• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Jak poradzić sobie z najczęstszymi usterkami w sezonie jesień/zima?

Sezon jesienno-zimowy rządzi się swoimi prawami – niskie temperatury i zwiększona wilgotność powietrza często doskwierają kierowcom, bo powodują różne usterki w samochodach. O jakich problemach mowa? Czy można ich uniknąć? A jeżeli już wystąpią, jak sobie z nimi szybko poradzić?

Do sezonu jesień/zima powinno się odpowiednio przygotować. Przede wszystkim sprawdzić stan akumulatora i rozrusznika, skontrolować okablowanie, hamulce, oświetlenie poziom płynów eksploatacyjnych oraz oczywiście wymienić opony. W praktyce zazwyczaj te przygotowania zaczynają się i kończą na ostatnim punkcie, czyli założeniu zimowych gum. Pozostałe kwestie lekceważy się do momentu, aż coś zacznie się dziać. A co dzieje się najczęściej?

Samochód nie chce odpalić

Większość kierowców doświadczyło tego problemu na własnej skórze – wybierasz się rano do pracy albo wręcz przeciwnie, chcesz wrócić do domu, wsiadasz do samochodu, próbujesz go odpalić i… nic się nie dzieje. Może to być wina akumulatora, który stracił na wydajności i nadaje się do wymiany albo rozrusznika rozładowującego akumulator. W pierwszym przypadku, jeżeli rzeczywiście akumulator ma więcej niż 3 lata, pewnie konieczny będzie zakup nowego urządzenia. Jeśli zaś rozładowanie następuje zadziwiająco często, a akumulator jest stosunkowo nowy, warto sprawdzić pobór prądu na postoju i zweryfikować stan alternatora. W drugim, może chodzić o poluzowane przewody łączące rozrusznik z akumulatorem lub problemy z elektromagnesem.

Czasami wina leży również po stronie zużytych świec i przewodów zapłonowych albo świec żarowych – w zależności od typu silnika. 

Z akumulatorem można poradzić sobie samodzielnie – wymienić go na nowy, zaś z usunięciem innych awarii będzie musiał pomóc mechanik.

Wydłużona droga hamowania

Jeżeli kierowca ma wrażenie, że droga hamowania się wydłużyła, powinien wymienić płyn hamulcowy. Wbrew pozorom ten płyn eksploatacyjny starzeje się i po jakimś czasie traci swoje właściwości. Czuć to zwłaszcza w bardzo wilgotne dni – niewielka ilość wody w układzie hamulcowym znacząco wpływa na obniżenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego, co bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo jazdy.

Parowanie szyb i lamp

Uciążliwe i potencjalnie niebezpieczne są także parujące szyby i lampy oraz wycieraczki niedokładnie usuwające zanieczyszczenia, np. błoto pośniegowe. Z pierwszym problemem można  sobie poradzić, stosując preparaty do mycia tworzące warstwę zabezpieczającą, odpowiednim ustawieniem nawiewów i wymianą filtra kabinowego, jeżeli stary się zapchał. Przy drugim, czyli parujących lampach, warto skontrolować stan uszczelek wokół kloszy. W trzecim przypadku konieczna będzie wymiana piór wycieraczek na nowe.

Zapach zgnilizny w kabinie

Czasami kierowcy w sezonie jesienno-zimowym skarżą się również na zapach zgnilizny w kabinie. Może to wynikać z zagrzybionej klimatyzacji, zapchanego filtra kabinowego lub mokrych wycieraczek pozostawionych w zamkniętym samochodzie do wyschnięcia. Najlepiej jeszcze przed zimą przeczyścić wyloty powietrza i – jeżeli to konieczne – wymienić filtr. Zaleca się, aby wstawiać nowy filtr co roku albo co 20 tys. km.

Przymarzły mi zamki

Na koniec najprostszy do usunięcia, ale niewątpliwie irytujący problem, czyli przymarznięte zamki i drzwi. Warto, w okresie przymrozków, po prostu nosić ze sobą specjalny odmrażacz, który szybko i skutecznie poradzi sobie z oblodzeniem. Żeby ewentualnie uniknąć lodu na uszczelkach, można je wcześniej przesmarować specjalnym przeznaczonym do tego celu silikonem. Dzięki temu nie trzeba się będzie martwić o powstanie potencjalnych pęknięć w trakcie próby otwarcia drzwi.

Jak rozpoznać popowodziowy samochód?
Okres wiosenno-letni to czas intensywnych deszczy, które nierzadko przeradzają się w ulewy doprowadzające do podtopień ulic i parkingów. Niestety w takim czasie zaobserwować można większą ilość ogłoszeń reklamujących samochody z zagranicy. Musimy więc zachować czujność by nie "wtopić".
więcej
Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR – funkcje i objawy awarii
ład recyrkulacji spalin EGR odpowiada za zmniejszenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Jego podstawowym elementem jest zawór, który steruje ilością spalin powracających do silnika. Coraz częściej nawet w samochodach z niewielkimi jednostkami napędowymi EGR uzupełnia się o chłodnicę spalin. Jak działa ten element i kiedy można podejrzewać, że doszło do jego awarii?
więcej
Dlaczego zwiększa się ilość oleju w silniku?
Ani szybkie ubywanie, ani niespodziewany nadmiar oleju silnikowego nie jest dobry dla samochodu. Zazwyczaj i jedno, i drugie świadczy o problemach z różnymi podzespołami. Co powinno się zrobić, gdy zauważy się nagłe przybywanie tego płynu? Dlaczego może się tak dziać? I ile będzie kosztowała potencjalna naprawa?
więcej