• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Oleje Long Life – fakty i mity

Oleje Long Life to odpowiedź na potrzeby kierowców, którzy pokonują rocznie 30 tys. km i więcej. Dlaczego? Klasyczne oleje powinno się wymieniać co 10 do 15 tys. km. Gdy przejeżdża się wielokrotność tych wartości, łatwo policzyć, ile razy należy się zgłosić do serwisu i zapłacić za wymianę płynu. W przypadku Long Life’ów mówi się, że wystarczy wlanie nowego raz na 30 tys. km. Jak to wygląda w praktyce?

Olej to podstawowy płyn eksploatacyjny, który minimalizuje tarcie pomiędzy poszczególnymi elementami w jednostce napędowej, odpowiada za utrzymanie właściwej temperatury w silniku i jednocześnie zapobiega korozji oraz powstawaniu osadów. Nie ma nawet co dyskutować o konieczności regularnej wymiany oleju – to podstawa. W przypadku klasycznych olejów granica skutecznego działania określana jest na 10 do 15 tys. przejechanych kilometrów. Wersje Long Life podobno nie tracą swoich właściwości nawet po 30 tys. km. Ci, którzy sceptycznie podchodzą do nowinek, mówią, że to po prostu czysty marketing. Czy to prawda?

Mity związane z olejami Long Life

Najpierw rozprawmy się z podstawowymi mitami. Mit numer 1 – oleje Long Life są takie same jak klasyczne. Nie. Różnią się składem chemicznym. W Long Life’ach znajdziemy dodatki odpowiadające m.in. za czyszczenie silnika, zapobiegające utlenianiu się oleju oraz tak zwane związki Low SAPS.

Mit numer 2 – Long Life zawsze utrzymuje swoje właściwości do 30 tys. km. Niestety nie. Nie każdym samochodem, do którego wlejemy olej tego typu, przejedziemy 30 tys. km bez konieczności wymiany płynu. Tu wszystko zależy od silnika, stylu jazdy i terenu, po jakim poruszamy się najczęściej. Na żywotność oleju wpływają również wiek jednostki napędowej, a co za tym idzie jej szczelność, obecność instalacji LPG oraz jakość powietrza. Po prostu żaden z producentów nie da gwarancji 30 tys. km.

Oleje Long Life – fakty

Ale… I tu przechodzimy do faktów. Na oleju Long Life można pokonać 30 tys. km bez utraty jego właściwości. Gdyby tak nie było, autoryzowane serwisy samochodowe nie zgadzałyby się na wydłużenie okresów pomiędzy kolejnymi wymianami płynów. W końcu to im zależy na tym, żeby nie musieć zbyt dużo inwestować w samochody, które są nadal na gwarancji. A ewentualny problem z jednostką napędową jest zawsze bardzo kosztowny w naprawie. Obawiacie się kupować oleje Long Life? Już nie musicie, nie ma ku temu uzasadnionych powodów.

Zastosowanie Long Life’ów

Pozostaje jeszcze jedna kwestia, o której należy pamiętać. Long Life’y nie nadają się do każdego samochodu. Producenci zastrzegają, w jakim modelu mogą być zastosowane. Czasami jest tak, że są zalecane do jednej wersji silnikowej, a do drugiej już nie. Czy to oznacza, że wlanie Long Life’a pociąga za sobą jakieś negatywne konsekwencje? Nie. Ale to olej wysokiej jakości, który jednak nie każdemu silnikowi będzie służył. Zwłaszcza jeśli chodzi o starsze jednostki. Dodatkowo brak zgodności nie da gwarancji rzadszych wizyt w serwisie. Więc tak naprawdę pozostaje pytanie, czy warto dopłacać za tego typu olej. Jeżeli już jednak zdecydujecie się na zakup Long Life’a, postawcie na sprawdzone firmy, takie jak Liqui Moly, Castrol czy Total Quartz.

Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej
Łopatki przy kierownicy – jak to działa?
Do niedawna łopatki przy kierownicy kojarzyły się wyłącznie z bardzo szybkimi luksusowymi samochodami albo z grami komputerowymi. Dziś można je dokupić do wielu różnych modeli aut – to rozwiązanie stało się ogólnodostępne. Pytanie tylko, czy faktycznie to wygodny element, czy wyłącznie efektowny gadżet. Jak używać łopatek przy kierownicy?
więcej