Jeśli w pojeździe doszło na przykład do awarii turbiny i zalania olejem układu wydechowego, w tym także katalizatora, trzeba zadbać o usunięcie oleju z poszczególnych części przed użyciem pojazdu. Dlaczego jest to takie ważne? Po pierwsze, w zabrudzonym układzie dojdzie do znacznego wzrostu emisji spalin. Po drugie, uruchomienie auta może spowodować zniszczenie katalizatora. A czy zapchany z innego powodu katalizator da się wyczyścić?
Układ wydechowy zalany olejem, który wyciekł z turbiny, trzeba dokładnie wyczyścić. Inaczej może dojść do uszkodzenia katalizatora, a na pewno spowoduje to pozostawienie za sobą chmury czarnego dymu ze spalenia oleju.
Jak można poradzić sobie z katalizatorem zalanym olejem? Przede wszystkim należy zdemontować elementy, które wymagają czyszczenia, wylać z nich nadmiar oleju, jeśli taki się nagromadził. Następnie usunąć zabrudzenia przy pomocy specjalnych preparatów czyszczących, osuszyć układ i dopiero suchy zamontować na nowo w pojeździe. Czasami jednak zdarza się niestety, że mimo zastosowania się do tych rad, trzeba będzie wymienić katalizator, który po takiej awarii nie nadaje się do dalszego użytkowania – nie spełni swojej funkcji.
Uwaga! Przy jakichkolwiek problemach z autem warto zadbać o wybór odpowiedniego mechanika, który po dokonaniu naprawy wyczyści wszystko w profesjonalny sposób. Wtedy będziecie mieli pewność, że z układem wydechowym nic nie powinno się stać, nawet jeśli uległ zalaniu.
Inne pytanie, które wiąże się bezpośrednio z czyszczeniem katalizatora, brzmi: czy zapchany katalizator da się naprawić? Czasami słyszy się, że w warsztatach zalecają przepalenie zapchanego urządzenia. Wówczas mowa jest zazwyczaj o dłuższej jeździe na wysokich obrotach. Niestety lepiej tego nie próbować – zapchane urządzenie narażone na wysokie obroty może zepsuć się jeszcze szybciej.
Zdarza się również, że testujecie dodatki do benzyny, które mają spowodować oczyszczenie katalizatora. Szczerze mówiąc, lepiej nie tracić na to pieniędzy. Takie uszlachetniacze czy płyny czyszczące po prostu nie działają. Tak czy inaczej, wymiany katalizatora, który jest uszkodzony, nie da się uniknąć. Jedyna rada, jakiej możemy udzielić – nie zostawiajcie zużytego urządzenia w warsztacie, odbierzcie go od mechanika i oddajcie do punktu skupu. Za sprzedaż katalizatora dostaniecie od kilkuset do ponad tysiąca złotych. Wybierzcie tylko miejsce z profesjonalnymi urządzeniami pomiarowymi – w ten sposób zyskacie pewność prawidłowej wyceny. Nie dajcie się oszukać.