• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Napęd 4×4 w używanych samochodach

Wiecie, że napęd 4×4 wymaga regularnej konserwacji? Część osób o tym zapomina, a warto o niego dbać, bo koszty naprawy są bardzo wysokie. Na szczęście temat napędów na obie osie staje się coraz bardziej powszechny ze względu na rosnącą popularność SUV-ów i crossoverów, w których montuje się tego typu rozwiązania. Na co zwrócić uwagę, kupując używane auto z 4×4?

Napęd na obie osie montuje się przede wszystkim w SUV-ach, crossoverach, ale także w kombi, sedanach i części hatchbacków. To dobre rozwiązanie, chociaż wpływa na zwiększenie zużycia paliwa. Warto wiedzieć, że kiedyś, aby móc korzystać z napędu 4×4, trzeba było obsługiwać go ręcznie. Dzisiaj jest znacznie prościej – nowoczesne samochody same ustalają odpowiedni rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami. Zanim jednak kupicie używane auto z 4×4, sprawdźcie czy rzeczywiście zamontowano w nim ten napęd i jak on działa.

4×4 – czy jest i jak działa?

Może się wydawać dziwne, że trzeba zweryfikować obecność napędu na obie osie, ale to naprawdę dobra rada. Czasami przy zakupie samochodów sprowadzanych zza granicy okazywało się, że auta w swoich bazowych wersjach nie miały 4×4 tylko napęd na przód lub na tył. Aby sprawdzić, jak jest w wybranym przez Was modelu, rozkodujcie numer VIN w ogólnodostępnym internetowym dekoderze, poproście o pomoc na forum albo skorzystajcie z usług autoryzowanego serwisu. W ten sposób upewnicie się, czy samochód rzeczywiście ma napęd, na którym Wam zależy.

Jeśli już wiadomo, że wyposażenie się zgadza, w trakcie jazdy próbnej przetestujcie działanie 4×4. Nie powinniście słyszeć niepokojących dźwięków ani widzieć zapalonych lampek ostrzegawczych nawet, gdy ruszycie szybko na śliskiej powierzchni. Czasami zdarza się burczenie układu ABS/ESP, ale to akurat zupełnie normalne.

Kupując auto, warto sprawdzić także podwozie oraz rozmiar i stan opon. Tu uwaga, w niektórych sportowych samochodach albo w tych klasy premium montowane były opony w różnych rozmiarach na przód i na tył. Jeśli jednak wybrane przez Was auto nie należy do takich kategorii, powinno mieć identyczne ogumienie na wszystkich kołach.

Serwisowanie napędu 4×4

Wielu użytkowników zapomina, że podstawą dobrego działania napędu na obie osie jest jego regularna konserwacja. Najczęściej chodzi o wymianę lubrykantów w dyferencjałach, skrzyni rozdzielczej i sprzęgle sterującym, o ile tak zaleca producent.

Interwały serwisowe są różne dla różnych napędów – mogą wynosić od 30 do 100 tys. km albo być liczone w latach. Na przykład Skoda Yeti zaleca serwisowanie co 3 lata, Honda w CR-V co 20, a później co 40 tys. km, Toyota w RAV4 i Lexusie RX – co 30 tys. km, zaś Mercedes ML co 100 tys. km. Cena za jednorazową wymianę olejów waha się od 150 do 400 zł, ale to niewiele w porównaniu do ewentualnych kosztów naprawy mechanizmów – tu trzeba liczyć się z kwotami rzędu kilku tysięcy złotych.

Warto mieć także na uwadze, że niektóre z napędów są szczególnie wrażliwe na braki oleju (np. xDrive w BMW), a takie ubytki mogą prowadzić do awarii. Dlatego należy trzymać się zaleceń producenta i regularnie serwisować 4×4.

Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej
Rodzaje tuningu – optyczny, elektroniczny i mechaniczny
ng – jakie jest pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie to słowo? Większość pewnie pomyśli o podrasowanym samochodzie z dużym spojlerem, alufelgami i sportowym tłumikiem. Faktycznie, większość aut po tuningu optycznym ma zamontowane wspomniane elementy, ale tuning to przede wszystkim modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia pojazdu w celu zwiększenia jego mocy. W które przeróbki rzeczywiście warto zainwestować, żeby osiągnąć pożądany efekt?
więcej