• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Odma olejowa – działanie, awaryjność, naprawa

W silniku każdy, nawet najmniejszy podzespół, musi działać prawidłowo, aby cała jednostka napędowa mogła wykonywać swoją pracę. Jeżeli dojdzie np. do awarii odmy olejowej, olej zacznie wyciekać przez uszczelki, powodując zalanie silnika. Jak działa odma i co zrobić, żeby uniknąć problemów z tym elementem?

Jak działa odma olejowa?

Odma olejowa odpowiada za odprowadzenie nadmiaru gazów z silnika. Trzeba mieć świadomość, że każda jednostka napędowa w trakcie działania przepuszcza gazy przez pierścienie oraz uszczelnienia zaworowe. Gazy te trafiają prosto do skrzyni korbowej chroniącej mechanizm korbowy i głowicę cylindra, łożyskującej wał korbowy, a także łączącej skrzynię biegów z rozrządem. Jeżeli wszystko działa prawidłowo, gazy przedostające się do skrzyni tworzą naddatki ciśnienia, które uwalnia na zewnątrz właśnie odma.

Odma łączy się z separatorem oleju skraplającym mgłę olejową i kierującym ją ponownie do silnika oraz z podgrzewaczem rozpuszczającym osady i tym samym odpowiadającym za oczyszczanie całego układu napędowego. Dodatkowo pracę odmy olejowej wspierają zawór PCV odprowadzający gazy z jednostki i wpuszczający świeże powietrze oraz zawór wyrównywania ciśnień wypuszczający nadmiar gazów do układu dolotowego.

Uwaga, awaria!

W odmie może gromadzić się maź pochodząca z pozostałości przepływających przez nią. Maź ta czasem prowadzi do awarii podzespołu. Jeżeli odma nie pracuje prawidłowo, tworzy się tak zwane nadciśnienie skutkujące wyciekiem oleju z uszczelek. Często problemy z tym elementem mylone są z uszkodzeniem turbiny, awarią zapłonu, pękniętą membraną zaworu ciśnień albo ze zużyciem samych uszczelek, dlatego ich diagnozą powinien się zająć profesjonalista.

Dodatkowym utrudnieniem jest budowa odmy – różna w zależności od marki samochodu. Zdarzają się pojazdy, w których odma bardzo łatwo się zapycha ze względu na rodzaj materiału zastosowanego do wykonania przewodu albo separatora oleju. Problemem bywa także umieszczenie tego podzespołu, np. z tyłu bloku silnika. Taka lokalizacja powoduje, że naprawa jest wyjątkowo trudna.

Niepokojące objawy

Do objawów awarii odmy olejowej – poza wspomnianym przeciekaniem płynu przez uszczelki – zalicza się również świst lub dźwięk uchodzącego powietrza przy odkręcaniu bagnetu albo korka wlewu oleju. W niektórych autach dochodzi także do wypłynięcia oleju w trakcie uzupełniania płynu, co sugeruje, że w środku jest wysokie ciśnienie.

Czy można to naprawić?

Jak wygląda naprawa odmy olejowej? Tak naprawdę polega na wyczyszczeniu i ewentualnej wymianie separatora, przewodów oraz podgrzewacza. Podstawowymi utrudnieniami są tu budowa odmy zależna od modelu samochodu i jej lokalizacja.

Często również niewprawni mechanicy nie wiedzą, że problem, który próbują zdiagnozować, może być efektem nieprawidłowego działania odmy. Wówczas wymieniają uszczelki, a auto po jakimś czasie ponownie wraca do warsztatu. Właśnie dlatego w przypadku podejrzenia awarii odmy olejowej najlepiej udać się do sprawdzonego mechanika.

Intercooler – działanie i awaryjność
Intercooler to dosłownie chłodnica międzystopniowa wykorzystywana w silnikach spalinowych z dodatkowym doładowaniem. Jak dokładnie działa to urządzenie? Czy jest uznawane za awaryjne? A jeżeli tak, to jakie objawy sugerują problem z intercoolerem? Kiedy można podejrzewać, że chłodnica przestała pracować prawidłowo? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.
więcej
Przygotowanie samochodu do zimy
Zimą samochody są narażone nie tylko na niskie temperatury, lecz także na większą wilgotność powietrza, śnieg, a także sól i błoto pośniegowe. Żeby ograniczyć ryzyko wystąpienia awarii, warto się odpowiednio przygotować do tego okresu. Co sprawdzić lub wymienić w aucie przed zimą?
więcej
Różnice pomiędzy filtrami DPF a FAP
Filtry cząstek stałych stosuje się powszechnie od 2006 roku, kiedy to weszła w życie norma spalin Euro 4. Norma ta tak bardzo ograniczała ilość cząstek stałych, które mogą przedostawać się do atmosfery wraz ze spalinami, że wymusiła na producentach konieczność montowania wspomnianych filtrów w układach wydechowych. Część z nich zdecydowała się na tak zwane DPF-y, czyli filtry suche, a część na FAP-y – filtry mokre. Czym dokładnie różnią się te rozwiązania?
więcej