• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Najczęstsze awarie układu chłodzenia w samochodzie

Układ chłodzenia odpowiada przede wszystkim za odprowadzanie nadmiaru ciepła i utrzymanie temperatury silnika na odpowiednim poziomie. Jeżeli dochodzi do awarii w elementach tego układu, skutki mogą być naprawdę poważne – w najgorszym wypadku jednostka napędowa ulega zatarciu. Jakie są zatem najczęstsze problemy z układem chłodzenia?

Układ chłodzenia ma za zadanie odprowadzać nadmiar ciepła i tym samym utrzymywać temperaturę silnika na określonym poziomie. Prawidłowa praca tego układu pozwala na zachowanie właściwości smarnych oleju silnikowego, odpowiedniej wielkości luzów m.in. pomiędzy tłokami i pierścieniami oraz spalanie paliwa w ściśle określonych warunkach. Jeżeli temperatura jednostki nagle wzrośnie, może dojść do samozapłonów mieszanki paliwowej, a w ostateczności nawet do zatarcia silnika.

Układ chłodzenia – co się na niego składa?

Na układ chłodzenia składa się kilka podstawowych elementów przewodzących ciecz chłodzącą – pompa wody nazywana inaczej pompą obiegową, gumowe węże służące za przewody, termostat regulujący temperaturę, chłodnica wraz z wentylatorem, nagrzewnica z wentylatorem, czujnik temperatury oraz tak zwany zbiornik wyrównawczy.

Cały układ tworzą dwa obiegi, mały i duży. Mały obieg związany jest z elementami w pobliżu silnika. Ciecz krążąca w małym obiegu przepływa przez pompę wody, kanały w bloku jednostki i nagrzewnicę. Jeżeli temperatura cieczy staje się zbyt wysoka, zaczyna ona płynąć również do chłodnicy i ten przepływ nazywa się wówczas dużym obiegiem.

Co tu może się zepsuć?

Teoretycznie konstrukcja jest dość prosta. Co zatem może tu ulec awarii? Najczęściej spotyka się problemy z termostatem. W pierwszym przypadku ten element pozostaje stale otwarty i ciecz chłodząca przez cały czas trafia do chłodnicy, co prowadzi do niedogrzania silnika. W drugim dzieje się odwrotnie – termostat jest zamknięty i jednostka się przegrzewa.

Inny często diagnozowany problem to niesprawność pompy wodnej z wyciekami przez uszczelnienie. Jeżeli pompa w ogóle przestaje działać, temperatura cieczy chłodzącej gwałtownie rośnie, co także może prowadzić do przegrzania silnika. Czasami zdarza się, że psują się tylko niektóre elementy pompy – objawia się to charakterystycznym głośnym wyciem.

Płyn chłodniczy może wyciekać także wtedy, gdy jakiś z elementów układu traci szczelność. Wówczas zauważalny będzie jego ubytek, który również odbije się na temperaturze jednostki.

Rzadziej zdarzają się problemy z wentylatorami chłodnicy lub nagrzewnicy, choć one także są możliwe.

Ile kosztuje naprawa układu chłodzenia?

Układ chłodzenia jest na tyle prosty, że jego naprawa nie należy do drogich. W zależności od tego, w którym miejscu doszło do usterki, za jej usunięcie trzeba zapłacić od 100 do kilkuset złotych. Na przykład nowy termostat albo czujnik temperatury to koszt około kilkudziesięciu złotych, a pompa wody – do 150 zł.

Niektórzy, ze względu na łatwy dostęp i diagnostykę problemu decydują się na samodzielną naprawę układu chłodzenia. To dobry wybór wtedy, gdy ma się jakiekolwiek pojęcie o mechanice, bo można sporo zaoszczędzić na kosztach tak zwanej robocizny.

Jak szybko odmienić wnętrze samochodu?
Znudziło Wam się fabryczne wnętrze w samochodzie? Chcecie je spersonalizować? A może kupiliście używane auto i zależy Wam na tym, żeby je odświeżyć, jednocześnie nadając mu inny charakter? Tuning to nie tylko zmiana parametrów silnika i tego, co widać na zewnątrz, lecz także całej kabiny pasażera. Co można zrobić szybko i łatwo, aby środek nabrał stylu?
więcej
Klimatyzacja w pojazdach – działanie i awaryjność
Większość kierowców uznaje klimatyzację za podstawowe wyposażenie w samochodzie. Zazwyczaj nawet wtedy, gdy szuka się auta z rynku wtórnego, stawia się na model z klimatyzacją. Mimo to mało kto wie, w jaki sposób działa ten system i co może się w nim zepsuć.
więcej
Silniki diesla – fakty i mity
Silniki diesla mają swoich zwolenników i zdecydowanych przeciwników. Jedni uważają, że jednostki wysokoprężne są wyjątkowo ekonomiczne, inni, zasłaniając się ekologią, mówią, że zanieczyszczają środowisko. Czy to rzeczywiście prawda? Co z tego, co mówi się o silnikach diesla jest faktem, a co mitem?
więcej