• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Na co zwrócić szczególną uwagę przy kupowaniu samochodu z dieslem?

Jedni mówią, że samochody z silnikami wysokoprężnymi są lepszym wyborem niż te z jednostkami benzynowymi, bo mają mniejsze spalanie i wysoki moment obrotowy, który wpływa na przyjemność z jazdy. Drudzy zdecydowanie krytykują diesle ze względu na problem z odpaleniem auta w okresie zimowym, gdy temperatury na zewnątrz spadają poniżej zera i z powodu charakterystycznego dźwięku silnika. Jednocześnie przeciwnicy podkreślają, że diesle są drogie w naprawie. Mimo to nie brakuje kierowców szukających używanych pojazdów z jednostkami wysokoprężnymi.

Samochody z silnikami diesla od zawsze budzą skrajne emocje wśród kierowców. Praktycznie wszyscy dzielą się na dwie grupy – zdecydowanych zwolenników i przeciwników tego typu jednostek napędowych. W zasadzie nie spotyka się osób będących gdzieś pośrodku. Jeżeli należycie do sympatyków i chcecie kupić używane auto z dieslem, bo na co dzień pokonujecie duże odległości, jeździcie głównie w trasy a nie tylko poruszacie się w ruchu miejskim, podpowiadamy, na jakie kwestie przy oglądaniu pojazdu zwrócić szczególną uwagę.

Po pierwsze – filtr cząstek stałych

Kosztownym podzespołem montowanym do niedawna wyłącznie w samochodach z jednostkami wysokoprężnymi jest filtr cząstek stałych. DPF lub FAP, bo tak nazywa się ten element w skrócie, występuje w większości diesli. Odpowiada za oczyszczanie spalin z sadzy. Cząsteczki te osadzają się w filtrze a później – o ile stworzy się ku temu odpowiednie warunki – samoistnie się wypalają. Problem z DPF-em polega na tym, że w eksploatacji miejskiej filtr nie jest w stanie się oczyścić, co w efekcie prowadzi do jego zatkania i konieczności wymiany. Zakup oraz montaż nowego DPF-a to koszt od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych, dlatego warto przy oglądaniu samochodu przynajmniej zapytać, czy dany model ma DPF, a jeżeli tak, to w jakich warunkach użytkowany był samochód. W trakcie jazdy próbnej dodatkowo zwróćcie uwagę, czy na desce rozdzielczej nie zapala się ikona DPF – może to oznaczać zapchany filtr.

Po drugie – dwumasowe koło zamachowe

Problemem w dieslach bywa również dwumasowe koło zamachowe, które odpowiada za zwiększenie płynności ruszania i jazdy. To kolejny drogi podzespół wymieniany przeważnie w komplecie ze sprzęgłem. Kiedy można podejrzewać, że koło uległo awarii? Gdy samochód na biegu jałowym wpada w wibracje, w trakcie odpalania i gaszenia silnika słychać zgrzytanie, kierowca odczuwa problem z wrzucaniem biegów albo opór na sprzęgle, a także gdy podczas wolnej jazdy czuć szarpanie.

Po trzecie – układ wtryskowy

Podczas oglądania używanego samochodu warto także ocenić, czy z rury wydechowej nie wydobywa się czarny dym, nie dochodzi do nieoczekiwanych spadków mocy albo opóźnionego rozruchu jednostki napędowej. Wszystkie te symptomy mogą sugerować problem z układem wtryskowym. To, ile trzeba będzie zapłacić za jego ewentualną naprawę, zależy od typu układu oraz tego, czy da się go zregenerować. W przypadku starszych aut czasami wymiana wtryskiwaczy tak jak dwumasy albo DPF-a kosztuje więcej niż samochód.

Po czwarte – turbosprężarka

Na koniec element, który jest montowany w większości diesli – turbosprężarka. Dzięki niej samochód łatwiej wchodzi na obroty i ma lepsze osiągi. Niestety to podzespół wrażliwy na niewłaściwą eksploatację a przy tym podobnie jak wszystkie wspomniane dotychczas drogi zarówno w regeneracji, jak i zakupie. Po czym rozpoznać, że turbo prawdopodobnie powinno się już wymienić? Niepokojące są wycieki oleju z układu dolotowego, świsty słyszane w trakcie załączania się turbosprężarki oraz problemy z wchodzeniem na obroty nawet przy mocnym wciskaniu pedału gazu.

Jeżeli szukacie używanego samochodu z dieslem, najlepiej zainwestujcie w taki, który ma dokładnie udokumentowaną historię serwisową. Warto pamiętać, że silniki wysokoprężne źle reagują na stary olej, dlatego bardzo ważna jest jego regularna wymiana. O ile dotychczasowy właściciel rzeczywiście dbał o auto, zapewne będzie dysponował rachunkami z serwisu poświadczającymi wszystkie przeprowadzone naprawy.

Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej
Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej