• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Pallad – czy rzeczywiście to aż tak wartościowy minerał?

Na pewno słyszeliście o tak zwanym białym złocie – najczęściej to określenie, które używane jest w jubilerstwie, dotyczy właśnie złota z domieszką platyny lub palladu. Metale te wykorzystywane są nie tylko do produkcji biżuterii, w stomatologii czy przemyśle chemicznym, lecz także przede wszystkim do wytwarzania katalizatorów samochodowych.

Mówi się, że platyna i pallad mogą być tak zwanymi czarnymi końmi najbliższych lat. Dlaczego? Szacunki pokazują – kolejne lata będą prawdopodobnie okresem rekordowych wyników jeśli weźmie się pod uwagę sprzedaż nowych aut. Mówimy tu oczywiście o rekordach światowych. Co za tym idzie, globalny rynek wykaże znaczące zapotrzebowanie na te dwa metale szlachetne, ponieważ to właśnie platynę i pallad wykorzystuje się do produkcji katalizatorów samochodowych. Już teraz widać, że ceny palladu zdecydowanie rosną, a ta tendencja, jak zakładają specjaliści, utrzyma się przez dłuższy czas.

Pallad – rzadko występujący minerał

Pallad odkryto w 1803 roku i nazwano na cześć greckiej bogini Pallas, czyli Ateny. Zalicza się go do metali szlachetnych, ponieważ rzadko występuje w przyrodzie – głównie jako zanieczyszczenie rud miedzi oraz cynku. Według szacunków jest go dziesięciokrotnie mniej niż złota.

Obecnie produkcja i wydobycie palladu pokrywają zapotrzebowanie rynku tylko w 70%. Dlatego tak ważne jest odzyskiwanie tego minerału na przykład ze zużytych katalizatorów samochodowych.

Zapotrzebowanie na pallad

Według danych opublikowanych przez GFMS Reuters popyt na pallad w 2015 roku wyniósł łącznie 9,4 mln uncji. Największa część trafiła do katalizatorów samochodowych, zdecydowanie mniejsza ilość do urządzeń elektronicznych, a reszta została wykorzystana w przemyśle chemicznym, stomatologii i jubilerstwie. Niewiele, bo tylko 45 tysięcy uncji znalazło się w rękach prywatnych inwestorów.

Producenci palladu

Pallad wydobywa się w kilku kopalniach na świecie – do największych producentów tego minerału można zaliczyć Republikę Południowej Afryki, Rosję, Kanadę, USA oraz Zimbabwe. Łącznie ponad 80% globalnej produkcji pochodzi z dwóch pierwszych źródeł. Jedynym krajem, który posiada rezerwy palladu, jest Rosja.

Czy warto inwestować w pallad?

Ze względu na to, jak najprawdopodobniej będzie się kształtował popyt na pallad w najbliższych latach, warto zastanowić się nad inwestycją w ten metal szlachetny. Na rynku można nie tylko nabyć wykonane z palladu sztabki czy monety, lecz także fundusze typu Exchange Traded Funds. Na razie jedyny ETF-em powiązany z palladem to ETFS Physical Palladium (PHPD), który jest notowany na londyńskiej giełdzie.

Dwumasowe koło zamachowe – działanie, awaryjność, naprawa
Dwumasowe koło zamachowe jest standardem w samochodach wyposażonych w silnik diesla. Aktualnie to jeden z obowiązkowych elementów, które muszą się znaleźć w pojazdach z jednostkami wysokoprężnymi. Czasami ten podzespół montuje się również w autach napędzanych benzyną – wtedy, gdy producent decyduje się na downsizing.
więcej
Drżenie silnika na biegu jałowym – przyczyny
Tak naprawdę każdy silnik lekko drży na biegu jałowym. Drżenie zauważalne jest szczególnie w przypadku jednostek wysokoprężnych. Nie ma w tym nic dziwnego, o ile drgania nie są na tyle mocne, że wyraźnie odczuwa się je w kabinie samochodu. Dlaczego czasami się tak dzieje?
więcej
Odma olejowa – działanie, awaryjność, naprawa
W silniku każdy, nawet najmniejszy podzespół, musi działać prawidłowo, aby cała jednostka napędowa mogła wykonywać swoją pracę. Jeżeli dojdzie np. do awarii odmy olejowej, olej zacznie wyciekać przez uszczelki, powodując zalanie silnika. Jak działa odma i co zrobić, żeby uniknąć problemów z tym elementem?
więcej