• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Napęd 4×4 w używanych samochodach

Wiecie, że napęd 4×4 wymaga regularnej konserwacji? Część osób o tym zapomina, a warto o niego dbać, bo koszty naprawy są bardzo wysokie. Na szczęście temat napędów na obie osie staje się coraz bardziej powszechny ze względu na rosnącą popularność SUV-ów i crossoverów, w których montuje się tego typu rozwiązania. Na co zwrócić uwagę, kupując używane auto z 4×4?

Napęd na obie osie montuje się przede wszystkim w SUV-ach, crossoverach, ale także w kombi, sedanach i części hatchbacków. To dobre rozwiązanie, chociaż wpływa na zwiększenie zużycia paliwa. Warto wiedzieć, że kiedyś, aby móc korzystać z napędu 4×4, trzeba było obsługiwać go ręcznie. Dzisiaj jest znacznie prościej – nowoczesne samochody same ustalają odpowiedni rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami. Zanim jednak kupicie używane auto z 4×4, sprawdźcie czy rzeczywiście zamontowano w nim ten napęd i jak on działa.

4×4 – czy jest i jak działa?

Może się wydawać dziwne, że trzeba zweryfikować obecność napędu na obie osie, ale to naprawdę dobra rada. Czasami przy zakupie samochodów sprowadzanych zza granicy okazywało się, że auta w swoich bazowych wersjach nie miały 4×4 tylko napęd na przód lub na tył. Aby sprawdzić, jak jest w wybranym przez Was modelu, rozkodujcie numer VIN w ogólnodostępnym internetowym dekoderze, poproście o pomoc na forum albo skorzystajcie z usług autoryzowanego serwisu. W ten sposób upewnicie się, czy samochód rzeczywiście ma napęd, na którym Wam zależy.

Jeśli już wiadomo, że wyposażenie się zgadza, w trakcie jazdy próbnej przetestujcie działanie 4×4. Nie powinniście słyszeć niepokojących dźwięków ani widzieć zapalonych lampek ostrzegawczych nawet, gdy ruszycie szybko na śliskiej powierzchni. Czasami zdarza się burczenie układu ABS/ESP, ale to akurat zupełnie normalne.

Kupując auto, warto sprawdzić także podwozie oraz rozmiar i stan opon. Tu uwaga, w niektórych sportowych samochodach albo w tych klasy premium montowane były opony w różnych rozmiarach na przód i na tył. Jeśli jednak wybrane przez Was auto nie należy do takich kategorii, powinno mieć identyczne ogumienie na wszystkich kołach.

Serwisowanie napędu 4×4

Wielu użytkowników zapomina, że podstawą dobrego działania napędu na obie osie jest jego regularna konserwacja. Najczęściej chodzi o wymianę lubrykantów w dyferencjałach, skrzyni rozdzielczej i sprzęgle sterującym, o ile tak zaleca producent.

Interwały serwisowe są różne dla różnych napędów – mogą wynosić od 30 do 100 tys. km albo być liczone w latach. Na przykład Skoda Yeti zaleca serwisowanie co 3 lata, Honda w CR-V co 20, a później co 40 tys. km, Toyota w RAV4 i Lexusie RX – co 30 tys. km, zaś Mercedes ML co 100 tys. km. Cena za jednorazową wymianę olejów waha się od 150 do 400 zł, ale to niewiele w porównaniu do ewentualnych kosztów naprawy mechanizmów – tu trzeba liczyć się z kwotami rzędu kilku tysięcy złotych.

Warto mieć także na uwadze, że niektóre z napędów są szczególnie wrażliwe na braki oleju (np. xDrive w BMW), a takie ubytki mogą prowadzić do awarii. Dlatego należy trzymać się zaleceń producenta i regularnie serwisować 4×4.

Dwumasowe koło zamachowe – działanie, awaryjność, naprawa
Dwumasowe koło zamachowe jest standardem w samochodach wyposażonych w silnik diesla. Aktualnie to jeden z obowiązkowych elementów, które muszą się znaleźć w pojazdach z jednostkami wysokoprężnymi. Czasami ten podzespół montuje się również w autach napędzanych benzyną – wtedy, gdy producent decyduje się na downsizing.
więcej
Drżenie silnika na biegu jałowym – przyczyny
Tak naprawdę każdy silnik lekko drży na biegu jałowym. Drżenie zauważalne jest szczególnie w przypadku jednostek wysokoprężnych. Nie ma w tym nic dziwnego, o ile drgania nie są na tyle mocne, że wyraźnie odczuwa się je w kabinie samochodu. Dlaczego czasami się tak dzieje?
więcej
Odma olejowa – działanie, awaryjność, naprawa
W silniku każdy, nawet najmniejszy podzespół, musi działać prawidłowo, aby cała jednostka napędowa mogła wykonywać swoją pracę. Jeżeli dojdzie np. do awarii odmy olejowej, olej zacznie wyciekać przez uszczelki, powodując zalanie silnika. Jak działa odma i co zrobić, żeby uniknąć problemów z tym elementem?
więcej