• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Opony całoroczne – warto czy nie warto?

Sezon na opony zimowe trwa w najlepsze, dlatego większość kierowców ma już za sobą wizytę w warsztacie albo samodzielną wymianę kół. Warto jednak wiedzieć, że na rynku poza zimówkami i oponami letnimi są także dostępne wersje całoroczne. Kto może z nich skorzystać?

Wymiana opon to raczej norma – większość kierowców jeszcze przed pierwszymi przymrozkami umawia się na wizytę w warsztacie albo samodzielnie zmienia koła na zimowe. Tak naprawdę nie istnieje sztywna data określająca, kiedy powinno się wymienić opony, nie ma również żadnej normy prawnej, która to opisuje. W praktyce najczęściej robi się to wtedy, gdy temperatura powietrza w ciągu dnia sięga około 7 stopni Celsjusza, bo wówczas istnieje zwiększone prawdopodobieństwo opadów śniegu lub nocnych przymrozków. Nie bez powodu, co roku mówi się, że pogoda zaskoczyła kierowców – żeby nie być jednym z tych zaskoczonych, najlepiej zmienić koła jeszcze w październiku albo na początku listopada.

Opony sezonowe a całoroczne

Coraz więcej właścicieli samochodów zastanawia się, czy rzeczywiście warto inwestować w opony sezonowe, bo ich wymiana na nowe to spory wydatek. Według badań przeprowadzonych dla PZPO (Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego) wynika, że obecnie około 8% Polaków korzysta z gum wielosezonowych, a z każdym kolejnym rokiem ta liczba rośnie. Z jednej strony to zrozumiałe – w ten sposób zmniejsza się koszty eksploatacji samochodu, wystarczy tylko pilnować odpowiedniego poziomu ciśnienia w oponach i ich wyważenia. Z drugiej – nie każdy powinien się nad tym zastanawiać. Dlaczego?

Opony całoroczne – kto może z nich skorzystać?

Opony całoroczne nie są dla wszystkich. Jeśli kierowca jeździ przede wszystkim po dużym mieście, rzadko wyrusza w trasy, sporadycznie przemieszcza się po śniegu lub błocie, a w okolicy, w której mieszka, zdarzają się raczej łagodne przymrozki i niewielkie opady, może pomyśleć o całorocznym ogumieniu. Prawda jest taka, że w ostatnich latach, zwłaszcza w większych miastach, zimy nie bywają srogie. Warunki drogowe – odśnieżanie i regularne posypywanie solą – zazwyczaj pozwalają na komfortowe korzystanie z opon całorocznych. Znaczenie mają również standardowe przebiegi i prędkość jazdy. W przypadku spokojnej jazdy oraz pokonywania niewielkich odległości, opony tego typu powinny się sprawdzić. W innych przypadkach lepiej jednak zaopatrzyć się w zimówki.

Opony całoroczne – czy to dobre rozwiązanie?

Ogumienie całoroczne może być bardzo dobrym rozwiązaniem, jeśli przed jego zakupem weźmie się pod uwagę własny styl jazdy i warunki panujące na drogach, po których standardowo się porusza. Jednocześnie trzeba mieć na uwadze, że opony całoroczne są zazwyczaj droższe od sezonowych odpowiedników, a także zużywają się nieco szybciej, bo w końcu użytkuje się je bez przerwy. Zgodnie z założeniami, gumy tego typu nie mogą mieć bardzo niskiego bieżnika, aby zapewniały bezpieczeństwo również zimą. W związku z tym, jeśli kupi się opony słabej jakości, będzie je trzeba wymienić bardzo szybko na nowy komplet. Pytanie, czy to rzeczywiście się opłaca, pozostawiamy otwarte. Wszystko zależy tu od indywidualnej sytuacji oraz wybranego ogumienia.

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej