• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Oleje Long Life – fakty i mity

Oleje Long Life to odpowiedź na potrzeby kierowców, którzy pokonują rocznie 30 tys. km i więcej. Dlaczego? Klasyczne oleje powinno się wymieniać co 10 do 15 tys. km. Gdy przejeżdża się wielokrotność tych wartości, łatwo policzyć, ile razy należy się zgłosić do serwisu i zapłacić za wymianę płynu. W przypadku Long Life’ów mówi się, że wystarczy wlanie nowego raz na 30 tys. km. Jak to wygląda w praktyce?

Olej to podstawowy płyn eksploatacyjny, który minimalizuje tarcie pomiędzy poszczególnymi elementami w jednostce napędowej, odpowiada za utrzymanie właściwej temperatury w silniku i jednocześnie zapobiega korozji oraz powstawaniu osadów. Nie ma nawet co dyskutować o konieczności regularnej wymiany oleju – to podstawa. W przypadku klasycznych olejów granica skutecznego działania określana jest na 10 do 15 tys. przejechanych kilometrów. Wersje Long Life podobno nie tracą swoich właściwości nawet po 30 tys. km. Ci, którzy sceptycznie podchodzą do nowinek, mówią, że to po prostu czysty marketing. Czy to prawda?

Mity związane z olejami Long Life

Najpierw rozprawmy się z podstawowymi mitami. Mit numer 1 – oleje Long Life są takie same jak klasyczne. Nie. Różnią się składem chemicznym. W Long Life’ach znajdziemy dodatki odpowiadające m.in. za czyszczenie silnika, zapobiegające utlenianiu się oleju oraz tak zwane związki Low SAPS.

Mit numer 2 – Long Life zawsze utrzymuje swoje właściwości do 30 tys. km. Niestety nie. Nie każdym samochodem, do którego wlejemy olej tego typu, przejedziemy 30 tys. km bez konieczności wymiany płynu. Tu wszystko zależy od silnika, stylu jazdy i terenu, po jakim poruszamy się najczęściej. Na żywotność oleju wpływają również wiek jednostki napędowej, a co za tym idzie jej szczelność, obecność instalacji LPG oraz jakość powietrza. Po prostu żaden z producentów nie da gwarancji 30 tys. km.

Oleje Long Life – fakty

Ale… I tu przechodzimy do faktów. Na oleju Long Life można pokonać 30 tys. km bez utraty jego właściwości. Gdyby tak nie było, autoryzowane serwisy samochodowe nie zgadzałyby się na wydłużenie okresów pomiędzy kolejnymi wymianami płynów. W końcu to im zależy na tym, żeby nie musieć zbyt dużo inwestować w samochody, które są nadal na gwarancji. A ewentualny problem z jednostką napędową jest zawsze bardzo kosztowny w naprawie. Obawiacie się kupować oleje Long Life? Już nie musicie, nie ma ku temu uzasadnionych powodów.

Zastosowanie Long Life’ów

Pozostaje jeszcze jedna kwestia, o której należy pamiętać. Long Life’y nie nadają się do każdego samochodu. Producenci zastrzegają, w jakim modelu mogą być zastosowane. Czasami jest tak, że są zalecane do jednej wersji silnikowej, a do drugiej już nie. Czy to oznacza, że wlanie Long Life’a pociąga za sobą jakieś negatywne konsekwencje? Nie. Ale to olej wysokiej jakości, który jednak nie każdemu silnikowi będzie służył. Zwłaszcza jeśli chodzi o starsze jednostki. Dodatkowo brak zgodności nie da gwarancji rzadszych wizyt w serwisie. Więc tak naprawdę pozostaje pytanie, czy warto dopłacać za tego typu olej. Jeżeli już jednak zdecydujecie się na zakup Long Life’a, postawcie na sprawdzone firmy, takie jak Liqui Moly, Castrol czy Total Quartz.

Dlaczego olej silnikowy ciemnieje?
Jeżeli w trakcie sprawdzania poziomu oleju zauważycie, że płyn zmienił kolor, zazwyczaj zakładacie, że pora go wymienić. Nic w tym dziwnego. Panuje powszechne przekonanie, zgodnie z którym czarnoszary odcień oleju silnikowego jest równoznaczny z jego zużyciem. Czy rzeczywiście ciemny olej trzeba jak najszybciej zastąpić nowym? Kiedy ten płyn eksploatacyjny może zmienić barwę? Dlaczego zdarza się, że czernieje od razu po zalaniu?
więcej
Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej