• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kiedy trzeba wymienić kolektor?

Samochód pracuje dużo głośniej niż do tej pory? Nagle słychać jakieś niepokojące dźwięki? Zazwyczaj huk nie oznacza niczego dobrego. Część kierowców nie wie, co może być przyczyną, inni od razu orientują się, że problem leży w awarii jednego z elementów układu wydechowego. Dlaczego czasami kolektor przestaje działać prawidłowo i jak się go naprawia?

Układ wydechowy często uznawany jest za mało znaczący i przez to traktowany z lekceważeniem. Wszystko do czasu, aż jeden z jego elementów się popsuje. Wówczas można łatwo zaobserwować, jak duży wpływ ma on na pracę jednostki napędowej. Zawsze wymaga precyzyjnego zaprojektowania – zwłaszcza wtedy, gdy chce się ingerować w wersję seryjną – aby nie zmniejszyć przypadkiem osiągów silnika. Trzeba również pamiętać, że powinien być odporny na bardzo wysokie temperatury, warunki atmosferyczne i rdzę.

Gdzie znajduje się kolektor wylotowy?

Pierwszym elementem układu wydechowego – pierwszym, bo znajdującym się bezpośrednio za silnikiem i przymocowanym do niego – jest kolektor wylotowy. Z wyglądu przypomina ssawkę z rurkami łączącymi się w jedną lub dwie na końcu. Przeważnie wykonuje się go z żeliwa ze względu na trwałość i cenę tego materiału. Długość kolektora zależy od modelu samochodu. Tam, gdzie montuje się proste jednostki napędowe, wstawia się krótki kolektor i odwrotnie. Sportowy samochód z dużym silnikiem wymaga kolektora z dłuższymi rurami. Dlaczego? Ponieważ długość i szerokość elementów układu wydechowego wpływa na zakres obrotów.

A jaką funkcję pełni to urządzenie? Kolektor odpowiada za zbieranie spalin z cylindrów, a następnie przekazywanie ich dalej. W zależności od tego, ile silnik ma cylindrów, tyle rurek ma kolektor. Wszystkie ostatecznie łączą się w jednym wylocie.

Co ważne, w kolektorach umieszcza się zazwyczaj sondy lambda. Te niewielkie czujniki przekazują do komputera informacje o zawartości powietrza w spalinach i tym samym wpływają na dostosowanie proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej.

Problemy z kolektorem

Pozostaje pytanie – co tu może się zepsuć? Podstawowym problemem, z jakim spotykają się mechanicy, jest pękanie kolektorów. Dlaczego tak się dzieje? Trzeba pamiętać, że te urządzenia zlokalizowane są bezpośrednio przy silniku, a więc stale muszą wytrzymywać drgania jednostki i jej temperaturę. Jeżeli blok silnika wykonano z aluminium, będzie miał inną rozszerzalność cieplną niż kolektor z żeliwa, co spowoduje regularne ściskanie oraz rozciąganie urządzenia. Od tego już prosta droga do zmniejszenia wytrzymałości i pęknięcia.

Jak rozpoznać, że z kolektorem dzieje się coś złego? Jeśli samochód nagle jest dużo głośniejszy, a dźwięk nasila się po podniesieniu maski, można podejrzewać awarię kolektora. Najlepiej podjechać do mechanika, który łatwo zdiagnozuje usterkę. Niektórzy decydują się na spawanie urządzenia, ale przeważnie lepiej – i w tym wypadku taniej – kupić nowe. Koniecznie należy wymienić również uszczelkę pomiędzy silnikiem a kolektorem. Koszt zakupu kolektora waha się od kilkuset do maksymalnie tysiąca złotych.

Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej
Rodzaje tuningu – optyczny, elektroniczny i mechaniczny
ng – jakie jest pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie to słowo? Większość pewnie pomyśli o podrasowanym samochodzie z dużym spojlerem, alufelgami i sportowym tłumikiem. Faktycznie, większość aut po tuningu optycznym ma zamontowane wspomniane elementy, ale tuning to przede wszystkim modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia pojazdu w celu zwiększenia jego mocy. W które przeróbki rzeczywiście warto zainwestować, żeby osiągnąć pożądany efekt?
więcej