• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Nieszczelność w układzie wydechowym

Rdza, która tworzy się np. na tłumiku, nikogo nie dziwi. W końcu cały układ wydechowy narażony jest na rdzewienie m.in. ze względu na swoją lokalizację. Ale uwaga, problem z nieszczelnością wynikającą z dużej korozji oznacza nie tylko zwiększony przepływ spalin do atmosfery i zdecydowanie większą głośność, lecz także w niektórych przypadkach zaburzenia pracy jednostki napędowej. Jak poradzić sobie z dziurami w układzie wydechowym?

Układ wydechowy jest szczególnie podatny na korozję, mimo że jego części wykonuje się z maksymalnie odpornych materiałów. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ po pierwsze oddziałują na niego wysokie temperatury z przepływających spalin, a po drugie ma kontakt z wilgocią i zanieczyszczeniami z dróg – solą, piaskiem, kamieniami itp. Od korozji już prosta droga do nieszczelności.

Inną przyczyną dziur w układzie wydechowym są uszkodzenia mechaniczne wskutek zahaczenia np. tłumikiem końcowym o wystający element podłoża. Jak dokładnie zidentyfikować, gdzie pojawił się problem?

Jak znaleźć nieszczelność?

Można spróbować to zrobić samodzielnie. Najłatwiej wykorzystując podnośnik samochodowy lub kanał – po prostu oglądając poszczególne elementy układu. Jeżeli nie dysponuje się sprzętem umożliwiającym dokładną i jednocześnie bezpieczną weryfikację stanu układu wydechowego, zawsze można uruchomić samochód, a potem poszukać źródła spalin lub hałasu. Warto się przyjrzeć dokładnie wszystkim złączom oraz tłumikom. Czasami problem wynika z pękniętej uszczelki, czasami z dziury w tłumiku, który przeważnie wykonuje się z cienkiej blachy.

Co dalej?

Kiedy już wiadomo, co jest przyczyną, pora na usunięcie awarii. Jeżeli element z nieszczelnością wygląda ogólnie rzecz biorąc zdrowo, można spróbować naprawić nieszczelność specjalną taśmą, pastą lub klejem. Najpierw warto oczyścić miejsce uszkodzenia np. szczotką lub papierem ściernym, żeby dokładnie odsłonić dziurę. Potem użyć odtłuszczacza – benzyny ekstrakcyjnej albo acetonu. Na koniec należy zastosować wybrany uszczelniacz. W przypadku niewielkich pęknięć sprawdzą się pasty uszczelniające, które twardnieją w kontakcie z gorącymi spalinami. Jeśli zaś dziura jest większa, konieczne będzie zastosowanie specjalnych samoprzylepnych taśm aluminiowych. Takie taśmy wymagają albo uruchomienia silnika, albo podgrzania opalarką, żeby utwardzić połączenie. Innym rozwiązaniem są bandaże – dziurę najpierw pokrywa się pastą uszczelniającą, a później owija bandażem i ponownie smaruje pastą.

W niektórych sytuacjach, np. zaawansowanej korozji tłumika końcowego albo dużej nieszczelności, która wymagałaby wspawania łatki, najłatwiej i najtaniej będzie wymienić element na nowy. Takich napraw lepiej nie przeprowadzać samodzielnie, tylko zdać się na pomoc mechanika. On również doradzi, jakie urządzenie kupić, żeby na pewno pasowało do danego układu. Warto pamiętać, że każda część układu wydechowego jest dokładnie dobrana do pozostałych elementów zarówno pod względem długości, jak i szerokości, dlatego nie można sobie pozwolić na dowolność przy zakupie nowych urządzeń. Niedostosowanie np. tłumika mogłoby skutkować nawet obniżeniem mocy samochodu.

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej