• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Baza wiedzy

Katalizator uniwersalny

Katalizatory uniwersalne stają się coraz popularniejsze – chodzi tu przede wszystkim o cenę. Są one dużo tańsze niż oryginalne części. Czy rzeczywiście katalizator uniwersalny może zastąpić ten fabryczny? O jakich kwestiach należy pamiętać, dobierając katalizator do samochodu?

Problemy z katalizatorem prawie zawsze prowadzą do konieczności jego wymiany. Wymiana ta nie należy do tanich ze względu na cenę urządzenia oraz dosyć wysoki koszt pracy mechanika. Aby zaoszczędzić, ludzie coraz częściej decydują się na zakup uniwersalnego katalizatora zamiast tego, który fabrycznie dedykowany jest dla ich auta. Wynika to przede wszystkim z różnicy cenowej pomiędzy uniwersalną a oryginalną częścią, która może sięgać nawet 60 procent. Czy rzeczywiście katalizator uniwersalny pasuje do każdego typu samochodu?

Katalizator uniwersalny a średnica rur

Niestety nawet taki katalizator nie będzie odpowiedni dla każdego rodzaju auta. Tutaj bardzo dużo zależy od średnicy rur w układzie wydechowym – nie zawsze pojazd o takiej samej pojemności silnika ma identyczny przekrój rur. Standardowo montowane rury mogą mieć 2,5, 3 albo 3,5 cala średnicy. Źle dobrany, pozornie uniwersalny, katalizator może w tym wypadku przynieść więcej szkody niż pożytku.

Wkład ceramiczny czy metalowy?

Druga sprawa to wkład, z którego wykonany jest katalizator. Można wybierać spośród wkładów metalowych – teoretycznie odporniejszych, ale droższych oraz ceramicznych – tradycyjnych, niekorodujących, jednak podatnych na uszkodzenia mechaniczne. Należy wybrać wersję odpowiadającą naszym oczekiwaniom i potrzebom.

Sprawdź przepustowość

Trzecią kwestią, którą należy skontrolować przy zakupie uniwersalnego katalizatora jest przepustowość. Przeważnie uniwersalne wersje mają od 1000–1200 cm3 do 2000, z turbo do 2500 cm3. Większe silniki będą zatem wymagać zastosowania kilku katalizatorów jednocześnie. Co ważne, stopniowanie wypada średnio co 200 cm3, a katalizator nie może być większy niż wymagany, aby sonda lambda pracowała prawidłowo, dlatego tak istotne jest, żeby wybrać odpowiedni model.

Czy warto kupić katalizator uniwersalny?

Na pytanie czy warto kupić katalizator uniwersalny trzeba odpowiedzieć sobie samodzielnie. Czasami lepiej dopłacić za oryginalną część i mieć pewność, że katalizator będzie idealnie pasował niż zastanawiać się po raz kolejny nad nabyciem uniwersalnej wersji, która może tym razem faktycznie się sprawdzi. W końcu część pieniędzy wydanych na wymianę katalizatora zawsze można odzyskać, sprzedając używany sprzęt do punktu skupu.

Tłumik – ozdobna część motocykla
Tłumik to przede wszystkim część funkcjonalna, która ma zmniejszać emisję hałasu. W Polsce prawo ściśle określa barierę hałasu – dla motocykli do 125 cm pojemności, wynosi ona 94 dB, zaś dla większych 96 dB. Tłumik w tego typu pojazdach jest bardzo widoczny, dlatego często właściciele decydują się na zamontowanie bardziej ozdobnej wersji urządzenia.
więcej
Sposoby na wydłużenie żywotności filtra cząstek stałych
Filtry cząstek stałych montowane są w samochodach wyposażonych w silniki wysokoprężne. DPF-y, bo tak mówi się o nich w skrócie, mają za zadanie oczyszczać spaliny z sadzy. Gdy dojdzie do zatkania i regeneracja nie pomaga, trzeba wymienić urządzenie – tu rodzi się problem, ponieważ koszt naprawy jest bardzo wysoki. Z tego względu kierowcy często szukają odpowiedzi na pytanie co zrobić, aby wydłużyć życie filtra cząstek stałych? Odpowiadamy w artykule.
więcej
Oczyszczanie filtra cząstek stałych
W samochodach wyposażonych w silniki diesla – inaczej silniki wysokoprężne – montuje się filtry cząstek stałych. To dodatkowy element, który ma wpływać na oczyszczanie spalin. Większość użytkowników aut z DPF-em z reguły obawia się zapchania filtra. I słusznie, bo naprawa tego typu awarii niesie za sobą duże koszty. Dlatego istotny jest m.in. sposób jazdy. Można również wspomóc się, wykorzystując preparaty przedłużające żywotność DPF-a.
więcej