• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Katalizator uniwersalny

Katalizatory uniwersalne stają się coraz popularniejsze – chodzi tu przede wszystkim o cenę. Są one dużo tańsze niż oryginalne części. Czy rzeczywiście katalizator uniwersalny może zastąpić ten fabryczny? O jakich kwestiach należy pamiętać, dobierając katalizator do samochodu?

Problemy z katalizatorem prawie zawsze prowadzą do konieczności jego wymiany. Wymiana ta nie należy do tanich ze względu na cenę urządzenia oraz dosyć wysoki koszt pracy mechanika. Aby zaoszczędzić, ludzie coraz częściej decydują się na zakup uniwersalnego katalizatora zamiast tego, który fabrycznie dedykowany jest dla ich auta. Wynika to przede wszystkim z różnicy cenowej pomiędzy uniwersalną a oryginalną częścią, która może sięgać nawet 60 procent. Czy rzeczywiście katalizator uniwersalny pasuje do każdego typu samochodu?

Katalizator uniwersalny a średnica rur

Niestety nawet taki katalizator nie będzie odpowiedni dla każdego rodzaju auta. Tutaj bardzo dużo zależy od średnicy rur w układzie wydechowym – nie zawsze pojazd o takiej samej pojemności silnika ma identyczny przekrój rur. Standardowo montowane rury mogą mieć 2,5, 3 albo 3,5 cala średnicy. Źle dobrany, pozornie uniwersalny, katalizator może w tym wypadku przynieść więcej szkody niż pożytku.

Wkład ceramiczny czy metalowy?

Druga sprawa to wkład, z którego wykonany jest katalizator. Można wybierać spośród wkładów metalowych – teoretycznie odporniejszych, ale droższych oraz ceramicznych – tradycyjnych, niekorodujących, jednak podatnych na uszkodzenia mechaniczne. Należy wybrać wersję odpowiadającą naszym oczekiwaniom i potrzebom.

Sprawdź przepustowość

Trzecią kwestią, którą należy skontrolować przy zakupie uniwersalnego katalizatora jest przepustowość. Przeważnie uniwersalne wersje mają od 1000–1200 cm3 do 2000, z turbo do 2500 cm3. Większe silniki będą zatem wymagać zastosowania kilku katalizatorów jednocześnie. Co ważne, stopniowanie wypada średnio co 200 cm3, a katalizator nie może być większy niż wymagany, aby sonda lambda pracowała prawidłowo, dlatego tak istotne jest, żeby wybrać odpowiedni model.

Czy warto kupić katalizator uniwersalny?

Na pytanie czy warto kupić katalizator uniwersalny trzeba odpowiedzieć sobie samodzielnie. Czasami lepiej dopłacić za oryginalną część i mieć pewność, że katalizator będzie idealnie pasował niż zastanawiać się po raz kolejny nad nabyciem uniwersalnej wersji, która może tym razem faktycznie się sprawdzi. W końcu część pieniędzy wydanych na wymianę katalizatora zawsze można odzyskać, sprzedając używany sprzęt do punktu skupu.

Którą normę emisji spalin spełnia Twoje auto?
Normy emisji spalin nie są niczym nowym. Po raz pierwszy wprowadzono je w 1993 roku, a później stopniowo zaostrzano. Aktualnie obowiązuje norma Euro 6, zaś na 2025 rok planowane jest wdrożenie Euro 7. Co dokładnie określają normy Euro i jak sprawdzić, którą z nich powinien spełniać Twój samochód?
więcej
Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej