• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak wyczyścić katalizator z oleju?

Jeśli w pojeździe doszło na przykład do awarii turbiny i zalania olejem układu wydechowego, w tym także katalizatora, trzeba zadbać o usunięcie oleju z poszczególnych części przed użyciem pojazdu. Dlaczego jest to takie ważne? Po pierwsze, w zabrudzonym układzie dojdzie do znacznego wzrostu emisji spalin. Po drugie, uruchomienie auta może spowodować zniszczenie katalizatora. A czy zapchany z innego powodu katalizator da się wyczyścić?

Układ wydechowy zalany olejem, który wyciekł z turbiny, trzeba dokładnie wyczyścić. Inaczej może dojść do uszkodzenia katalizatora, a na pewno spowoduje to pozostawienie za sobą chmury czarnego dymu ze spalenia oleju.

Katalizator zalany olejem

Jak można poradzić sobie z katalizatorem zalanym olejem? Przede wszystkim należy zdemontować elementy, które wymagają czyszczenia, wylać z nich nadmiar oleju, jeśli taki się nagromadził. Następnie usunąć zabrudzenia przy pomocy specjalnych preparatów czyszczących, osuszyć układ i dopiero suchy zamontować na nowo w pojeździe. Czasami jednak zdarza się niestety, że mimo zastosowania się do tych rad, trzeba będzie wymienić katalizator, który po takiej awarii nie nadaje się do dalszego użytkowania – nie spełni swojej funkcji.

Uwaga! Przy jakichkolwiek problemach z autem warto zadbać o wybór odpowiedniego mechanika, który po dokonaniu naprawy wyczyści wszystko w profesjonalny sposób. Wtedy będziecie mieli pewność, że z układem wydechowym nic nie powinno się stać, nawet jeśli uległ zalaniu.

Zapchany katalizator

Inne pytanie, które wiąże się bezpośrednio z czyszczeniem katalizatora, brzmi: czy zapchany katalizator da się naprawić? Czasami słyszy się, że w warsztatach zalecają przepalenie zapchanego urządzenia. Wówczas mowa jest zazwyczaj o dłuższej jeździe na wysokich obrotach. Niestety lepiej tego nie próbować – zapchane urządzenie narażone na wysokie obroty może zepsuć się jeszcze szybciej.

Zdarza się również, że testujecie dodatki do benzyny, które mają spowodować oczyszczenie katalizatora. Szczerze mówiąc, lepiej nie tracić na to pieniędzy. Takie uszlachetniacze czy płyny czyszczące po prostu nie działają. Tak czy inaczej, wymiany katalizatora, który jest uszkodzony, nie da się uniknąć. Jedyna rada, jakiej możemy udzielić – nie zostawiajcie zużytego urządzenia w warsztacie, odbierzcie go od mechanika i oddajcie do punktu skupu. Za sprzedaż katalizatora dostaniecie od kilkuset do ponad tysiąca złotych. Wybierzcie tylko miejsce z profesjonalnymi urządzeniami pomiarowymi – w ten sposób zyskacie pewność prawidłowej wyceny. Nie dajcie się oszukać.

Dlaczego olej silnikowy ciemnieje?
Jeżeli w trakcie sprawdzania poziomu oleju zauważycie, że płyn zmienił kolor, zazwyczaj zakładacie, że pora go wymienić. Nic w tym dziwnego. Panuje powszechne przekonanie, zgodnie z którym czarnoszary odcień oleju silnikowego jest równoznaczny z jego zużyciem. Czy rzeczywiście ciemny olej trzeba jak najszybciej zastąpić nowym? Kiedy ten płyn eksploatacyjny może zmienić barwę? Dlaczego zdarza się, że czernieje od razu po zalaniu?
więcej
Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej