• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak wyczyścić katalizator z oleju?

Jeśli w pojeździe doszło na przykład do awarii turbiny i zalania olejem układu wydechowego, w tym także katalizatora, trzeba zadbać o usunięcie oleju z poszczególnych części przed użyciem pojazdu. Dlaczego jest to takie ważne? Po pierwsze, w zabrudzonym układzie dojdzie do znacznego wzrostu emisji spalin. Po drugie, uruchomienie auta może spowodować zniszczenie katalizatora. A czy zapchany z innego powodu katalizator da się wyczyścić?

Układ wydechowy zalany olejem, który wyciekł z turbiny, trzeba dokładnie wyczyścić. Inaczej może dojść do uszkodzenia katalizatora, a na pewno spowoduje to pozostawienie za sobą chmury czarnego dymu ze spalenia oleju.

Katalizator zalany olejem

Jak można poradzić sobie z katalizatorem zalanym olejem? Przede wszystkim należy zdemontować elementy, które wymagają czyszczenia, wylać z nich nadmiar oleju, jeśli taki się nagromadził. Następnie usunąć zabrudzenia przy pomocy specjalnych preparatów czyszczących, osuszyć układ i dopiero suchy zamontować na nowo w pojeździe. Czasami jednak zdarza się niestety, że mimo zastosowania się do tych rad, trzeba będzie wymienić katalizator, który po takiej awarii nie nadaje się do dalszego użytkowania – nie spełni swojej funkcji.

Uwaga! Przy jakichkolwiek problemach z autem warto zadbać o wybór odpowiedniego mechanika, który po dokonaniu naprawy wyczyści wszystko w profesjonalny sposób. Wtedy będziecie mieli pewność, że z układem wydechowym nic nie powinno się stać, nawet jeśli uległ zalaniu.

Zapchany katalizator

Inne pytanie, które wiąże się bezpośrednio z czyszczeniem katalizatora, brzmi: czy zapchany katalizator da się naprawić? Czasami słyszy się, że w warsztatach zalecają przepalenie zapchanego urządzenia. Wówczas mowa jest zazwyczaj o dłuższej jeździe na wysokich obrotach. Niestety lepiej tego nie próbować – zapchane urządzenie narażone na wysokie obroty może zepsuć się jeszcze szybciej.

Zdarza się również, że testujecie dodatki do benzyny, które mają spowodować oczyszczenie katalizatora. Szczerze mówiąc, lepiej nie tracić na to pieniędzy. Takie uszlachetniacze czy płyny czyszczące po prostu nie działają. Tak czy inaczej, wymiany katalizatora, który jest uszkodzony, nie da się uniknąć. Jedyna rada, jakiej możemy udzielić – nie zostawiajcie zużytego urządzenia w warsztacie, odbierzcie go od mechanika i oddajcie do punktu skupu. Za sprzedaż katalizatora dostaniecie od kilkuset do ponad tysiąca złotych. Wybierzcie tylko miejsce z profesjonalnymi urządzeniami pomiarowymi – w ten sposób zyskacie pewność prawidłowej wyceny. Nie dajcie się oszukać.

Plusy i minusy silników D-CAT
Silniki D-CAT to nowoczesne jednostki wysokoprężne D-4D montowane w samochodach marki Toyota. Sama marka słynie przede wszystkim z niezawodności, ale ta niezawodność odnosi się przede wszystkim do silników benzynowych. A jak to wygląda w przypadku D-CAT-ów? Jakie są plusy i minusy tych napędów?
więcej
Zerwanie paska klinowego – co zrobić, żeby tego uniknąć?
Pasek klinowy to niewielki, ale znaczący element. Ten, kto kiedykolwiek musiał wzywać pomoc drogową, bo pasek zerwał mu się w trakcie jazdy, wie, jak kosztowna jest naprawa samochodu wtedy, gdy ta część się zepsuje. Jak zatem można uniknąć awarii paska? Co ile powinno się go wymieniać? I ile to tak naprawdę kosztuje?
więcej
Najczęstsze przyczyny przegrzania silnika
Każdy kierowca wie, że problemy z silnikiem zazwyczaj pociągają za sobą bardzo duże koszty naprawy – i zazwyczaj boi się jakichkolwiek awarii w tym zakresie. Tak jest również w przypadku przegrzania jednostki napędowej. Jakie są najczęstsze przyczyny przegrzania silnika i co robić, żeby tego uniknąć?
więcej