• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak poradzić sobie z najczęstszymi usterkami w sezonie jesień/zima?

Sezon jesienno-zimowy rządzi się swoimi prawami – niskie temperatury i zwiększona wilgotność powietrza często doskwierają kierowcom, bo powodują różne usterki w samochodach. O jakich problemach mowa? Czy można ich uniknąć? A jeżeli już wystąpią, jak sobie z nimi szybko poradzić?

Do sezonu jesień/zima powinno się odpowiednio przygotować. Przede wszystkim sprawdzić stan akumulatora i rozrusznika, skontrolować okablowanie, hamulce, oświetlenie poziom płynów eksploatacyjnych oraz oczywiście wymienić opony. W praktyce zazwyczaj te przygotowania zaczynają się i kończą na ostatnim punkcie, czyli założeniu zimowych gum. Pozostałe kwestie lekceważy się do momentu, aż coś zacznie się dziać. A co dzieje się najczęściej?

Samochód nie chce odpalić

Większość kierowców doświadczyło tego problemu na własnej skórze – wybierasz się rano do pracy albo wręcz przeciwnie, chcesz wrócić do domu, wsiadasz do samochodu, próbujesz go odpalić i… nic się nie dzieje. Może to być wina akumulatora, który stracił na wydajności i nadaje się do wymiany albo rozrusznika rozładowującego akumulator. W pierwszym przypadku, jeżeli rzeczywiście akumulator ma więcej niż 3 lata, pewnie konieczny będzie zakup nowego urządzenia. Jeśli zaś rozładowanie następuje zadziwiająco często, a akumulator jest stosunkowo nowy, warto sprawdzić pobór prądu na postoju i zweryfikować stan alternatora. W drugim, może chodzić o poluzowane przewody łączące rozrusznik z akumulatorem lub problemy z elektromagnesem.

Czasami wina leży również po stronie zużytych świec i przewodów zapłonowych albo świec żarowych – w zależności od typu silnika. 

Z akumulatorem można poradzić sobie samodzielnie – wymienić go na nowy, zaś z usunięciem innych awarii będzie musiał pomóc mechanik.

Wydłużona droga hamowania

Jeżeli kierowca ma wrażenie, że droga hamowania się wydłużyła, powinien wymienić płyn hamulcowy. Wbrew pozorom ten płyn eksploatacyjny starzeje się i po jakimś czasie traci swoje właściwości. Czuć to zwłaszcza w bardzo wilgotne dni – niewielka ilość wody w układzie hamulcowym znacząco wpływa na obniżenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego, co bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo jazdy.

Parowanie szyb i lamp

Uciążliwe i potencjalnie niebezpieczne są także parujące szyby i lampy oraz wycieraczki niedokładnie usuwające zanieczyszczenia, np. błoto pośniegowe. Z pierwszym problemem można  sobie poradzić, stosując preparaty do mycia tworzące warstwę zabezpieczającą, odpowiednim ustawieniem nawiewów i wymianą filtra kabinowego, jeżeli stary się zapchał. Przy drugim, czyli parujących lampach, warto skontrolować stan uszczelek wokół kloszy. W trzecim przypadku konieczna będzie wymiana piór wycieraczek na nowe.

Zapach zgnilizny w kabinie

Czasami kierowcy w sezonie jesienno-zimowym skarżą się również na zapach zgnilizny w kabinie. Może to wynikać z zagrzybionej klimatyzacji, zapchanego filtra kabinowego lub mokrych wycieraczek pozostawionych w zamkniętym samochodzie do wyschnięcia. Najlepiej jeszcze przed zimą przeczyścić wyloty powietrza i – jeżeli to konieczne – wymienić filtr. Zaleca się, aby wstawiać nowy filtr co roku albo co 20 tys. km.

Przymarzły mi zamki

Na koniec najprostszy do usunięcia, ale niewątpliwie irytujący problem, czyli przymarznięte zamki i drzwi. Warto, w okresie przymrozków, po prostu nosić ze sobą specjalny odmrażacz, który szybko i skutecznie poradzi sobie z oblodzeniem. Żeby ewentualnie uniknąć lodu na uszczelkach, można je wcześniej przesmarować specjalnym przeznaczonym do tego celu silikonem. Dzięki temu nie trzeba się będzie martwić o powstanie potencjalnych pęknięć w trakcie próby otwarcia drzwi.

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej