• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Pallad – czy rzeczywiście to aż tak wartościowy minerał?

Na pewno słyszeliście o tak zwanym białym złocie – najczęściej to określenie, które używane jest w jubilerstwie, dotyczy właśnie złota z domieszką platyny lub palladu. Metale te wykorzystywane są nie tylko do produkcji biżuterii, w stomatologii czy przemyśle chemicznym, lecz także przede wszystkim do wytwarzania katalizatorów samochodowych.

Mówi się, że platyna i pallad mogą być tak zwanymi czarnymi końmi najbliższych lat. Dlaczego? Szacunki pokazują – kolejne lata będą prawdopodobnie okresem rekordowych wyników jeśli weźmie się pod uwagę sprzedaż nowych aut. Mówimy tu oczywiście o rekordach światowych. Co za tym idzie, globalny rynek wykaże znaczące zapotrzebowanie na te dwa metale szlachetne, ponieważ to właśnie platynę i pallad wykorzystuje się do produkcji katalizatorów samochodowych. Już teraz widać, że ceny palladu zdecydowanie rosną, a ta tendencja, jak zakładają specjaliści, utrzyma się przez dłuższy czas.

Pallad – rzadko występujący minerał

Pallad odkryto w 1803 roku i nazwano na cześć greckiej bogini Pallas, czyli Ateny. Zalicza się go do metali szlachetnych, ponieważ rzadko występuje w przyrodzie – głównie jako zanieczyszczenie rud miedzi oraz cynku. Według szacunków jest go dziesięciokrotnie mniej niż złota.

Obecnie produkcja i wydobycie palladu pokrywają zapotrzebowanie rynku tylko w 70%. Dlatego tak ważne jest odzyskiwanie tego minerału na przykład ze zużytych katalizatorów samochodowych.

Zapotrzebowanie na pallad

Według danych opublikowanych przez GFMS Reuters popyt na pallad w 2015 roku wyniósł łącznie 9,4 mln uncji. Największa część trafiła do katalizatorów samochodowych, zdecydowanie mniejsza ilość do urządzeń elektronicznych, a reszta została wykorzystana w przemyśle chemicznym, stomatologii i jubilerstwie. Niewiele, bo tylko 45 tysięcy uncji znalazło się w rękach prywatnych inwestorów.

Producenci palladu

Pallad wydobywa się w kilku kopalniach na świecie – do największych producentów tego minerału można zaliczyć Republikę Południowej Afryki, Rosję, Kanadę, USA oraz Zimbabwe. Łącznie ponad 80% globalnej produkcji pochodzi z dwóch pierwszych źródeł. Jedynym krajem, który posiada rezerwy palladu, jest Rosja.

Czy warto inwestować w pallad?

Ze względu na to, jak najprawdopodobniej będzie się kształtował popyt na pallad w najbliższych latach, warto zastanowić się nad inwestycją w ten metal szlachetny. Na rynku można nie tylko nabyć wykonane z palladu sztabki czy monety, lecz także fundusze typu Exchange Traded Funds. Na razie jedyny ETF-em powiązany z palladem to ETFS Physical Palladium (PHPD), który jest notowany na londyńskiej giełdzie.

Jak skutecznie dbać o układ wydechowy?
Układ wydechowy często traktowany jest z lekceważeniem. Wielu kierowców nie ma świadomości, że jeśli przestanie działać prawidłowo, wpłynie to negatywnie na pracę jednostki napędowej. Np. zapchanie filtra cząstek stałych może spowodować spadek osiągów i zwiększone zużycie paliwa, a awaria katalizatora szarpanie silnika i utratę dynamiki jazdy. Żeby uniknąć tych problemów i tym samym odwlec drogie naprawy, warto zadbać o układ wydechowy. Jak to zrobić?
więcej
Którą normę emisji spalin spełnia Twoje auto?
Normy emisji spalin nie są niczym nowym. Po raz pierwszy wprowadzono je w 1993 roku, a później stopniowo zaostrzano. Aktualnie obowiązuje norma Euro 6, zaś na 2025 rok planowane jest wdrożenie Euro 7. Co dokładnie określają normy Euro i jak sprawdzić, którą z nich powinien spełniać Twój samochód?
więcej
Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej