• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Katalizatory produkowane w Polsce

Niemiecki koncern BASF jest znany w wielu krajach europejskich, w tym w Polsce. Zajmuje się m.in. produkcją domieszek do betonu, chemii budowlanej oraz od kilku lat także wytwarzaniem katalizatorów. A wiecie, że to właśnie w Środzie Śląskiej k. Wrocławia, kilka lat temu powstał największy zakład produkcyjny tej marki  na terenie Europy tworzący katalizatory?

W Środzie Śląskiej k. Wrocławia w 2014 powstał zakład produkcyjny firmy BASF skupiający się na wytwarzaniu katalizatorów samochodowych. Nie ma w tym nic zadziwiającego, gdyby nie fakt, że ówcześnie był to największy zakład tego typu na terenie Europy. Początkowo, niemiecki koncern zatrudniał w Środzie Śląskiej 100 pracowników, ale przez kilka lat ta liczba znacząco się zwiększyła.

Jakie katalizatory produkuje BASF?

W fabryce, która na starcie liczyła 40 tys. m2, kosztowała 90 milionów euro i miała dwie linie produkcyjne, wytwarzano katalizatory do samochodów osobowych z silnikami benzynowymi oraz do aut osobowych i ciężarowych wyposażonych w jednostki wysokoprężne. Każdy z produkowanych katalizatorów spełniał normę spalin Euro 6. W Środzie Śląskiej tworzy się również systemy do selektywnej redukcji katalitycznej SCR, rozwiązania nowoczesnej selektywnej redukcji katalitycznej na filtrze SCRoT oraz katalizatory rozpadu ozonu marki PremAir.

Rozbudowa zakładu BASF

W 2019 roku zakończono rozbudowę zakładu produkcyjnego – powiększył się on o 14 tys. m2, stając się najnowocześniejszą tego typu fabryką BASF w Europie. Większa hala oznacza także większe możliwości. Osiem linii produkcyjnych pozwoli na podwojenie produkcji katalizatorów. Obecnie BASF w Środzie Śląskiej wytwarza katalizatory oraz różnorodne systemy redukcji katalitycznej do samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i diesla, a także do ciężarówek i pojazdów specjalnych.

BASF w Europie

Urządzenia produkowane w Polsce trafiają do marek z całej Europy. Firmy, które korzystają z usług niemieckiego koncernu spełniają najwyższe normy środowiskowe, w tym normy emisji spalin. Samo BASF podkreśla, że dalej zamierza rozwijać swoją działalność, widząc rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne technologicznie katalizatory.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej