• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Najczęstsze awarie układu chłodzenia w samochodzie

Układ chłodzenia odpowiada przede wszystkim za odprowadzanie nadmiaru ciepła i utrzymanie temperatury silnika na odpowiednim poziomie. Jeżeli dochodzi do awarii w elementach tego układu, skutki mogą być naprawdę poważne – w najgorszym wypadku jednostka napędowa ulega zatarciu. Jakie są zatem najczęstsze problemy z układem chłodzenia?

Układ chłodzenia ma za zadanie odprowadzać nadmiar ciepła i tym samym utrzymywać temperaturę silnika na określonym poziomie. Prawidłowa praca tego układu pozwala na zachowanie właściwości smarnych oleju silnikowego, odpowiedniej wielkości luzów m.in. pomiędzy tłokami i pierścieniami oraz spalanie paliwa w ściśle określonych warunkach. Jeżeli temperatura jednostki nagle wzrośnie, może dojść do samozapłonów mieszanki paliwowej, a w ostateczności nawet do zatarcia silnika.

Układ chłodzenia – co się na niego składa?

Na układ chłodzenia składa się kilka podstawowych elementów przewodzących ciecz chłodzącą – pompa wody nazywana inaczej pompą obiegową, gumowe węże służące za przewody, termostat regulujący temperaturę, chłodnica wraz z wentylatorem, nagrzewnica z wentylatorem, czujnik temperatury oraz tak zwany zbiornik wyrównawczy.

Cały układ tworzą dwa obiegi, mały i duży. Mały obieg związany jest z elementami w pobliżu silnika. Ciecz krążąca w małym obiegu przepływa przez pompę wody, kanały w bloku jednostki i nagrzewnicę. Jeżeli temperatura cieczy staje się zbyt wysoka, zaczyna ona płynąć również do chłodnicy i ten przepływ nazywa się wówczas dużym obiegiem.

Co tu może się zepsuć?

Teoretycznie konstrukcja jest dość prosta. Co zatem może tu ulec awarii? Najczęściej spotyka się problemy z termostatem. W pierwszym przypadku ten element pozostaje stale otwarty i ciecz chłodząca przez cały czas trafia do chłodnicy, co prowadzi do niedogrzania silnika. W drugim dzieje się odwrotnie – termostat jest zamknięty i jednostka się przegrzewa.

Inny często diagnozowany problem to niesprawność pompy wodnej z wyciekami przez uszczelnienie. Jeżeli pompa w ogóle przestaje działać, temperatura cieczy chłodzącej gwałtownie rośnie, co także może prowadzić do przegrzania silnika. Czasami zdarza się, że psują się tylko niektóre elementy pompy – objawia się to charakterystycznym głośnym wyciem.

Płyn chłodniczy może wyciekać także wtedy, gdy jakiś z elementów układu traci szczelność. Wówczas zauważalny będzie jego ubytek, który również odbije się na temperaturze jednostki.

Rzadziej zdarzają się problemy z wentylatorami chłodnicy lub nagrzewnicy, choć one także są możliwe.

Ile kosztuje naprawa układu chłodzenia?

Układ chłodzenia jest na tyle prosty, że jego naprawa nie należy do drogich. W zależności od tego, w którym miejscu doszło do usterki, za jej usunięcie trzeba zapłacić od 100 do kilkuset złotych. Na przykład nowy termostat albo czujnik temperatury to koszt około kilkudziesięciu złotych, a pompa wody – do 150 zł.

Niektórzy, ze względu na łatwy dostęp i diagnostykę problemu decydują się na samodzielną naprawę układu chłodzenia. To dobry wybór wtedy, gdy ma się jakiekolwiek pojęcie o mechanice, bo można sporo zaoszczędzić na kosztach tak zwanej robocizny.

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej