• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Katalizator uniwersalny

Katalizatory uniwersalne stają się coraz popularniejsze – chodzi tu przede wszystkim o cenę. Są one dużo tańsze niż oryginalne części. Czy rzeczywiście katalizator uniwersalny może zastąpić ten fabryczny? O jakich kwestiach należy pamiętać, dobierając katalizator do samochodu?

Problemy z katalizatorem prawie zawsze prowadzą do konieczności jego wymiany. Wymiana ta nie należy do tanich ze względu na cenę urządzenia oraz dosyć wysoki koszt pracy mechanika. Aby zaoszczędzić, ludzie coraz częściej decydują się na zakup uniwersalnego katalizatora zamiast tego, który fabrycznie dedykowany jest dla ich auta. Wynika to przede wszystkim z różnicy cenowej pomiędzy uniwersalną a oryginalną częścią, która może sięgać nawet 60 procent. Czy rzeczywiście katalizator uniwersalny pasuje do każdego typu samochodu?

Katalizator uniwersalny a średnica rur

Niestety nawet taki katalizator nie będzie odpowiedni dla każdego rodzaju auta. Tutaj bardzo dużo zależy od średnicy rur w układzie wydechowym – nie zawsze pojazd o takiej samej pojemności silnika ma identyczny przekrój rur. Standardowo montowane rury mogą mieć 2,5, 3 albo 3,5 cala średnicy. Źle dobrany, pozornie uniwersalny, katalizator może w tym wypadku przynieść więcej szkody niż pożytku.

Wkład ceramiczny czy metalowy?

Druga sprawa to wkład, z którego wykonany jest katalizator. Można wybierać spośród wkładów metalowych – teoretycznie odporniejszych, ale droższych oraz ceramicznych – tradycyjnych, niekorodujących, jednak podatnych na uszkodzenia mechaniczne. Należy wybrać wersję odpowiadającą naszym oczekiwaniom i potrzebom.

Sprawdź przepustowość

Trzecią kwestią, którą należy skontrolować przy zakupie uniwersalnego katalizatora jest przepustowość. Przeważnie uniwersalne wersje mają od 1000–1200 cm3 do 2000, z turbo do 2500 cm3. Większe silniki będą zatem wymagać zastosowania kilku katalizatorów jednocześnie. Co ważne, stopniowanie wypada średnio co 200 cm3, a katalizator nie może być większy niż wymagany, aby sonda lambda pracowała prawidłowo, dlatego tak istotne jest, żeby wybrać odpowiedni model.

Czy warto kupić katalizator uniwersalny?

Na pytanie czy warto kupić katalizator uniwersalny trzeba odpowiedzieć sobie samodzielnie. Czasami lepiej dopłacić za oryginalną część i mieć pewność, że katalizator będzie idealnie pasował niż zastanawiać się po raz kolejny nad nabyciem uniwersalnej wersji, która może tym razem faktycznie się sprawdzi. W końcu część pieniędzy wydanych na wymianę katalizatora zawsze można odzyskać, sprzedając używany sprzęt do punktu skupu.

Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej
Rodzaje tuningu – optyczny, elektroniczny i mechaniczny
ng – jakie jest pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie to słowo? Większość pewnie pomyśli o podrasowanym samochodzie z dużym spojlerem, alufelgami i sportowym tłumikiem. Faktycznie, większość aut po tuningu optycznym ma zamontowane wspomniane elementy, ale tuning to przede wszystkim modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia pojazdu w celu zwiększenia jego mocy. W które przeróbki rzeczywiście warto zainwestować, żeby osiągnąć pożądany efekt?
więcej