Intercooler to dosłownie chłodnica międzystopniowa wykorzystywana w silnikach spalinowych z dodatkowym doładowaniem. Jak dokładnie działa to urządzenie? Czy jest uznawane za awaryjne? A jeżeli tak, to jakie objawy sugerują problem z intercoolerem? Kiedy można podejrzewać, że chłodnica przestała pracować prawidłowo? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.
Intercooler, inaczej chłodnica pośrednia lub międzystopniowa, to popularne określenie chłodnicy odpowiadającej za chłodzenie powietrza doładowującego. W samochodzie montowany jest pomiędzy silnikiem a sprężarką, tuż za przednim zderzakiem. Jak działa to urządzenie?
Jak działa intercooler?
Intercoolery montuje się głównie w samochodach z turbodoładowaniem, czyli krótko mówiąc w tych, w których są turbosprężarki. Turbosprężarki mają za zadanie dostarczyć jak najwięcej powietrza do komory spalania jednostki napędowej, aby zwiększyć jej moc. W efekcie ich pracy powietrze to osiąga wysoką temperaturę. Dodatkowo podgrzewają je również inne podzespoły działające w komorze silnika. Do jego schłodzenia używa się właśnie intercoolera.
Po co w ogóle schładzać powietrze w silniku? Bo im niższa jest temperatura powietrza, tym większa jest jego gęstość. A im większa gęstość, tym efektywniejsza wydajność spalania i moc jednostki. Intercooler realnie wpływa na moc silnika, dlatego powinien działać prawidłowo. Niestety, jak każdy podzespół może ulec awarii.
Awarie intercoolera
Co najczęściej powoduje problem z chłodnicą? Jej nieszczelność albo zanieczyszczenie. Nieszczelność wynika z korozji lub uszkodzenia mechanicznego spowodowanego np. kamieniami strzelającymi spod kół. Kiedy można podejrzewać, że intercooler albo rury biegnące do i z tego podzespołu są nieszczelne? Gdy silnik zdecydowanie traci moc, a po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu słychać wyraźne gwizdy czy świsty.
Zanieczyszczenie natomiast bierze się zazwyczaj z uszkodzenia turbosprężarki, która zaczyna przepuszczać olej albo awarii zaworu EGR. Tu również problem sygnalizowany będzie spadkami mocy jednostki napędowej, a dodatkowo szarpaniem podczas ruszania i dławieniem się silnika w trakcie jazdy.
Naprawa intercoolera
Kiedy intercooler rzeczywiście jest zabrudzony, można spróbować wyczyścić go preparatami do czyszczenia chłodnic, a następnie bardzo dokładnie osuszyć i zamontować ponownie. W przypadku, gdy zabrudzenia są bardzo duże, najlepiej po prostu wstawić nowy podzespół. Ile to kosztuje? Średnio od 500 do 1000 zł w zależności od modelu samochodu.
Warto dodać, że wymiana intercoolera na większy nie wpłynie na zwiększenie mocy samochodu. Niektórzy próbują takich modyfikacji, licząc na szybki efekt. W praktyce więcej nie znaczy lepiej, bo montaż dużego intercoolera bez wprowadzenia zmian w komputerze pojazdu może przynieść odwrotny skutek. Zamiast wzrostu mocy, opóźnienie reakcji samochodu na wciskanie pedału gazu. Z tego względu lepiej nie decydować się na takie udoskonalenia na własną rękę.