• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Modyfikacja układu wydechowego – wersja sportowa

Posiadanie tzw. “sportowego”  układu wydechowego, wpływa nie tylko na agresywniejszy dźwięk wydobywający się z naszego auta, lecz także na przyrost mocy auta. Większość z tych, którzy decydują się na ingerencję w oryginalny wydech, liczy najbardziej na to drugie. Jeżeli jednak planujecie poruszać się wyłącznie po zwykłych drogach, nie startujecie w rajdach i nie potrzebujecie faktycznie bardzo wysokich osiągów, odradzamy wprowadzanie tego typu modyfikacji. Dlaczego?

Jakiekolwiek ingerencje w fabryczne ustawienia samochodu, należy po pierwsze wykonywać umiejętnie, po drugie tylko wtedy, kiedy jest to na prawdę konieczne. Modyfikacje układu wydechowego stały się w ostatnim dziesięcioleciu bardzo popularne – na takie działanie decydują się zarówno ci, którzy rzeczywiście mogą sobie na to  pozwolić, ponieważ mają auta o bardzo dużej mocy, jak i ci, którzy raczej powinni sobie tego oszczędzić.

Sportowy wydech – dla kogo?

Usportowienie układu wydechowego wpływa na dźwięk i na moc pojazdu – zoptymalizowanie osiągów silnika. Jeżeli posiadacie naprawdę potężne maszyny, jeździcie nimi po torach, startujecie w wyścigach i chcecie jeszcze bardziej poprawić ich możliwości oraz podkręcić dźwięk,to faktycznie warto zdecydować się na taki krok. Tym, którzy poruszają się głównie po publicznych drogach, odradza się wprowadzanie tego typu modyfikacji.  Sportowy układ wydechowy może bowiem generować dużo wyższy hałas niż ten, który dopuszczają normy. Standardowo poziom głośności powinien wynosić do 98 dB w trakcie pracy silnika na obrotach od 2500 obr./min do 3500 obr./min. 

Jeżeli już decydujecie się na montaż sportowej wersji układu wydechowego, koniecznie wybierzcie profesjonalną firmę, która odpowiednio doradzi odpowiednie rozwiązanie i dopasuje układ do Waszego modelu auta.

Budowa sportowego układu wydechowego

Sportowy układ wydechowy składa się z kolektora, katalizatora i tłumika. Kolektor powinien być wykonany z odpowiednich materiałów, a przy tym mieć kształt dostosowany do Waszego samochodu, ponieważ bezpośrednio wpływa na moment obrotowy silnika. Może być stworzony w różnych systemach, zależnie od dostępnego na ten element miejsca czy liczby cylindrów. Kolektory nie są zwyczajnie odlewane jak w tradycyjnym układzie wydechowym, tylko odpowiednio projektowane, tak by powierzchnia była jak najbardziej gładka, a kanały i ich rozgałęzienia odpowiednio dobrane. Im mniejsze opory dla spalin, tym lepiej dla naszego silnika i naszego portfela. Możemy wówczas trochę zyskać na paliwie. 

Reaktory katalityczne – katalizatory – montowane w sportowych układach wydechowych mają metalowe wkłady, po to by zmniejszyć opór przepływu spalin. Urządzenia te konstruuje się tak, aby dopiero na wysokich obrotach pojawiały się ewentualne minimalne spadki mocy. 

Końcowym, ale bardzo ważnym elementem sportowego wydechu jest tłumik. Najczęściej występuje tylko jeden, zbudowany z kwasówki – czyli stali kwasoodpornej – nawet jeśli fabrycznie w samochodzie zastosowano dwa lub trzy. Zwraca się również uwagę na średnicę tłumika – im większa, tym większa moc silnika, ale za to mniejszy moment obrotowy i duży hałas.

Plusy i minusy silników D-CAT
Silniki D-CAT to nowoczesne jednostki wysokoprężne D-4D montowane w samochodach marki Toyota. Sama marka słynie przede wszystkim z niezawodności, ale ta niezawodność odnosi się przede wszystkim do silników benzynowych. A jak to wygląda w przypadku D-CAT-ów? Jakie są plusy i minusy tych napędów?
więcej
Zerwanie paska klinowego – co zrobić, żeby tego uniknąć?
Pasek klinowy to niewielki, ale znaczący element. Ten, kto kiedykolwiek musiał wzywać pomoc drogową, bo pasek zerwał mu się w trakcie jazdy, wie, jak kosztowna jest naprawa samochodu wtedy, gdy ta część się zepsuje. Jak zatem można uniknąć awarii paska? Co ile powinno się go wymieniać? I ile to tak naprawdę kosztuje?
więcej
Najczęstsze przyczyny przegrzania silnika
Każdy kierowca wie, że problemy z silnikiem zazwyczaj pociągają za sobą bardzo duże koszty naprawy – i zazwyczaj boi się jakichkolwiek awarii w tym zakresie. Tak jest również w przypadku przegrzania jednostki napędowej. Jakie są najczęstsze przyczyny przegrzania silnika i co robić, żeby tego uniknąć?
więcej