• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kiedy trzeba wymienić kolektor?

Samochód pracuje dużo głośniej niż do tej pory? Nagle słychać jakieś niepokojące dźwięki? Zazwyczaj huk nie oznacza niczego dobrego. Część kierowców nie wie, co może być przyczyną, inni od razu orientują się, że problem leży w awarii jednego z elementów układu wydechowego. Dlaczego czasami kolektor przestaje działać prawidłowo i jak się go naprawia?

Układ wydechowy często uznawany jest za mało znaczący i przez to traktowany z lekceważeniem. Wszystko do czasu, aż jeden z jego elementów się popsuje. Wówczas można łatwo zaobserwować, jak duży wpływ ma on na pracę jednostki napędowej. Zawsze wymaga precyzyjnego zaprojektowania – zwłaszcza wtedy, gdy chce się ingerować w wersję seryjną – aby nie zmniejszyć przypadkiem osiągów silnika. Trzeba również pamiętać, że powinien być odporny na bardzo wysokie temperatury, warunki atmosferyczne i rdzę.

Gdzie znajduje się kolektor wylotowy?

Pierwszym elementem układu wydechowego – pierwszym, bo znajdującym się bezpośrednio za silnikiem i przymocowanym do niego – jest kolektor wylotowy. Z wyglądu przypomina ssawkę z rurkami łączącymi się w jedną lub dwie na końcu. Przeważnie wykonuje się go z żeliwa ze względu na trwałość i cenę tego materiału. Długość kolektora zależy od modelu samochodu. Tam, gdzie montuje się proste jednostki napędowe, wstawia się krótki kolektor i odwrotnie. Sportowy samochód z dużym silnikiem wymaga kolektora z dłuższymi rurami. Dlaczego? Ponieważ długość i szerokość elementów układu wydechowego wpływa na zakres obrotów.

A jaką funkcję pełni to urządzenie? Kolektor odpowiada za zbieranie spalin z cylindrów, a następnie przekazywanie ich dalej. W zależności od tego, ile silnik ma cylindrów, tyle rurek ma kolektor. Wszystkie ostatecznie łączą się w jednym wylocie.

Co ważne, w kolektorach umieszcza się zazwyczaj sondy lambda. Te niewielkie czujniki przekazują do komputera informacje o zawartości powietrza w spalinach i tym samym wpływają na dostosowanie proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej.

Problemy z kolektorem

Pozostaje pytanie – co tu może się zepsuć? Podstawowym problemem, z jakim spotykają się mechanicy, jest pękanie kolektorów. Dlaczego tak się dzieje? Trzeba pamiętać, że te urządzenia zlokalizowane są bezpośrednio przy silniku, a więc stale muszą wytrzymywać drgania jednostki i jej temperaturę. Jeżeli blok silnika wykonano z aluminium, będzie miał inną rozszerzalność cieplną niż kolektor z żeliwa, co spowoduje regularne ściskanie oraz rozciąganie urządzenia. Od tego już prosta droga do zmniejszenia wytrzymałości i pęknięcia.

Jak rozpoznać, że z kolektorem dzieje się coś złego? Jeśli samochód nagle jest dużo głośniejszy, a dźwięk nasila się po podniesieniu maski, można podejrzewać awarię kolektora. Najlepiej podjechać do mechanika, który łatwo zdiagnozuje usterkę. Niektórzy decydują się na spawanie urządzenia, ale przeważnie lepiej – i w tym wypadku taniej – kupić nowe. Koniecznie należy wymienić również uszczelkę pomiędzy silnikiem a kolektorem. Koszt zakupu kolektora waha się od kilkuset do maksymalnie tysiąca złotych.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej