• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Najczęstsze awarie układu chłodzenia w samochodzie

Układ chłodzenia odpowiada przede wszystkim za odprowadzanie nadmiaru ciepła i utrzymanie temperatury silnika na odpowiednim poziomie. Jeżeli dochodzi do awarii w elementach tego układu, skutki mogą być naprawdę poważne – w najgorszym wypadku jednostka napędowa ulega zatarciu. Jakie są zatem najczęstsze problemy z układem chłodzenia?

Układ chłodzenia ma za zadanie odprowadzać nadmiar ciepła i tym samym utrzymywać temperaturę silnika na określonym poziomie. Prawidłowa praca tego układu pozwala na zachowanie właściwości smarnych oleju silnikowego, odpowiedniej wielkości luzów m.in. pomiędzy tłokami i pierścieniami oraz spalanie paliwa w ściśle określonych warunkach. Jeżeli temperatura jednostki nagle wzrośnie, może dojść do samozapłonów mieszanki paliwowej, a w ostateczności nawet do zatarcia silnika.

Układ chłodzenia – co się na niego składa?

Na układ chłodzenia składa się kilka podstawowych elementów przewodzących ciecz chłodzącą – pompa wody nazywana inaczej pompą obiegową, gumowe węże służące za przewody, termostat regulujący temperaturę, chłodnica wraz z wentylatorem, nagrzewnica z wentylatorem, czujnik temperatury oraz tak zwany zbiornik wyrównawczy.

Cały układ tworzą dwa obiegi, mały i duży. Mały obieg związany jest z elementami w pobliżu silnika. Ciecz krążąca w małym obiegu przepływa przez pompę wody, kanały w bloku jednostki i nagrzewnicę. Jeżeli temperatura cieczy staje się zbyt wysoka, zaczyna ona płynąć również do chłodnicy i ten przepływ nazywa się wówczas dużym obiegiem.

Co tu może się zepsuć?

Teoretycznie konstrukcja jest dość prosta. Co zatem może tu ulec awarii? Najczęściej spotyka się problemy z termostatem. W pierwszym przypadku ten element pozostaje stale otwarty i ciecz chłodząca przez cały czas trafia do chłodnicy, co prowadzi do niedogrzania silnika. W drugim dzieje się odwrotnie – termostat jest zamknięty i jednostka się przegrzewa.

Inny często diagnozowany problem to niesprawność pompy wodnej z wyciekami przez uszczelnienie. Jeżeli pompa w ogóle przestaje działać, temperatura cieczy chłodzącej gwałtownie rośnie, co także może prowadzić do przegrzania silnika. Czasami zdarza się, że psują się tylko niektóre elementy pompy – objawia się to charakterystycznym głośnym wyciem.

Płyn chłodniczy może wyciekać także wtedy, gdy jakiś z elementów układu traci szczelność. Wówczas zauważalny będzie jego ubytek, który również odbije się na temperaturze jednostki.

Rzadziej zdarzają się problemy z wentylatorami chłodnicy lub nagrzewnicy, choć one także są możliwe.

Ile kosztuje naprawa układu chłodzenia?

Układ chłodzenia jest na tyle prosty, że jego naprawa nie należy do drogich. W zależności od tego, w którym miejscu doszło do usterki, za jej usunięcie trzeba zapłacić od 100 do kilkuset złotych. Na przykład nowy termostat albo czujnik temperatury to koszt około kilkudziesięciu złotych, a pompa wody – do 150 zł.

Niektórzy, ze względu na łatwy dostęp i diagnostykę problemu decydują się na samodzielną naprawę układu chłodzenia. To dobry wybór wtedy, gdy ma się jakiekolwiek pojęcie o mechanice, bo można sporo zaoszczędzić na kosztach tak zwanej robocizny.

Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej
Rodzaje tuningu – optyczny, elektroniczny i mechaniczny
ng – jakie jest pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie to słowo? Większość pewnie pomyśli o podrasowanym samochodzie z dużym spojlerem, alufelgami i sportowym tłumikiem. Faktycznie, większość aut po tuningu optycznym ma zamontowane wspomniane elementy, ale tuning to przede wszystkim modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia pojazdu w celu zwiększenia jego mocy. W które przeróbki rzeczywiście warto zainwestować, żeby osiągnąć pożądany efekt?
więcej