• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak wyczyścić katalizator z oleju?

Jeśli w pojeździe doszło na przykład do awarii turbiny i zalania olejem układu wydechowego, w tym także katalizatora, trzeba zadbać o usunięcie oleju z poszczególnych części przed użyciem pojazdu. Dlaczego jest to takie ważne? Po pierwsze, w zabrudzonym układzie dojdzie do znacznego wzrostu emisji spalin. Po drugie, uruchomienie auta może spowodować zniszczenie katalizatora. A czy zapchany z innego powodu katalizator da się wyczyścić?

Układ wydechowy zalany olejem, który wyciekł z turbiny, trzeba dokładnie wyczyścić. Inaczej może dojść do uszkodzenia katalizatora, a na pewno spowoduje to pozostawienie za sobą chmury czarnego dymu ze spalenia oleju.

Katalizator zalany olejem

Jak można poradzić sobie z katalizatorem zalanym olejem? Przede wszystkim należy zdemontować elementy, które wymagają czyszczenia, wylać z nich nadmiar oleju, jeśli taki się nagromadził. Następnie usunąć zabrudzenia przy pomocy specjalnych preparatów czyszczących, osuszyć układ i dopiero suchy zamontować na nowo w pojeździe. Czasami jednak zdarza się niestety, że mimo zastosowania się do tych rad, trzeba będzie wymienić katalizator, który po takiej awarii nie nadaje się do dalszego użytkowania – nie spełni swojej funkcji.

Uwaga! Przy jakichkolwiek problemach z autem warto zadbać o wybór odpowiedniego mechanika, który po dokonaniu naprawy wyczyści wszystko w profesjonalny sposób. Wtedy będziecie mieli pewność, że z układem wydechowym nic nie powinno się stać, nawet jeśli uległ zalaniu.

Zapchany katalizator

Inne pytanie, które wiąże się bezpośrednio z czyszczeniem katalizatora, brzmi: czy zapchany katalizator da się naprawić? Czasami słyszy się, że w warsztatach zalecają przepalenie zapchanego urządzenia. Wówczas mowa jest zazwyczaj o dłuższej jeździe na wysokich obrotach. Niestety lepiej tego nie próbować – zapchane urządzenie narażone na wysokie obroty może zepsuć się jeszcze szybciej.

Zdarza się również, że testujecie dodatki do benzyny, które mają spowodować oczyszczenie katalizatora. Szczerze mówiąc, lepiej nie tracić na to pieniędzy. Takie uszlachetniacze czy płyny czyszczące po prostu nie działają. Tak czy inaczej, wymiany katalizatora, który jest uszkodzony, nie da się uniknąć. Jedyna rada, jakiej możemy udzielić – nie zostawiajcie zużytego urządzenia w warsztacie, odbierzcie go od mechanika i oddajcie do punktu skupu. Za sprzedaż katalizatora dostaniecie od kilkuset do ponad tysiąca złotych. Wybierzcie tylko miejsce z profesjonalnymi urządzeniami pomiarowymi – w ten sposób zyskacie pewność prawidłowej wyceny. Nie dajcie się oszukać.

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej