• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Które auta z segmentu D palą najmniej?

Spalanie to jedno z najważniejszych kryteriów, które bierzemy pod uwagę przy zakupie auta. Jeśli szukacie wiarygodnych informacji dotyczących ilości zużywanego paliwa, zajrzyjcie do raportów Equa Index – tam, na podstawie testów, podawane jest rzeczywiste spalanie wybranych samochodów. A poniżej znajdziecie zestawienie kilku najbardziej ekonomicznych aut benzynowych i wysokoprężnych z segmentu D.

Silniki benzynowe

Wśród samochodów zaliczanych do segmentu D z silnikami benzynowymi bezapelacyjnie najbardziej ekonomicznym jest Volkswagen Passat 1,4 125 KM. Pali tylko 6,77 l/100 km. Skąd taki wynik? To w dużej mierze efekt opływowego nadwozia. Niewiele więcej, bo 6,82 l/100 km spala Skoda Superb 1,4 125 KM. Skodę zdecydowanie zaliczamy do dużych aut – jest największa w zestawieniu – ze sporą przestrzenią w środku i ogromnym bagażnikiem. Warto pamiętać, że silnik w 1,4 wyposażono w turbinę, co pozwala na zwiększenie osiągów.

Powyżej 7 l, a dokładnie 7,08 l/100 km pali Audi A4 1,4 150 KM. Samochód bardzo dynamicznie pracuje, ma komfortowe nadwozie i spokojnie nadaje się na pojazd dla rodziny. Porównując, Audi A5 1,4 150 KM zużywa tylko 0,2 l więcej na 100 km, ale to już auto raczej dla osób zasobniejszym portfelem i takich, które szukają bardziej sportowych rozwiązań.

Ostatnie w zestawieniu, choć nadal z bardzo dobrym wynikiem 7,17 l/100 km, będzie BMW serii 3 1,5 136 KM.

Silniki wysokoprężne

Najbardziej ekonomiczne spośród aut benzynowych paliło 6,77 l/100 km, a jak to wygląda w jednostkach wysokoprężnych? Pierwsze miejsce zdobywają ex aequo Mercedes klasy E 2,0 150 KM i Mercedes klasy C 1,6 136 KM. Oba te samochody, mimo różnego nadwozia i zdecydowanie różnych silników, zużywają dokładnie po 5,53 l/100 km.

Na trzecim miejscu wśród jednostek diesla znalazł się Volkswagen Passat 1,6 120 KM ze swoimi 5,58 l/100 km. Volkswagen to jedna z tańszych opcji w zakupie. Jeśli dodatkowo porówna się wersję benzynową i wysokoprężną, okazuje się, że diesel pali ponad litr mniej na 100 km od benzyny, co przy częstym pokonywaniu dłuższych tras na pewno znajduje odzwierciedlenie w budżecie.

Czwarte miejsce należy do BMW serii 3 2,0 150 KM. Ten samochód potrzebuje 5,59 l/100 km. Tutaj także diesel wygrywa z jednostką benzynową, zwłaszcza pod względem łatwości przyspieszania, bo 150 KM pozwala uzyskać widocznie większą moc.

Na piątym i ostatnim miejscu uplasowało się Volvo S60 2,0 120 KM z 5,80 l/100 km, które nie należy do bardzo dynamicznych aut, ale zdecydowanie jest ekonomiczne.

Kontrola ciśnienia w oponach, w okresie zimowym
W nowszych samochodach producenci montują czujniki ciśnienia powietrza w oponach – aktualnie jest to obowiązkowe. Niestety, w mało których starszych pojazdach stosowano to rozwiązanie, dlatego jeśli ma się samochód bez czujników, trzeba ręcznie kontrolować wartość ciśnienia w ogumieniu. Zimą warto to robić dużo częściej niż w okresie letnim. Dlaczego? Ponieważ różnice temperatur mogą znacząco wpływać na zmiany tych parametrów.
więcej
Innowacyjny katalizator o niskiej zawartości metali szlachetnych
Przeważnie piszemy o tym, jak dużo metali szlachetnych mogą zawierać katalizatory oraz na ile wpływa to na ich cenę zarówno w momencie zakupu, jak i sprzedaży zużytego urządzenia. Dzisiaj podchodzimy do tematu nieco inaczej – będzie o nietypowym rozwiązaniu zaproponowanym przez Nissana, czyli o katalizatorze o wyjątkowo niskiej zawartości metali szlachetnych.
więcej
Katalizatory produkowane w Polsce
Niemiecki koncern BASF jest znany w wielu krajach europejskich, w tym w Polsce. Zajmuje się m.in. produkcją domieszek do betonu, chemii budowlanej oraz od kilku lat także wytwarzaniem katalizatorów. A wiecie, że to właśnie w Środzie Śląskiej k. Wrocławia, kilka lat temu powstał największy zakład produkcyjny tej marki na terenie Europy tworzący katalizatory?
więcej