• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Które auta z segmentu D palą najmniej?

Spalanie to jedno z najważniejszych kryteriów, które bierzemy pod uwagę przy zakupie auta. Jeśli szukacie wiarygodnych informacji dotyczących ilości zużywanego paliwa, zajrzyjcie do raportów Equa Index – tam, na podstawie testów, podawane jest rzeczywiste spalanie wybranych samochodów. A poniżej znajdziecie zestawienie kilku najbardziej ekonomicznych aut benzynowych i wysokoprężnych z segmentu D.

Silniki benzynowe

Wśród samochodów zaliczanych do segmentu D z silnikami benzynowymi bezapelacyjnie najbardziej ekonomicznym jest Volkswagen Passat 1,4 125 KM. Pali tylko 6,77 l/100 km. Skąd taki wynik? To w dużej mierze efekt opływowego nadwozia. Niewiele więcej, bo 6,82 l/100 km spala Skoda Superb 1,4 125 KM. Skodę zdecydowanie zaliczamy do dużych aut – jest największa w zestawieniu – ze sporą przestrzenią w środku i ogromnym bagażnikiem. Warto pamiętać, że silnik w 1,4 wyposażono w turbinę, co pozwala na zwiększenie osiągów.

Powyżej 7 l, a dokładnie 7,08 l/100 km pali Audi A4 1,4 150 KM. Samochód bardzo dynamicznie pracuje, ma komfortowe nadwozie i spokojnie nadaje się na pojazd dla rodziny. Porównując, Audi A5 1,4 150 KM zużywa tylko 0,2 l więcej na 100 km, ale to już auto raczej dla osób zasobniejszym portfelem i takich, które szukają bardziej sportowych rozwiązań.

Ostatnie w zestawieniu, choć nadal z bardzo dobrym wynikiem 7,17 l/100 km, będzie BMW serii 3 1,5 136 KM.

Silniki wysokoprężne

Najbardziej ekonomiczne spośród aut benzynowych paliło 6,77 l/100 km, a jak to wygląda w jednostkach wysokoprężnych? Pierwsze miejsce zdobywają ex aequo Mercedes klasy E 2,0 150 KM i Mercedes klasy C 1,6 136 KM. Oba te samochody, mimo różnego nadwozia i zdecydowanie różnych silników, zużywają dokładnie po 5,53 l/100 km.

Na trzecim miejscu wśród jednostek diesla znalazł się Volkswagen Passat 1,6 120 KM ze swoimi 5,58 l/100 km. Volkswagen to jedna z tańszych opcji w zakupie. Jeśli dodatkowo porówna się wersję benzynową i wysokoprężną, okazuje się, że diesel pali ponad litr mniej na 100 km od benzyny, co przy częstym pokonywaniu dłuższych tras na pewno znajduje odzwierciedlenie w budżecie.

Czwarte miejsce należy do BMW serii 3 2,0 150 KM. Ten samochód potrzebuje 5,59 l/100 km. Tutaj także diesel wygrywa z jednostką benzynową, zwłaszcza pod względem łatwości przyspieszania, bo 150 KM pozwala uzyskać widocznie większą moc.

Na piątym i ostatnim miejscu uplasowało się Volvo S60 2,0 120 KM z 5,80 l/100 km, które nie należy do bardzo dynamicznych aut, ale zdecydowanie jest ekonomiczne.

Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej
Rodzaje tuningu – optyczny, elektroniczny i mechaniczny
ng – jakie jest pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie to słowo? Większość pewnie pomyśli o podrasowanym samochodzie z dużym spojlerem, alufelgami i sportowym tłumikiem. Faktycznie, większość aut po tuningu optycznym ma zamontowane wspomniane elementy, ale tuning to przede wszystkim modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia pojazdu w celu zwiększenia jego mocy. W które przeróbki rzeczywiście warto zainwestować, żeby osiągnąć pożądany efekt?
więcej