• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Katalizatory produkowane w Polsce

Niemiecki koncern BASF jest znany w wielu krajach europejskich, w tym w Polsce. Zajmuje się m.in. produkcją domieszek do betonu, chemii budowlanej oraz od kilku lat także wytwarzaniem katalizatorów. A wiecie, że to właśnie w Środzie Śląskiej k. Wrocławia, kilka lat temu powstał największy zakład produkcyjny tej marki  na terenie Europy tworzący katalizatory?

W Środzie Śląskiej k. Wrocławia w 2014 powstał zakład produkcyjny firmy BASF skupiający się na wytwarzaniu katalizatorów samochodowych. Nie ma w tym nic zadziwiającego, gdyby nie fakt, że ówcześnie był to największy zakład tego typu na terenie Europy. Początkowo, niemiecki koncern zatrudniał w Środzie Śląskiej 100 pracowników, ale przez kilka lat ta liczba znacząco się zwiększyła.

Jakie katalizatory produkuje BASF?

W fabryce, która na starcie liczyła 40 tys. m2, kosztowała 90 milionów euro i miała dwie linie produkcyjne, wytwarzano katalizatory do samochodów osobowych z silnikami benzynowymi oraz do aut osobowych i ciężarowych wyposażonych w jednostki wysokoprężne. Każdy z produkowanych katalizatorów spełniał normę spalin Euro 6. W Środzie Śląskiej tworzy się również systemy do selektywnej redukcji katalitycznej SCR, rozwiązania nowoczesnej selektywnej redukcji katalitycznej na filtrze SCRoT oraz katalizatory rozpadu ozonu marki PremAir.

Rozbudowa zakładu BASF

W 2019 roku zakończono rozbudowę zakładu produkcyjnego – powiększył się on o 14 tys. m2, stając się najnowocześniejszą tego typu fabryką BASF w Europie. Większa hala oznacza także większe możliwości. Osiem linii produkcyjnych pozwoli na podwojenie produkcji katalizatorów. Obecnie BASF w Środzie Śląskiej wytwarza katalizatory oraz różnorodne systemy redukcji katalitycznej do samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i diesla, a także do ciężarówek i pojazdów specjalnych.

BASF w Europie

Urządzenia produkowane w Polsce trafiają do marek z całej Europy. Firmy, które korzystają z usług niemieckiego koncernu spełniają najwyższe normy środowiskowe, w tym normy emisji spalin. Samo BASF podkreśla, że dalej zamierza rozwijać swoją działalność, widząc rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne technologicznie katalizatory.

Czy można poprawić brzmienie samochodu?
Odpowiadając na tytułowe pytanie, mówimy: można, ale zazwyczaj wiąże się to z koniecznością wymiany niektórych części układu wydechowego. O jakich częściach mowa i ile to kosztuje?
więcej
Czy można zregenerować zaciski hamulcowe?
Zaciski hamulcowe to te elementy, które sprawiają, że klocek hamulcowy styka się z tarczą. Pełnią naprawdę kluczową rolę, dlatego ze względów bezpieczeństwa powinny być w jak najlepszym stanie. Aby zaoszczędzić na wymianie tych podzespołów, można je zregenerować. Jak to zrobić?
więcej
Czy zużyty olej może wpłynąć na awarie osprzętu silnika?
Zacznijmy od oczywistego stwierdzenia – olej to płyn eksploatacyjny, który należy regularnie wymieniać. Dlaczego? Ponieważ stary i zużyty może wpłynąć na awarie np. napinacza paska rozrządu, pompy vacum albo turbosprężarki. W jaki sposób olej się zużywa i na co należy szczególnie uważać, wyjaśniamy w poniższym artykule.
więcej