym nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Co ciekawe, Unia Europejska wprowadziła obowiązek montowania systemu czyszczenia reflektorów ksenonowych już dawno, bo w 1996 r.

Awaryjność reflektorów ksenonowych

Wadą ksenonów jest ich awaryjność. Najczęściej psuje się automatyczny system czyszczenia – zatykają się dysze doprowadzające wodę albo pompa wirnikowa przestaje pracować. Czasami będzie to wina braku napięcia zasilającego, przepalonego bezpiecznika, a czasami zapowietrzenia całego układu mycia. Niektóre z tych awarii da się łatwo usunąć samodzielnie, inne wymagają wizyty u mechanika. Aby odpowietrzyć system, wystarczy kilka razy z rzędu uruchomić pompę. Gorzej, gdy dojdzie do zatkania dyszy, wtedy konieczne będzie rozebranie i przepłukanie układu. Dodatkowym problemem przy reflektorach ksenonowych jest możliwość oblodzenia systemu czyszczenia w okresie zimowym – tu pomoże tylko trzymanie samochodu w ciepłym miejscu albo wykorzystanie specjalnych środków niepozwalających na zamarznięcie wody w elementach układu.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej