• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Opony całoroczne – warto czy nie warto?

Sezon na opony zimowe trwa w najlepsze, dlatego większość kierowców ma już za sobą wizytę w warsztacie albo samodzielną wymianę kół. Warto jednak wiedzieć, że na rynku poza zimówkami i oponami letnimi są także dostępne wersje całoroczne. Kto może z nich skorzystać?

Wymiana opon to raczej norma – większość kierowców jeszcze przed pierwszymi przymrozkami umawia się na wizytę w warsztacie albo samodzielnie zmienia koła na zimowe. Tak naprawdę nie istnieje sztywna data określająca, kiedy powinno się wymienić opony, nie ma również żadnej normy prawnej, która to opisuje. W praktyce najczęściej robi się to wtedy, gdy temperatura powietrza w ciągu dnia sięga około 7 stopni Celsjusza, bo wówczas istnieje zwiększone prawdopodobieństwo opadów śniegu lub nocnych przymrozków. Nie bez powodu, co roku mówi się, że pogoda zaskoczyła kierowców – żeby nie być jednym z tych zaskoczonych, najlepiej zmienić koła jeszcze w październiku albo na początku listopada.

Opony sezonowe a całoroczne

Coraz więcej właścicieli samochodów zastanawia się, czy rzeczywiście warto inwestować w opony sezonowe, bo ich wymiana na nowe to spory wydatek. Według badań przeprowadzonych dla PZPO (Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego) wynika, że obecnie około 8% Polaków korzysta z gum wielosezonowych, a z każdym kolejnym rokiem ta liczba rośnie. Z jednej strony to zrozumiałe – w ten sposób zmniejsza się koszty eksploatacji samochodu, wystarczy tylko pilnować odpowiedniego poziomu ciśnienia w oponach i ich wyważenia. Z drugiej – nie każdy powinien się nad tym zastanawiać. Dlaczego?

Opony całoroczne – kto może z nich skorzystać?

Opony całoroczne nie są dla wszystkich. Jeśli kierowca jeździ przede wszystkim po dużym mieście, rzadko wyrusza w trasy, sporadycznie przemieszcza się po śniegu lub błocie, a w okolicy, w której mieszka, zdarzają się raczej łagodne przymrozki i niewielkie opady, może pomyśleć o całorocznym ogumieniu. Prawda jest taka, że w ostatnich latach, zwłaszcza w większych miastach, zimy nie bywają srogie. Warunki drogowe – odśnieżanie i regularne posypywanie solą – zazwyczaj pozwalają na komfortowe korzystanie z opon całorocznych. Znaczenie mają również standardowe przebiegi i prędkość jazdy. W przypadku spokojnej jazdy oraz pokonywania niewielkich odległości, opony tego typu powinny się sprawdzić. W innych przypadkach lepiej jednak zaopatrzyć się w zimówki.

Opony całoroczne – czy to dobre rozwiązanie?

Ogumienie całoroczne może być bardzo dobrym rozwiązaniem, jeśli przed jego zakupem weźmie się pod uwagę własny styl jazdy i warunki panujące na drogach, po których standardowo się porusza. Jednocześnie trzeba mieć na uwadze, że opony całoroczne są zazwyczaj droższe od sezonowych odpowiedników, a także zużywają się nieco szybciej, bo w końcu użytkuje się je bez przerwy. Zgodnie z założeniami, gumy tego typu nie mogą mieć bardzo niskiego bieżnika, aby zapewniały bezpieczeństwo również zimą. W związku z tym, jeśli kupi się opony słabej jakości, będzie je trzeba wymienić bardzo szybko na nowy komplet. Pytanie, czy to rzeczywiście się opłaca, pozostawiamy otwarte. Wszystko zależy tu od indywidualnej sytuacji oraz wybranego ogumienia.

Intercooler – działanie i awaryjność
Intercooler to dosłownie chłodnica międzystopniowa wykorzystywana w silnikach spalinowych z dodatkowym doładowaniem. Jak dokładnie działa to urządzenie? Czy jest uznawane za awaryjne? A jeżeli tak, to jakie objawy sugerują problem z intercoolerem? Kiedy można podejrzewać, że chłodnica przestała pracować prawidłowo? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.
więcej
Przygotowanie samochodu do zimy
Zimą samochody są narażone nie tylko na niskie temperatury, lecz także na większą wilgotność powietrza, śnieg, a także sól i błoto pośniegowe. Żeby ograniczyć ryzyko wystąpienia awarii, warto się odpowiednio przygotować do tego okresu. Co sprawdzić lub wymienić w aucie przed zimą?
więcej
Różnice pomiędzy filtrami DPF a FAP
Filtry cząstek stałych stosuje się powszechnie od 2006 roku, kiedy to weszła w życie norma spalin Euro 4. Norma ta tak bardzo ograniczała ilość cząstek stałych, które mogą przedostawać się do atmosfery wraz ze spalinami, że wymusiła na producentach konieczność montowania wspomnianych filtrów w układach wydechowych. Część z nich zdecydowała się na tak zwane DPF-y, czyli filtry suche, a część na FAP-y – filtry mokre. Czym dokładnie różnią się te rozwiązania?
więcej