• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kupowanie części z demontażu – kiedy warto?

Kupowanie używanych części samochodowych zawsze niesie za sobą jakieś ryzyko, bo nie wiemy, ile jeszcze ten element będzie w stanie nam posłużyć. Często zdecydowanie bardziej opłaca się nabyć zamiennik danej części niż np. wersję podemontażową. Zdarzają się jednak sytuacje, w których warto zaryzykować i kupić używkę.

Przy dużym zróżnicowaniu cen i ogromnym wyborze części zamiennych, kupowanie elementów z demontażu przeważnie po prostu się nie opłaca. Często okazuje się, że za niewiele więcej możecie nabyć nowy element, który posłuży Wam zdecydowanie dłużej. Niemniej jednak są części używane warte zakupu.

Części blacharskie i reflektory

Po pierwsze, elementy blacharskie. Drzwi, maski, klapy bagażnika, boczne nadwozia – to spokojnie możecie kupić w wersji po demontażu. Na pewno zapłacicie zdecydowanie mniej niż za nowe, a efekt będzie ten sam. Przy popularnych modelach aut nie powinniście nawet napotkać problemu z idealnym dobraniem koloru. Podobnie będzie z reflektorami, chociaż tutaj warto najpierw zweryfikować cenę u producenta.

Samochód, Automatycznie, Pojazdu, Transportu

Silnik

Po drugie, silnik. Brzmi szokująco? Jeżeli dojdzie do zupełnego uszkodzenia jednostki napędowej, np. w wyniku zatarcia, bardziej opłacalny może być zakup używanej wersji niż nowej prosto z linii produkcyjnej. Wówczas najlepiej poszukać modelu, którego stan techniczny jesteśmy w stanie zweryfikować. To zazwyczaj bywa trudne, ale warte zachodu.

Elementy osprzętu i chłodnica

Po trzecie, rozruszniki, alternatory, cewki zapłonowe oraz chłodnica, chociaż tutaj trzeba uważać. Nigdy nie wiadomo, ile rzeczywiście wytrzymają elementy używane. Równie dobrze możecie przejechać na nich kilka, jak i kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Właśnie z tego względu większość kierowców decyduje się na zakup nowych oryginalnych albo zamiennych części, które są drogie, ale dają gwarancję długiego działania.

Elementy wnętrza kabiny

Po czwarte, elementy wnętrza kabiny poza fotelami zintegrowanymi z pasami oraz bocznymi poduszkami bezpieczeństwa. Wszystko inne, czego potrzebujecie, można spokojnie kupować w wersji używanej, o ile oczywiście jest w dobrym stanie.

Części samochodów zabytkowych

Po piąte, każdy właściciel zabytkowego czy klasycznego auta będzie niejako skazany na szukanie używanych części do swojego samochodu. Nie dostanie na rynku zamienników, a o oryginały jest jeszcze trudniej. Tutaj pozostaje tylko przeglądanie różnych aukcji internetowych.

Czego nigdy nie kupować z demontażu?

Są też takie części, których nie warto albo nie można kupować z demontażu. Nie warto decydować się na używane filtry cząstek stałych, elementy układu hamulcowego, zawieszenia oraz układów bezpieczeństwa. Nie uda Wam się sprawdzić ich stanu, a problemy z jakąkolwiek z wymienionych części mogą być potencjalnie niebezpieczne, dlatego lepiej poszukać albo oryginalnych wersji, albo tańszych zamienników.

Prawo zakazuje montażu używanych: kierownicy z poduszką powietrzną, foteli zintegrowanych z pasami i poduszkami, klocków, przewodów i szczęk hamulcowych, tłumików, układów blokady kierownicy, zestawów pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych, alarmów, immobiliserów, filtrów, przewodów paliwowych, instalacji LPG, katalizatorów, przegubów zawieszenia i układu kierowniczego, ABS, ESP oraz wycieraczek.

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej