• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kolor spalin – kiedy powinien zaniepokoić?

W przypadku spalin kolor ma znaczenie. Najlepiej, jeśli odcienia nie da się określić, czyli kiedy z wydechu wydostają się bezbarwne gazy. Gorzej, jeżeli przybierają niebieskie, czarne lub białe zabarwienie. W jakiej sytuacji kolor spalin powinien być powodem do niepokoju?

Tak naprawdę jedynym słusznym kolorem w przypadku spalin jest brak koloru. Bezbarwne spaliny świadczą o prawidłowej pracy jednostki i innych podzespołów oraz o ich dobrym stanie technicznym. Zdarza się jednak, że z wydechu wydobywają się gazy o różnych odcieniach – czasami powinny wzbudzić niepokój, czasami są normalnym objawem.

Czarne spaliny

Na początek czarny dym, który jest charakterystyczny przede wszystkim dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Nieraz mówi się, że diesel dymi, czyli przy jeździe na wysokich obrotach wydobywa się z niego czarna chmura. Z czego to wynika? Zazwyczaj to efekt problemów z układem wtryskowym, a zwłaszcza uszkodzenia wtryskiwaczy. Urządzenia przestają prawidłowo rozpylać paliwo pod ciśnieniem – paliwo wycieka i wpływa na powstawanie ciemnego dymu.

Trzeba jednak pamiętać, że czarne spaliny to nie wyłącznie problem jednostek diesla. Użytkownicy aut z silnikami benzynowymi, którzy zaobserwują takie objawy u siebie, powinni podejrzewać awarię układu sterowania silnikiem.

Jeszcze inny problem to źle przeprowadzony chiptuning – on również czasami prowadzi do powstawania czarnego dymu.

Biały kolor spalin

Biały kolor spalin może, ale nie musi oznaczać problemu. Jeśli temperatury spadają poniżej zera, biały dym z wydechu to po prostu para wodna. Co wtedy? Nie ma się czym przejmować.

Powodem do niepokoju są gęste białe spaliny, które wydostają się z samochodu nawet po przejechaniu większego dystansu. To świadczy m.in. o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą albo samej głowicy. Dodatkowymi objawami są tu: nierówna praca jednostki, spadek mocy oraz duży ubytek płynu chłodniczego.

Szare chmury

Był czarny, był biały, więc pora na szary. Szara chmura z układu wydechowego przeważnie jest efektem spalania zbyt bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej – chodzi o zbyt małą ilość tlenu. Winę za taki stan ponosi uszkodzony czujnik temperatury. Na szczęście jego wymiana nie powinna być droga.

Niebieskie spaliny

Niebieskie, a raczej błękitne spaliny to przeważnie zwiastun poważnych problemów z samochodem. I nie ma tu znaczenia, czy mowa o aucie z silnikiem benzynowym, czy z wysokoprężnym. Niebieski dym oznacza, że spalane jest nie tylko paliwo, lecz także olej. Im bardziej intensywną barwę mają spaliny, tym więcej oleju dostaje się do mieszanki. Przeważnie konieczna okazuje się wymiana pierścieni tłokowych, cylindrów, uszczelniaczy zaworowych albo turbosprężarki. Co ważne, taki kolor spalin nie musi być widoczny przez cały czas – raczej należy się go spodziewać albo na biegu jałowym, albo w trakcie jazdy z dużym obciążeniem.

Oleje Long Life – fakty i mity
Oleje Long Life to odpowiedź na potrzeby kierowców, którzy pokonują rocznie 30 tys. km i więcej. Dlaczego? Klasyczne oleje powinno się wymieniać co 10 do 15 tys. km. Gdy przejeżdża się wielokrotność tych wartości, łatwo policzyć, ile razy należy się zgłosić do serwisu i zapłacić za wymianę płynu. W przypadku Long Life’ów mówi się, że wystarczy wlanie nowego raz na 30 tys. km. Jak to wygląda w praktyce?
więcej
Światła samochodowe – LED-y czy ksenony?
Kierowcy kupujący nowe samochody zazwyczaj mają wybór – mogą się zdecydować albo na tradycyjne reflektory, albo przeważnie za dopłatą na LED-y. Niektórzy producenci oferują również ksenony. Jak działają i czym różnią się te światła? Które będą lepsze?
więcej
Jak poradzić sobie z najczęstszymi usterkami w sezonie jesień/zima?
Sezon jesienno-zimowy rządzi się swoimi prawami – niskie temperatury i zwiększona wilgotność powietrza często doskwierają kierowcom, bo powodują różne usterki w samochodach. O jakich problemach mowa? Czy można ich uniknąć? A jeżeli już wystąpią, jak sobie z nimi szybko poradzić?
więcej