• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kiedy trzeba wymienić kolektor?

Samochód pracuje dużo głośniej niż do tej pory? Nagle słychać jakieś niepokojące dźwięki? Zazwyczaj huk nie oznacza niczego dobrego. Część kierowców nie wie, co może być przyczyną, inni od razu orientują się, że problem leży w awarii jednego z elementów układu wydechowego. Dlaczego czasami kolektor przestaje działać prawidłowo i jak się go naprawia?

Układ wydechowy często uznawany jest za mało znaczący i przez to traktowany z lekceważeniem. Wszystko do czasu, aż jeden z jego elementów się popsuje. Wówczas można łatwo zaobserwować, jak duży wpływ ma on na pracę jednostki napędowej. Zawsze wymaga precyzyjnego zaprojektowania – zwłaszcza wtedy, gdy chce się ingerować w wersję seryjną – aby nie zmniejszyć przypadkiem osiągów silnika. Trzeba również pamiętać, że powinien być odporny na bardzo wysokie temperatury, warunki atmosferyczne i rdzę.

Gdzie znajduje się kolektor wylotowy?

Pierwszym elementem układu wydechowego – pierwszym, bo znajdującym się bezpośrednio za silnikiem i przymocowanym do niego – jest kolektor wylotowy. Z wyglądu przypomina ssawkę z rurkami łączącymi się w jedną lub dwie na końcu. Przeważnie wykonuje się go z żeliwa ze względu na trwałość i cenę tego materiału. Długość kolektora zależy od modelu samochodu. Tam, gdzie montuje się proste jednostki napędowe, wstawia się krótki kolektor i odwrotnie. Sportowy samochód z dużym silnikiem wymaga kolektora z dłuższymi rurami. Dlaczego? Ponieważ długość i szerokość elementów układu wydechowego wpływa na zakres obrotów.

A jaką funkcję pełni to urządzenie? Kolektor odpowiada za zbieranie spalin z cylindrów, a następnie przekazywanie ich dalej. W zależności od tego, ile silnik ma cylindrów, tyle rurek ma kolektor. Wszystkie ostatecznie łączą się w jednym wylocie.

Co ważne, w kolektorach umieszcza się zazwyczaj sondy lambda. Te niewielkie czujniki przekazują do komputera informacje o zawartości powietrza w spalinach i tym samym wpływają na dostosowanie proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej.

Problemy z kolektorem

Pozostaje pytanie – co tu może się zepsuć? Podstawowym problemem, z jakim spotykają się mechanicy, jest pękanie kolektorów. Dlaczego tak się dzieje? Trzeba pamiętać, że te urządzenia zlokalizowane są bezpośrednio przy silniku, a więc stale muszą wytrzymywać drgania jednostki i jej temperaturę. Jeżeli blok silnika wykonano z aluminium, będzie miał inną rozszerzalność cieplną niż kolektor z żeliwa, co spowoduje regularne ściskanie oraz rozciąganie urządzenia. Od tego już prosta droga do zmniejszenia wytrzymałości i pęknięcia.

Jak rozpoznać, że z kolektorem dzieje się coś złego? Jeśli samochód nagle jest dużo głośniejszy, a dźwięk nasila się po podniesieniu maski, można podejrzewać awarię kolektora. Najlepiej podjechać do mechanika, który łatwo zdiagnozuje usterkę. Niektórzy decydują się na spawanie urządzenia, ale przeważnie lepiej – i w tym wypadku taniej – kupić nowe. Koniecznie należy wymienić również uszczelkę pomiędzy silnikiem a kolektorem. Koszt zakupu kolektora waha się od kilkuset do maksymalnie tysiąca złotych.

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej