• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jaką żywotność ma silnik?

Każda część w samochodzie ma określoną żywotność – dotyczy to również najważniejszego podzespołu, czyli silnika. Czy to, ile auto może przejechać bez generalnego remontu, zależy od pojemności jednostki napędowej, czy raczej od stylu jazdy? I co zrobić, żeby uniknąć ewentualnej awarii?

Wiadomo, że remont silnika to duże wydatki. Im bardziej skomplikowana jednostka napędowa, tym wyższy koszt naprawy. Czasami się to praktycznie nie opłaca. Które silniki są bardziej narażone na uszkodzenia niż inne?

Żywotność silnika a pojemność jednostki

Okazuje się, że im mniejszy silnik, tym jednocześnie mniej trwały. Dla porównania – jednostki 1.2 montowane w Fiatach czy 1.4 TSI z Volkswagenów pokonują średnio 200 do 300 tys. km bez remontu. A pięciocylindrowe 2.5 TDI z Audi czy 2.0 TD z Nissana mogą przejechać nawet 500 czy 700 tys. km! Oczywiście od tej zasady są wyjątki – wystarczy spojrzeć na czterocylindrowe silniki 1.0 od Toyoty, które bez problemu radzą sobie nawet po 400 tys. km bez remontu.

Turbo a remont silnika

Kluczową kwestią jest obecność lub brak turbosprężarki. Nie bez powodu kierowcy kojarzą silnik z turbiną z małą trwałością, bo to turbina lubi się zepsuć po stosunkowo niewielkim przebiegu. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ ten podzespół pracuje w bardzo trudnych warunkach, a dodatkowo zazwyczaj jest narażony na zanieczyszczenia. Jeżeli do tego właściciel pojazdu nie dba o regularną wymianę oleju, ma tendencję do mocnego wciskania gazu na zimnym silniku i natychmiast wyłącza samochód po zakończeniu jazdy, przyspiesza zużycie turbosprężarki.

Trzeba pamiętać, że turbo to jedna z droższych części. Droga jest zarówno regeneracja (kilkaset złotych), jak i wymiana (od tysiąca do kilku tysięcy złotych). Standardowo turbosprężarka przy normalnej eksploatacji jest w stanie wytrzymać około 200 do 300 tys. km bez naprawy.

Zawór EGR

Kolejny element, który łatwo się psuje, to zawór EGR. Jego żywotność szacuje się na 100 do 200 tys. km. Dużo zależy od stylu jazdy oraz stanu jednostki napędowej. EGR odpowiada za recyrkulację spalin – cofanie części gazów wydechowych do kolektora. Jeżeli silnik ma już spory przebieg, EGR może się po prostu zapchać. Wówczas obserwuje się spadek mocy, przerywanie w trakcie jazdy oraz zapalenie się ikonki silnika na desce rozdzielczej. Czasami EGR da się wyczyścić, a czasami trzeba kupić nowy. Koszt nowego zaworu to maksymalnie kilka tysięcy złotych, chociaż przy popularnych samochodach mowa raczej o kilkuset złotych.

Tłoki i cylindry w silniku

A jaką żywotność mają tłoki i cylindry? Przy normalnej eksploatacji przejadą od 200 tys. do nawet kilkuset tysięcy kilometrów. Wszystko zależy tutaj od silnika – w małych, bardzo obciążonych jednostkach te elementy zużywają się szybciej. Ich żywotność można przedłużyć, m.in. dbając o regularną wymianę oleju. Słabe smarowanie bardzo negatywnie wpływa na tłoki i cylindry. Warto również zwrócić uwagę na stan paska rozrządu. Jego ewentualne zerwanie powoduje uderzanie tłoków o zawory i kończy się remontem całej jednostki.

Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej
Rodzaje tuningu – optyczny, elektroniczny i mechaniczny
ng – jakie jest pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie to słowo? Większość pewnie pomyśli o podrasowanym samochodzie z dużym spojlerem, alufelgami i sportowym tłumikiem. Faktycznie, większość aut po tuningu optycznym ma zamontowane wspomniane elementy, ale tuning to przede wszystkim modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia pojazdu w celu zwiększenia jego mocy. W które przeróbki rzeczywiście warto zainwestować, żeby osiągnąć pożądany efekt?
więcej