• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jaką żywotność ma silnik?

Każda część w samochodzie ma określoną żywotność – dotyczy to również najważniejszego podzespołu, czyli silnika. Czy to, ile auto może przejechać bez generalnego remontu, zależy od pojemności jednostki napędowej, czy raczej od stylu jazdy? I co zrobić, żeby uniknąć ewentualnej awarii?

Wiadomo, że remont silnika to duże wydatki. Im bardziej skomplikowana jednostka napędowa, tym wyższy koszt naprawy. Czasami się to praktycznie nie opłaca. Które silniki są bardziej narażone na uszkodzenia niż inne?

Żywotność silnika a pojemność jednostki

Okazuje się, że im mniejszy silnik, tym jednocześnie mniej trwały. Dla porównania – jednostki 1.2 montowane w Fiatach czy 1.4 TSI z Volkswagenów pokonują średnio 200 do 300 tys. km bez remontu. A pięciocylindrowe 2.5 TDI z Audi czy 2.0 TD z Nissana mogą przejechać nawet 500 czy 700 tys. km! Oczywiście od tej zasady są wyjątki – wystarczy spojrzeć na czterocylindrowe silniki 1.0 od Toyoty, które bez problemu radzą sobie nawet po 400 tys. km bez remontu.

Turbo a remont silnika

Kluczową kwestią jest obecność lub brak turbosprężarki. Nie bez powodu kierowcy kojarzą silnik z turbiną z małą trwałością, bo to turbina lubi się zepsuć po stosunkowo niewielkim przebiegu. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ ten podzespół pracuje w bardzo trudnych warunkach, a dodatkowo zazwyczaj jest narażony na zanieczyszczenia. Jeżeli do tego właściciel pojazdu nie dba o regularną wymianę oleju, ma tendencję do mocnego wciskania gazu na zimnym silniku i natychmiast wyłącza samochód po zakończeniu jazdy, przyspiesza zużycie turbosprężarki.

Trzeba pamiętać, że turbo to jedna z droższych części. Droga jest zarówno regeneracja (kilkaset złotych), jak i wymiana (od tysiąca do kilku tysięcy złotych). Standardowo turbosprężarka przy normalnej eksploatacji jest w stanie wytrzymać około 200 do 300 tys. km bez naprawy.

Zawór EGR

Kolejny element, który łatwo się psuje, to zawór EGR. Jego żywotność szacuje się na 100 do 200 tys. km. Dużo zależy od stylu jazdy oraz stanu jednostki napędowej. EGR odpowiada za recyrkulację spalin – cofanie części gazów wydechowych do kolektora. Jeżeli silnik ma już spory przebieg, EGR może się po prostu zapchać. Wówczas obserwuje się spadek mocy, przerywanie w trakcie jazdy oraz zapalenie się ikonki silnika na desce rozdzielczej. Czasami EGR da się wyczyścić, a czasami trzeba kupić nowy. Koszt nowego zaworu to maksymalnie kilka tysięcy złotych, chociaż przy popularnych samochodach mowa raczej o kilkuset złotych.

Tłoki i cylindry w silniku

A jaką żywotność mają tłoki i cylindry? Przy normalnej eksploatacji przejadą od 200 tys. do nawet kilkuset tysięcy kilometrów. Wszystko zależy tutaj od silnika – w małych, bardzo obciążonych jednostkach te elementy zużywają się szybciej. Ich żywotność można przedłużyć, m.in. dbając o regularną wymianę oleju. Słabe smarowanie bardzo negatywnie wpływa na tłoki i cylindry. Warto również zwrócić uwagę na stan paska rozrządu. Jego ewentualne zerwanie powoduje uderzanie tłoków o zawory i kończy się remontem całej jednostki.

Jak rozpoznać popowodziowy samochód?
Okres wiosenno-letni to czas intensywnych deszczy, które nierzadko przeradzają się w ulewy doprowadzające do podtopień ulic i parkingów. Niestety w takim czasie zaobserwować można większą ilość ogłoszeń reklamujących samochody z zagranicy. Musimy więc zachować czujność by nie "wtopić".
więcej
Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR – funkcje i objawy awarii
ład recyrkulacji spalin EGR odpowiada za zmniejszenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Jego podstawowym elementem jest zawór, który steruje ilością spalin powracających do silnika. Coraz częściej nawet w samochodach z niewielkimi jednostkami napędowymi EGR uzupełnia się o chłodnicę spalin. Jak działa ten element i kiedy można podejrzewać, że doszło do jego awarii?
więcej
Dlaczego zwiększa się ilość oleju w silniku?
Ani szybkie ubywanie, ani niespodziewany nadmiar oleju silnikowego nie jest dobry dla samochodu. Zazwyczaj i jedno, i drugie świadczy o problemach z różnymi podzespołami. Co powinno się zrobić, gdy zauważy się nagłe przybywanie tego płynu? Dlaczego może się tak dziać? I ile będzie kosztowała potencjalna naprawa?
więcej