• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Przechowywanie opon – podstawowe zasady

O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?

Jeśli macie mieszkanie, do którego przynależy tylko małe miejsce postojowe w garażu podziemnym lub na naziemnym parkingu albo dysponujecie niewielkim garażem, w którym ledwo mieści się samochód, pewnie korzystacie z usług przechowalni. To wygodne rozwiązanie, bo nie musicie się martwić o to czy opony przetrzymywane są przez kilka miesięcy w odpowiednich warunkach – zakładamy, że ludzie tam pracujący znają się na rzeczy. Gdy jednak nie brakuje Wam przestrzeni, możecie zaoszczędzić te 130 czy 150 zł rocznie i przechować opony u siebie. Jak to zrobić, żeby nie doszło do ich uszkodzenia?

Przechowywanie opon z felgami

Wszystko zależy od tego czy macie opony z felgami, czy same gumy. W tym pierwszym przypadku najlepiej napompować koła nieco mocniej – o pół bara więcej niż standardowo – i po odkręceniu opon układać je poziomo jedna na drugiej lub wieszać na specjalnych hakach. Felga zminimalizuje ryzyko odkształcenia się gumy. Podobnie zadziała również zwiększone ciśnienie.

Trzeba pamiętać, że opony powinny się znajdować w miejscu zaciemnionym, bo guma narażona na działania promieni słonecznych szybciej ulega zniszczeniu, o niskim poziomie wilgoci oraz osłoniętym od deszczu i śniegu. [Zobacz także:Kiedy wymienić opony na zimowe?„]Chodzi o to, żeby uniknąć oddziaływania warunków atmosferycznych na koła. Z tego względu najlepiej schować je w zamkniętym garażu albo w suchej piwnicy. Co ważne, miejsce przechowywania powinno się znajdować z dala od źródeł ciepła np. grzejników oraz substancji chemicznych, które mogłyby się na nie wylać.

A co z oponami bez felg?

Jeżeli macie opony bez felg, nie powinniście ich przetrzymywać ułożonych w formie wieży. Dlaczego? Ponieważ ciężar gum może spowodować spłaszczenie tych leżących na dole. Żeby zminimalizować nacisk warto ustawić opony pionowo jedna obok drugiej i obracać je co jakiś czas. Ten sposób będzie najbezpieczniejszy, ale spowoduje, że koła zajmą sporo miejsca.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Na co jeszcze w kontekście przechowywania warto zwrócić uwagę, żeby przedłużyć żywotność opon? Zanim odłożymy koła do garażu albo oddamy je do przechowalni powinniśmy zadbać o ich czystość – pozbyć się błota, pyłu i powbijanych w bieżnik kamyków. To szczególnie istotne wtedy, gdy mówimy o gumach z felgami, bo brud zalegający na metalowych elementach przez kilka miesięcy może wpłynąć na pojawienie się ognisk rdzy.

Poza tym opony najlepiej schować do worków foliowych albo specjalnych worków do zimowania kół, żeby ochronić je przed brudem, kurzem i ewentualną wilgocią.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej