• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Instalacja gazowa a nowoczesne silniki

Instalacja gazowa to rozwiązanie wybierane przez tych kierowców, którym zależy na oszczędności na paliwie. W końcu LPG jest mniej więcej o połowę tańsze od benzyny. Trzeba jednak mieć na uwadze, że nie każdy silnik dobrze reaguje na zagazowanie, dlatego poniżej przedstawiamy listę jednostek doskonale współpracujących z instalacją gazową.

Technika idzie do przodu – to tyczy się również instalacji gazowych do samochodów. Kiedyś gaz dobrze sprawdzał się wyłącznie wtedy, gdy silnik miał zapłon iskrowy z gaźnikiem i z wtryskiem jednopunktowym. Kolejne generacje instalacji LPG zaczęły przypominać wielopunktowy układ wtryskowy, a nawet umożliwiać pośredni oraz bezpośredni wtrysk gazu w tak zwanej fazie ciekłej. Najnowsze rozwiązania pozwoliły zastosować wtryskiwacze benzynowe podające LPG wprost do komory spalania cylindrów. Dzięki temu zagazować można coraz więcej jednostek, a mimo to są takie, które znoszą to lepiej i gorzej.

Kiedy można zamontować instalację gazową?

W praktyce im prostszy silnik, tym łatwiej zamontować w nim instalację gazową. Przy złożonych jednostkach także da się to zrobić, ale zazwyczaj koszty przekraczają późniejsze zyski.

Bardzo dobrze na gaz reagują silniki wolnossące z wtryskiem pośrednim, nieco gorzej te z bezpośrednim. W przypadku wtrysków bezpośrednich problem polega na ryzyku uszkodzenia wtryskiwaczy wtedy, gdy nie przepływa przez nie paliwo, bo jednostka pracuje na gazie. Co prawda od kiedy na rynku pojawiła się najnowsza generacja instalacji LPG można wstawić gaz także do silników z bezpośrednimi wtryskami, jednak jest to na razie dość drogie.

Trzeba również uważać, montując gaz w samochodach bez hydraulicznych popychaczy zaworów. Dlaczego? Ponieważ jednostki zasilane LPG szybciej doprowadzają do powstawania luzów w rozrządzie. Jeśli pojazd nie ma hydraulicznych popychaczy, trzeba je regulować manualnie i to dużo częściej niż w przypadku aut zasilanych benzyną.

Podstawą jest także wytrzymałość jednostki. Dlaczego? Należy pamiętać, że gaz spala się w wyższej temperaturze niż benzyna, dlatego wpływa na szybsze zużycie podzespołów takich jak zawory oraz gniazda zaworowe. Czasami skutecznym rozwiązaniem tego problemu będzie zastosowanie oleju silnikowego przeznaczonego do jednostek zasilanych LPG, a także częstsza wymiana tego płynu eksploatacyjnego.

Jakie silniki doskonale współpracują z gazem?

Wśród nowszych modeli samochodów do zagazowania nadają się m.in.: Volkswagen 1.0 MPI produkowany po 2011 roku, czyli prosty trzycylindrowy silnik wolnossący z pośrednim wtryskiem paliwa; Volkswageny 1.2, 1.4 i 1.8 TSI, w których mimo bezpośrednich wtrysków instalacja LPG także doskonale się sprawdzi; Citroen i Peugeot z jednostką 1.6 VTi z pośrednimi wtryskami i hydraulicznymi popychaczami zaworów; Fiat z 1.4 T-Jet od 2006 roku znany ze swojej prostoty i wytrzymałości; Opel również 1.4T po 2009 roku, którego można kupić z fabryczną instalacją gazową oraz Toyota Valvematic 1.6, 1.8, 2.0 z pośrednimi wtryskami i hydrauliczną regulacją ewentualnych luzów w zaworach.

Intercooler – działanie i awaryjność
Intercooler to dosłownie chłodnica międzystopniowa wykorzystywana w silnikach spalinowych z dodatkowym doładowaniem. Jak dokładnie działa to urządzenie? Czy jest uznawane za awaryjne? A jeżeli tak, to jakie objawy sugerują problem z intercoolerem? Kiedy można podejrzewać, że chłodnica przestała pracować prawidłowo? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.
więcej
Przygotowanie samochodu do zimy
Zimą samochody są narażone nie tylko na niskie temperatury, lecz także na większą wilgotność powietrza, śnieg, a także sól i błoto pośniegowe. Żeby ograniczyć ryzyko wystąpienia awarii, warto się odpowiednio przygotować do tego okresu. Co sprawdzić lub wymienić w aucie przed zimą?
więcej
Różnice pomiędzy filtrami DPF a FAP
Filtry cząstek stałych stosuje się powszechnie od 2006 roku, kiedy to weszła w życie norma spalin Euro 4. Norma ta tak bardzo ograniczała ilość cząstek stałych, które mogą przedostawać się do atmosfery wraz ze spalinami, że wymusiła na producentach konieczność montowania wspomnianych filtrów w układach wydechowych. Część z nich zdecydowała się na tak zwane DPF-y, czyli filtry suche, a część na FAP-y – filtry mokre. Czym dokładnie różnią się te rozwiązania?
więcej