• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Pallad – czy rzeczywiście to aż tak wartościowy minerał?

Na pewno słyszeliście o tak zwanym białym złocie – najczęściej to określenie, które używane jest w jubilerstwie, dotyczy właśnie złota z domieszką platyny lub palladu. Metale te wykorzystywane są nie tylko do produkcji biżuterii, w stomatologii czy przemyśle chemicznym, lecz także przede wszystkim do wytwarzania katalizatorów samochodowych.

Mówi się, że platyna i pallad mogą być tak zwanymi czarnymi końmi najbliższych lat. Dlaczego? Szacunki pokazują – kolejne lata będą prawdopodobnie okresem rekordowych wyników jeśli weźmie się pod uwagę sprzedaż nowych aut. Mówimy tu oczywiście o rekordach światowych. Co za tym idzie, globalny rynek wykaże znaczące zapotrzebowanie na te dwa metale szlachetne, ponieważ to właśnie platynę i pallad wykorzystuje się do produkcji katalizatorów samochodowych. Już teraz widać, że ceny palladu zdecydowanie rosną, a ta tendencja, jak zakładają specjaliści, utrzyma się przez dłuższy czas.

Pallad – rzadko występujący minerał

Pallad odkryto w 1803 roku i nazwano na cześć greckiej bogini Pallas, czyli Ateny. Zalicza się go do metali szlachetnych, ponieważ rzadko występuje w przyrodzie – głównie jako zanieczyszczenie rud miedzi oraz cynku. Według szacunków jest go dziesięciokrotnie mniej niż złota.

Obecnie produkcja i wydobycie palladu pokrywają zapotrzebowanie rynku tylko w 70%. Dlatego tak ważne jest odzyskiwanie tego minerału na przykład ze zużytych katalizatorów samochodowych.

Zapotrzebowanie na pallad

Według danych opublikowanych przez GFMS Reuters popyt na pallad w 2015 roku wyniósł łącznie 9,4 mln uncji. Największa część trafiła do katalizatorów samochodowych, zdecydowanie mniejsza ilość do urządzeń elektronicznych, a reszta została wykorzystana w przemyśle chemicznym, stomatologii i jubilerstwie. Niewiele, bo tylko 45 tysięcy uncji znalazło się w rękach prywatnych inwestorów.

Producenci palladu

Pallad wydobywa się w kilku kopalniach na świecie – do największych producentów tego minerału można zaliczyć Republikę Południowej Afryki, Rosję, Kanadę, USA oraz Zimbabwe. Łącznie ponad 80% globalnej produkcji pochodzi z dwóch pierwszych źródeł. Jedynym krajem, który posiada rezerwy palladu, jest Rosja.

Czy warto inwestować w pallad?

Ze względu na to, jak najprawdopodobniej będzie się kształtował popyt na pallad w najbliższych latach, warto zastanowić się nad inwestycją w ten metal szlachetny. Na rynku można nie tylko nabyć wykonane z palladu sztabki czy monety, lecz także fundusze typu Exchange Traded Funds. Na razie jedyny ETF-em powiązany z palladem to ETFS Physical Palladium (PHPD), który jest notowany na londyńskiej giełdzie.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej