• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Przyczyny nadmiernego zużycia oleju silnikowego

Zbyt niski poziom oleju silnikowego jest bardzo niebezpieczny. W skrajnych przypadkach może prowadzić nawet do zatarcia jednostki napędowej, dlatego co jakiś czas powinno się sprawdzać, czy poziom tego płynu eksploatacyjnego nie spadł poniżej normy i czy w związku z tym nie trzeba go uzupełnić. Czasami okazuje się, że oleju zaczyna ubywać zdecydowanie szybciej niż do tej pory. Co bywa przyczyną takiego stanu rzeczy?

Każdy samochód wymaga uzupełniania oleju silnikowego. Przyjmuje się, że standardowo silnik, w którym nie doszło do awarii, zużywa do 1 l oleju na 1000 przejechanych kilometrów. Jeżeli auto potrzebuje zdecydowanie większej ilości tego płynu eksploatacyjnego, można podejrzewać m.in. powstanie nieszczelności w układzie napędowym, problem z turbosprężarką, zużycie łańcucha rozrządu lub uszkodzenie uszczelniaczy zaworowych.

Nieszczelność w układzie napędowym

W przypadku nadmiernego zużycia oleju pierwszą rzeczą, którą warto sprawdzić, jest stan układu napędowego. Często okazuje się, że olej wycieka przez nieszczelności np. pęknięcie uszczelki miski olejowej, podkładki korka spustu, simmeringów, czyli uszczelek wału korbowego albo uszczelki pokrywy głowicy. Każdy z tych problemów da się łatwo usunąć, zastępując gumowy element nowym. Trzeba tylko mieć na uwadze, że czasami pociąga to za sobą konieczność jednoczesnej wymiany innych podzespołów, co podnosi koszt naprawy.

Problem z turbosprężarką

Jeżeli silnik z turbodoładowaniem nie tylko nagle potrzebuje więcej oleju niż do tej pory, lecz także ma wyraźne spadki mocy, szarpie w trakcie jazdy, a z samochodu wydobywają się spaliny w błękitnym kolorze, można podejrzewać uszkodzenie mechaniczne turbosprężarki albo zapchany filtr powietrza blokujący jego dopływ do tego podzespołu. O ile wymiana lub regeneracja turbosprężarki należy do jednych z droższych napraw, o tyle wymiana filtra powietrza to niewielki wydatek.

Zużycie łańcucha rozrządu

Wiadomo, że problem z ubywaniem oleju nie jest spowodowany wyciekami ani awarią turbosprężarki? Sprawdźcie jeszcze łańcuch rozrządu. Jeśli powstaną w nim luzy wpływające na brak synchronizacji pracy zaworów z obrotami wału korbowego, wytworzy się podciśnienie zasysające olej do komory spalania silnika. Co wtedy? Łańcuch, a często również napinacz i koła zębate trzeba będzie wymienić.

Uszkodzenie uszczelniaczy zaworowych lub pierścieni tłokowych

Przyczyną zwiększonego poboru oleju mogą być także uszkodzenia uszczelniaczy zaworowych lub pierścieni tłokowych. Niestety wymiana zarówno jednych, jak i drugich elementów jest skomplikowana, czasochłonna i przez to kosztowna, ale jednocześnie nieunikniona. Zwlekanie z naprawą skutkuje dalszymi problemami z silnikiem.

Niewłaściwy olej silnikowy

Na koniec został najbardziej błahy z opisywanych dotychczas powodów – wlanie oleju niedostosowanego parametrami do wymogów producenta pojazdu. Jeżeli olej będzie miał zbyt małą lepkość albo nie zostanie wymieniony w terminie zgodnym z zaleceniami, może dojść do zatkania kanalików olejowych i w efekcie do widocznego ubytku płynu w misce olejowej.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej