• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak wyczyścić katalizator z oleju?

Jeśli w pojeździe doszło na przykład do awarii turbiny i zalania olejem układu wydechowego, w tym także katalizatora, trzeba zadbać o usunięcie oleju z poszczególnych części przed użyciem pojazdu. Dlaczego jest to takie ważne? Po pierwsze, w zabrudzonym układzie dojdzie do znacznego wzrostu emisji spalin. Po drugie, uruchomienie auta może spowodować zniszczenie katalizatora. A czy zapchany z innego powodu katalizator da się wyczyścić?

Układ wydechowy zalany olejem, który wyciekł z turbiny, trzeba dokładnie wyczyścić. Inaczej może dojść do uszkodzenia katalizatora, a na pewno spowoduje to pozostawienie za sobą chmury czarnego dymu ze spalenia oleju.

Katalizator zalany olejem

Jak można poradzić sobie z katalizatorem zalanym olejem? Przede wszystkim należy zdemontować elementy, które wymagają czyszczenia, wylać z nich nadmiar oleju, jeśli taki się nagromadził. Następnie usunąć zabrudzenia przy pomocy specjalnych preparatów czyszczących, osuszyć układ i dopiero suchy zamontować na nowo w pojeździe. Czasami jednak zdarza się niestety, że mimo zastosowania się do tych rad, trzeba będzie wymienić katalizator, który po takiej awarii nie nadaje się do dalszego użytkowania – nie spełni swojej funkcji.

Uwaga! Przy jakichkolwiek problemach z autem warto zadbać o wybór odpowiedniego mechanika, który po dokonaniu naprawy wyczyści wszystko w profesjonalny sposób. Wtedy będziecie mieli pewność, że z układem wydechowym nic nie powinno się stać, nawet jeśli uległ zalaniu.

Zapchany katalizator

Inne pytanie, które wiąże się bezpośrednio z czyszczeniem katalizatora, brzmi: czy zapchany katalizator da się naprawić? Czasami słyszy się, że w warsztatach zalecają przepalenie zapchanego urządzenia. Wówczas mowa jest zazwyczaj o dłuższej jeździe na wysokich obrotach. Niestety lepiej tego nie próbować – zapchane urządzenie narażone na wysokie obroty może zepsuć się jeszcze szybciej.

Zdarza się również, że testujecie dodatki do benzyny, które mają spowodować oczyszczenie katalizatora. Szczerze mówiąc, lepiej nie tracić na to pieniędzy. Takie uszlachetniacze czy płyny czyszczące po prostu nie działają. Tak czy inaczej, wymiany katalizatora, który jest uszkodzony, nie da się uniknąć. Jedyna rada, jakiej możemy udzielić – nie zostawiajcie zużytego urządzenia w warsztacie, odbierzcie go od mechanika i oddajcie do punktu skupu. Za sprzedaż katalizatora dostaniecie od kilkuset do ponad tysiąca złotych. Wybierzcie tylko miejsce z profesjonalnymi urządzeniami pomiarowymi – w ten sposób zyskacie pewność prawidłowej wyceny. Nie dajcie się oszukać.

Jak rozpoznać popowodziowy samochód?
Okres wiosenno-letni to czas intensywnych deszczy, które nierzadko przeradzają się w ulewy doprowadzające do podtopień ulic i parkingów. Niestety w takim czasie zaobserwować można większą ilość ogłoszeń reklamujących samochody z zagranicy. Musimy więc zachować czujność by nie "wtopić".
więcej
Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR – funkcje i objawy awarii
ład recyrkulacji spalin EGR odpowiada za zmniejszenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Jego podstawowym elementem jest zawór, który steruje ilością spalin powracających do silnika. Coraz częściej nawet w samochodach z niewielkimi jednostkami napędowymi EGR uzupełnia się o chłodnicę spalin. Jak działa ten element i kiedy można podejrzewać, że doszło do jego awarii?
więcej
Dlaczego zwiększa się ilość oleju w silniku?
Ani szybkie ubywanie, ani niespodziewany nadmiar oleju silnikowego nie jest dobry dla samochodu. Zazwyczaj i jedno, i drugie świadczy o problemach z różnymi podzespołami. Co powinno się zrobić, gdy zauważy się nagłe przybywanie tego płynu? Dlaczego może się tak dziać? I ile będzie kosztowała potencjalna naprawa?
więcej