• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jaką żywotność ma silnik?

Każda część w samochodzie ma określoną żywotność – dotyczy to również najważniejszego podzespołu, czyli silnika. Czy to, ile auto może przejechać bez generalnego remontu, zależy od pojemności jednostki napędowej, czy raczej od stylu jazdy? I co zrobić, żeby uniknąć ewentualnej awarii?

Wiadomo, że remont silnika to duże wydatki. Im bardziej skomplikowana jednostka napędowa, tym wyższy koszt naprawy. Czasami się to praktycznie nie opłaca. Które silniki są bardziej narażone na uszkodzenia niż inne?

Żywotność silnika a pojemność jednostki

Okazuje się, że im mniejszy silnik, tym jednocześnie mniej trwały. Dla porównania – jednostki 1.2 montowane w Fiatach czy 1.4 TSI z Volkswagenów pokonują średnio 200 do 300 tys. km bez remontu. A pięciocylindrowe 2.5 TDI z Audi czy 2.0 TD z Nissana mogą przejechać nawet 500 czy 700 tys. km! Oczywiście od tej zasady są wyjątki – wystarczy spojrzeć na czterocylindrowe silniki 1.0 od Toyoty, które bez problemu radzą sobie nawet po 400 tys. km bez remontu.

Turbo a remont silnika

Kluczową kwestią jest obecność lub brak turbosprężarki. Nie bez powodu kierowcy kojarzą silnik z turbiną z małą trwałością, bo to turbina lubi się zepsuć po stosunkowo niewielkim przebiegu. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ ten podzespół pracuje w bardzo trudnych warunkach, a dodatkowo zazwyczaj jest narażony na zanieczyszczenia. Jeżeli do tego właściciel pojazdu nie dba o regularną wymianę oleju, ma tendencję do mocnego wciskania gazu na zimnym silniku i natychmiast wyłącza samochód po zakończeniu jazdy, przyspiesza zużycie turbosprężarki.

Trzeba pamiętać, że turbo to jedna z droższych części. Droga jest zarówno regeneracja (kilkaset złotych), jak i wymiana (od tysiąca do kilku tysięcy złotych). Standardowo turbosprężarka przy normalnej eksploatacji jest w stanie wytrzymać około 200 do 300 tys. km bez naprawy.

Zawór EGR

Kolejny element, który łatwo się psuje, to zawór EGR. Jego żywotność szacuje się na 100 do 200 tys. km. Dużo zależy od stylu jazdy oraz stanu jednostki napędowej. EGR odpowiada za recyrkulację spalin – cofanie części gazów wydechowych do kolektora. Jeżeli silnik ma już spory przebieg, EGR może się po prostu zapchać. Wówczas obserwuje się spadek mocy, przerywanie w trakcie jazdy oraz zapalenie się ikonki silnika na desce rozdzielczej. Czasami EGR da się wyczyścić, a czasami trzeba kupić nowy. Koszt nowego zaworu to maksymalnie kilka tysięcy złotych, chociaż przy popularnych samochodach mowa raczej o kilkuset złotych.

Tłoki i cylindry w silniku

A jaką żywotność mają tłoki i cylindry? Przy normalnej eksploatacji przejadą od 200 tys. do nawet kilkuset tysięcy kilometrów. Wszystko zależy tutaj od silnika – w małych, bardzo obciążonych jednostkach te elementy zużywają się szybciej. Ich żywotność można przedłużyć, m.in. dbając o regularną wymianę oleju. Słabe smarowanie bardzo negatywnie wpływa na tłoki i cylindry. Warto również zwrócić uwagę na stan paska rozrządu. Jego ewentualne zerwanie powoduje uderzanie tłoków o zawory i kończy się remontem całej jednostki.

Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej