• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Oleje Long Life – fakty i mity

Oleje Long Life to odpowiedź na potrzeby kierowców, którzy pokonują rocznie 30 tys. km i więcej. Dlaczego? Klasyczne oleje powinno się wymieniać co 10 do 15 tys. km. Gdy przejeżdża się wielokrotność tych wartości, łatwo policzyć, ile razy należy się zgłosić do serwisu i zapłacić za wymianę płynu. W przypadku Long Life’ów mówi się, że wystarczy wlanie nowego raz na 30 tys. km. Jak to wygląda w praktyce?

Olej to podstawowy płyn eksploatacyjny, który minimalizuje tarcie pomiędzy poszczególnymi elementami w jednostce napędowej, odpowiada za utrzymanie właściwej temperatury w silniku i jednocześnie zapobiega korozji oraz powstawaniu osadów. Nie ma nawet co dyskutować o konieczności regularnej wymiany oleju – to podstawa. W przypadku klasycznych olejów granica skutecznego działania określana jest na 10 do 15 tys. przejechanych kilometrów. Wersje Long Life podobno nie tracą swoich właściwości nawet po 30 tys. km. Ci, którzy sceptycznie podchodzą do nowinek, mówią, że to po prostu czysty marketing. Czy to prawda?

Mity związane z olejami Long Life

Najpierw rozprawmy się z podstawowymi mitami. Mit numer 1 – oleje Long Life są takie same jak klasyczne. Nie. Różnią się składem chemicznym. W Long Life’ach znajdziemy dodatki odpowiadające m.in. za czyszczenie silnika, zapobiegające utlenianiu się oleju oraz tak zwane związki Low SAPS.

Mit numer 2 – Long Life zawsze utrzymuje swoje właściwości do 30 tys. km. Niestety nie. Nie każdym samochodem, do którego wlejemy olej tego typu, przejedziemy 30 tys. km bez konieczności wymiany płynu. Tu wszystko zależy od silnika, stylu jazdy i terenu, po jakim poruszamy się najczęściej. Na żywotność oleju wpływają również wiek jednostki napędowej, a co za tym idzie jej szczelność, obecność instalacji LPG oraz jakość powietrza. Po prostu żaden z producentów nie da gwarancji 30 tys. km.

Oleje Long Life – fakty

Ale… I tu przechodzimy do faktów. Na oleju Long Life można pokonać 30 tys. km bez utraty jego właściwości. Gdyby tak nie było, autoryzowane serwisy samochodowe nie zgadzałyby się na wydłużenie okresów pomiędzy kolejnymi wymianami płynów. W końcu to im zależy na tym, żeby nie musieć zbyt dużo inwestować w samochody, które są nadal na gwarancji. A ewentualny problem z jednostką napędową jest zawsze bardzo kosztowny w naprawie. Obawiacie się kupować oleje Long Life? Już nie musicie, nie ma ku temu uzasadnionych powodów.

Zastosowanie Long Life’ów

Pozostaje jeszcze jedna kwestia, o której należy pamiętać. Long Life’y nie nadają się do każdego samochodu. Producenci zastrzegają, w jakim modelu mogą być zastosowane. Czasami jest tak, że są zalecane do jednej wersji silnikowej, a do drugiej już nie. Czy to oznacza, że wlanie Long Life’a pociąga za sobą jakieś negatywne konsekwencje? Nie. Ale to olej wysokiej jakości, który jednak nie każdemu silnikowi będzie służył. Zwłaszcza jeśli chodzi o starsze jednostki. Dodatkowo brak zgodności nie da gwarancji rzadszych wizyt w serwisie. Więc tak naprawdę pozostaje pytanie, czy warto dopłacać za tego typu olej. Jeżeli już jednak zdecydujecie się na zakup Long Life’a, postawcie na sprawdzone firmy, takie jak Liqui Moly, Castrol czy Total Quartz.

Jak rozpoznać popowodziowy samochód?
Okres wiosenno-letni to czas intensywnych deszczy, które nierzadko przeradzają się w ulewy doprowadzające do podtopień ulic i parkingów. Niestety w takim czasie zaobserwować można większą ilość ogłoszeń reklamujących samochody z zagranicy. Musimy więc zachować czujność by nie "wtopić".
więcej
Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR – funkcje i objawy awarii
ład recyrkulacji spalin EGR odpowiada za zmniejszenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Jego podstawowym elementem jest zawór, który steruje ilością spalin powracających do silnika. Coraz częściej nawet w samochodach z niewielkimi jednostkami napędowymi EGR uzupełnia się o chłodnicę spalin. Jak działa ten element i kiedy można podejrzewać, że doszło do jego awarii?
więcej
Dlaczego zwiększa się ilość oleju w silniku?
Ani szybkie ubywanie, ani niespodziewany nadmiar oleju silnikowego nie jest dobry dla samochodu. Zazwyczaj i jedno, i drugie świadczy o problemach z różnymi podzespołami. Co powinno się zrobić, gdy zauważy się nagłe przybywanie tego płynu? Dlaczego może się tak dziać? I ile będzie kosztowała potencjalna naprawa?
więcej