• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kolor spalin – kiedy powinien zaniepokoić?

W przypadku spalin kolor ma znaczenie. Najlepiej, jeśli odcienia nie da się określić, czyli kiedy z wydechu wydostają się bezbarwne gazy. Gorzej, jeżeli przybierają niebieskie, czarne lub białe zabarwienie. W jakiej sytuacji kolor spalin powinien być powodem do niepokoju?

Tak naprawdę jedynym słusznym kolorem w przypadku spalin jest brak koloru. Bezbarwne spaliny świadczą o prawidłowej pracy jednostki i innych podzespołów oraz o ich dobrym stanie technicznym. Zdarza się jednak, że z wydechu wydobywają się gazy o różnych odcieniach – czasami powinny wzbudzić niepokój, czasami są normalnym objawem.

Czarne spaliny

Na początek czarny dym, który jest charakterystyczny przede wszystkim dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Nieraz mówi się, że diesel dymi, czyli przy jeździe na wysokich obrotach wydobywa się z niego czarna chmura. Z czego to wynika? Zazwyczaj to efekt problemów z układem wtryskowym, a zwłaszcza uszkodzenia wtryskiwaczy. Urządzenia przestają prawidłowo rozpylać paliwo pod ciśnieniem – paliwo wycieka i wpływa na powstawanie ciemnego dymu.

Trzeba jednak pamiętać, że czarne spaliny to nie wyłącznie problem jednostek diesla. Użytkownicy aut z silnikami benzynowymi, którzy zaobserwują takie objawy u siebie, powinni podejrzewać awarię układu sterowania silnikiem.

Jeszcze inny problem to źle przeprowadzony chiptuning – on również czasami prowadzi do powstawania czarnego dymu.

Biały kolor spalin

Biały kolor spalin może, ale nie musi oznaczać problemu. Jeśli temperatury spadają poniżej zera, biały dym z wydechu to po prostu para wodna. Co wtedy? Nie ma się czym przejmować.

Powodem do niepokoju są gęste białe spaliny, które wydostają się z samochodu nawet po przejechaniu większego dystansu. To świadczy m.in. o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą albo samej głowicy. Dodatkowymi objawami są tu: nierówna praca jednostki, spadek mocy oraz duży ubytek płynu chłodniczego.

Szare chmury

Był czarny, był biały, więc pora na szary. Szara chmura z układu wydechowego przeważnie jest efektem spalania zbyt bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej – chodzi o zbyt małą ilość tlenu. Winę za taki stan ponosi uszkodzony czujnik temperatury. Na szczęście jego wymiana nie powinna być droga.

Niebieskie spaliny

Niebieskie, a raczej błękitne spaliny to przeważnie zwiastun poważnych problemów z samochodem. I nie ma tu znaczenia, czy mowa o aucie z silnikiem benzynowym, czy z wysokoprężnym. Niebieski dym oznacza, że spalane jest nie tylko paliwo, lecz także olej. Im bardziej intensywną barwę mają spaliny, tym więcej oleju dostaje się do mieszanki. Przeważnie konieczna okazuje się wymiana pierścieni tłokowych, cylindrów, uszczelniaczy zaworowych albo turbosprężarki. Co ważne, taki kolor spalin nie musi być widoczny przez cały czas – raczej należy się go spodziewać albo na biegu jałowym, albo w trakcie jazdy z dużym obciążeniem.

Intercooler – działanie i awaryjność
Intercooler to dosłownie chłodnica międzystopniowa wykorzystywana w silnikach spalinowych z dodatkowym doładowaniem. Jak dokładnie działa to urządzenie? Czy jest uznawane za awaryjne? A jeżeli tak, to jakie objawy sugerują problem z intercoolerem? Kiedy można podejrzewać, że chłodnica przestała pracować prawidłowo? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.
więcej
Przygotowanie samochodu do zimy
Zimą samochody są narażone nie tylko na niskie temperatury, lecz także na większą wilgotność powietrza, śnieg, a także sól i błoto pośniegowe. Żeby ograniczyć ryzyko wystąpienia awarii, warto się odpowiednio przygotować do tego okresu. Co sprawdzić lub wymienić w aucie przed zimą?
więcej
Różnice pomiędzy filtrami DPF a FAP
Filtry cząstek stałych stosuje się powszechnie od 2006 roku, kiedy to weszła w życie norma spalin Euro 4. Norma ta tak bardzo ograniczała ilość cząstek stałych, które mogą przedostawać się do atmosfery wraz ze spalinami, że wymusiła na producentach konieczność montowania wspomnianych filtrów w układach wydechowych. Część z nich zdecydowała się na tak zwane DPF-y, czyli filtry suche, a część na FAP-y – filtry mokre. Czym dokładnie różnią się te rozwiązania?
więcej