• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jakie są typy tłumików?

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów tłumików, m.in. tłumiki absorpcyjne, refleksyjne i interferencyjne. Czym różnią się między sobą? Przede wszystkim budową, która wpływa na redukcję dźwięków o wysokich lub niskich częstotliwościach. Z czego dokładnie składają się poszczególne urządzenia?

Układ wylotowy odpowiada przede wszystkim za tłumienie hałasu, który powstaje w trakcie usuwania spalin na zewnątrz. Chodzi o to, żeby maksymalnie osiągnąć górną granicę normy wynoszącej obecnie 74 dB dla samochodów osobowych wyposażonych w silniki benzynowe i 75 dB dla aut z jednostkami wysokoprężnymi. Co ważne, hałas ten tworzą dźwięki o różnych częstotliwościach, dlatego w pojazdach montuje się kilka rodzajów tłumików.

Tłumik absorpcyjny – wypełnienie

Na przykład tłumiki absorpcyjne redukują dźwięki o częstotliwości powyżej 500 Hz. To, do jakich częstotliwości działają, zależy od średnicy obudowy urządzenia – maksymalnie do 2500 Hz. Tłumiki absorpcyjne wypełnione są watą stalową i mineralną watą szklaną ułożoną tak, aby każde z włókien miało jeden wspólny początek i jeden koniec. Taki system powoduje, że wełna stworzona z waty nie będzie wydmuchiwana z tłumika przez spaliny przepływające przez urządzenie. Ten rodzaj wypełnienia doskonale pochłania energię ze spalin, a jednocześnie jest odporny na wysokie temperatury.

Tłumik refleksyjny

Nieco inaczej działają tłumiki refleksyjne. Tutaj, aby zredukować dźwięki, wykorzystuje się wielokrotne odbijanie fali dźwiękowej. Każde odbicie od urządzenia powoduje tłumienie fali i ostatecznie doprowadza do znacznego ograniczenia hałasu. Tłumiki refleksyjne dzielą się na dwa rodzaje – z rezonatorem szeregowym i rezonatorem bocznikowym. O szeregowym mówimy wtedy, gdy rezonans następuje w głównym przewodzie odprowadzającym spaliny, zaś o bocznikowym, gdy zjawiska rezonansowe dzieją się w przewodzie odgałęzionym stworzonym np. przez wsunięcie rury wylotowej do wnętrza tłumika. Taką budowę nazywa się komorą pierścieniową.

Wśród tłumików refleksyjnych wyróżnia się także rezonator bocznikowy Helmholtza. Tworzą go puszka tłumika i rura z nawierconymi otworami, która umieszczona jest bezpośrednio w tej puszce.

Urządzenia tego typu radzą sobie głównie z tłumieniem dźwięków o niskich częstotliwościach.

Tłumiki interferencyjne

Jeszcze inną budowę – i jednocześnie sposób działania – mają tłumiki interferencyjne. Wykorzystują one nakładanie się na siebie drgań. Jak to się dzieje? Tłumik interferencyjny rozdziela spaliny na dwa strumienie. Jeden kieruje krótszym kanałem, a drugi dłuższym. Na końcu strumienie się spotykają i interferują ze sobą, aż do czasu całkowitego wygaszenia drgań.

Urządzenia te potrafią tłumić dźwięki przede wszystkim na niskich częstotliwościach.

A może tłumik kombinowany?

Jeszcze innym, najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem, jest tłumik kombinowany. W związku z tym, że żadne z opisanych powyżej urządzeń nie tłumi dźwięków na wszystkich częstotliwościach, stworzono tłumiki kombinowane łączące kilka metod ograniczenia drgań w jednym, np. interferencję, komorę refleksyjną i absorpcję. W efekcie można uzyskać tłumienie drgań o częstotliwościach od 50 do nawet 8000 Hz.

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej