• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jakie są objawy uszkodzonej turbosprężarki?

Panuje przekonanie, że turbosprężarka to podzespół, który łatwo ulega awariom. Czy rzeczywiście tak jest? Wbrew pozorom mimo bardzo trudnych warunków pracy potrafi długo działać bez problemów, o ile się o nią odpowiednio dba. Jeżeli jednak lekceważy się zalecenia, może dojść do awarii. Jakie objawy powinny być szczególnie niepokojące?

Turbosprężarka narażona jest jednocześnie na oddziaływanie bardzo wysokich temperatur – przepływają przez nie gazy spalinowe o temperaturze rzędu kilkuset stopni Celsjusza oraz na przeciążenia – wirnik turbiny obraca się z prędkością do 250 tys. obrotów na minutę. Mimo to może bardzo długo działać bez awarii, o ile przestrzega się podstawowych zasad. O jakich zasadach mowa?

Po pierwsze, jeżeli jeździ się samochodem z turbosprężarką, trzeba pamiętać, aby nie wchodzić na wysokie obroty zaraz po odpaleniu silnika. Zimny silnik równa się zimny olej, a zimny olej to słabsze smarowanie. Po drugie, należy po zaparkowaniu przez chwilę pozostawić pojazd na wolnych obrotach, a dopiero potem odciąć zapłon. To umożliwi schłodzenie turbosprężarki. Po trzecie, podstawa to regularna wymiana oleju i filtrów. Stary olej wpływa na szybsze zacieranie się wirników i tym samym przyczynia się do awarii turbiny, podobnie jak zapchane filtry.

Jakie objawy sugerują, że turbosprężarka nie pracuje prawidłowo?

Spadek mocy silnika

Podstawowy symptom to spadek mocy jednostki napędowej. Jeżeli samochód przyspiesza słabiej niż dotychczas, wolno wchodzi na wysokie obroty lub obroty zaczynają falować, można podejrzewać, że winna jest uszkodzona turbosprężarka. Najprawdopodobniej doszło do awarii tego podzespołu albo pomiędzy turbosprężarką a jednym z układów – dolotowym lub wylotowym – pojawiła się nieszczelność.

Niebieski lub czarny dym z rury wydechowej

Objawem wskazującym na problemy z turbosprężarką jest również zmiana koloru dymu z rury wydechowej oraz zwiększenie jego ilości. Jeżeli przybiera niebieską barwę, sugeruje to spalanie oleju silnikowego, który do komory spalania przedostaje się albo przez uszczelniacze zawodów, albo przez turbosprężarkę w wyniku rozszczelnienie układu wirującego od strony kompresji. Jeśli zaś spaliny mają czarny kolor, do komory spalania dociera najprawdopodobniej zbyt mała ilość powietrza. Jest to efekt uszkodzenia wirnika w turbosprężarce.

Głośna praca turbiny

Auta z turbosprężarkami do niedawna postrzegane były jako dość głośne ze względu na gwiżdżący dźwięk, który wydaje pracująca turbina. Obecnie nowe samochody wyposażone w ten podzespół są naprawdę ciche. Tak naprawdę dopiero, gdy turbo ulegnie awarii, zaczyna być ją słychać. Psująca się turbina może dosłownie wyć – jeżeli uszkodzony został układ wirujący lub uszczelka w kolektorze wydechowym jest nieszczelna – albo wydawać dźwięk tarcia metalu o metal. Czasami głośna praca turbosprężarki wynika z pęknięcia obudowy, zapchania katalizatora lub filtra cząstek stałych.

Szybki ubytek oleju

Objawem sugerującym problemy z turbosprężarką może być także przyspieszony ubytek oleju. Nieprawidłowo działająca turbina będzie pobierać go dużo więcej niż ta pracująca właściwie, żeby zmniejszyć tarcie i temperaturę.

Ile kosztuje naprawa turbosprężarki?

Ile trzeba zapłacić za naprawę turbosprężarki? Jeżeli da się przeprowadzić regenerację tego podzespołu – nie doszło do powstania pęknięć lub innych uszkodzeń mechanicznych – to koszty zaczynają się od ok. 1000 zł. Wymiana na nową w zależności od modelu samochodu może kosztować od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Najdroższe są turbosprężarki ze zmienną geometrią.

Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej
Łopatki przy kierownicy – jak to działa?
Do niedawna łopatki przy kierownicy kojarzyły się wyłącznie z bardzo szybkimi luksusowymi samochodami albo z grami komputerowymi. Dziś można je dokupić do wielu różnych modeli aut – to rozwiązanie stało się ogólnodostępne. Pytanie tylko, czy faktycznie to wygodny element, czy wyłącznie efektowny gadżet. Jak używać łopatek przy kierownicy?
więcej
Paliwo E10 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej benzynie
Chociaż od pewnego czasu mówiło się, że od 1 stycznia 2024 roku benzyna E10 zastąpi Pb95, czyli format E5, część kierowców i tak była zaskoczona, gdy zobaczyła nowe oznaczenia. Czym charakteryzuje się paliwo E10? Kto może je tankować? I co zrobić, jeśli mimo wszystko chce się wlewać wersję E5?
więcej