• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Instalacja gazowa a nowoczesne silniki

Instalacja gazowa to rozwiązanie wybierane przez tych kierowców, którym zależy na oszczędności na paliwie. W końcu LPG jest mniej więcej o połowę tańsze od benzyny. Trzeba jednak mieć na uwadze, że nie każdy silnik dobrze reaguje na zagazowanie, dlatego poniżej przedstawiamy listę jednostek doskonale współpracujących z instalacją gazową.

Technika idzie do przodu – to tyczy się również instalacji gazowych do samochodów. Kiedyś gaz dobrze sprawdzał się wyłącznie wtedy, gdy silnik miał zapłon iskrowy z gaźnikiem i z wtryskiem jednopunktowym. Kolejne generacje instalacji LPG zaczęły przypominać wielopunktowy układ wtryskowy, a nawet umożliwiać pośredni oraz bezpośredni wtrysk gazu w tak zwanej fazie ciekłej. Najnowsze rozwiązania pozwoliły zastosować wtryskiwacze benzynowe podające LPG wprost do komory spalania cylindrów. Dzięki temu zagazować można coraz więcej jednostek, a mimo to są takie, które znoszą to lepiej i gorzej.

Kiedy można zamontować instalację gazową?

W praktyce im prostszy silnik, tym łatwiej zamontować w nim instalację gazową. Przy złożonych jednostkach także da się to zrobić, ale zazwyczaj koszty przekraczają późniejsze zyski.

Bardzo dobrze na gaz reagują silniki wolnossące z wtryskiem pośrednim, nieco gorzej te z bezpośrednim. W przypadku wtrysków bezpośrednich problem polega na ryzyku uszkodzenia wtryskiwaczy wtedy, gdy nie przepływa przez nie paliwo, bo jednostka pracuje na gazie. Co prawda od kiedy na rynku pojawiła się najnowsza generacja instalacji LPG można wstawić gaz także do silników z bezpośrednimi wtryskami, jednak jest to na razie dość drogie.

Trzeba również uważać, montując gaz w samochodach bez hydraulicznych popychaczy zaworów. Dlaczego? Ponieważ jednostki zasilane LPG szybciej doprowadzają do powstawania luzów w rozrządzie. Jeśli pojazd nie ma hydraulicznych popychaczy, trzeba je regulować manualnie i to dużo częściej niż w przypadku aut zasilanych benzyną.

Podstawą jest także wytrzymałość jednostki. Dlaczego? Należy pamiętać, że gaz spala się w wyższej temperaturze niż benzyna, dlatego wpływa na szybsze zużycie podzespołów takich jak zawory oraz gniazda zaworowe. Czasami skutecznym rozwiązaniem tego problemu będzie zastosowanie oleju silnikowego przeznaczonego do jednostek zasilanych LPG, a także częstsza wymiana tego płynu eksploatacyjnego.

Jakie silniki doskonale współpracują z gazem?

Wśród nowszych modeli samochodów do zagazowania nadają się m.in.: Volkswagen 1.0 MPI produkowany po 2011 roku, czyli prosty trzycylindrowy silnik wolnossący z pośrednim wtryskiem paliwa; Volkswageny 1.2, 1.4 i 1.8 TSI, w których mimo bezpośrednich wtrysków instalacja LPG także doskonale się sprawdzi; Citroen i Peugeot z jednostką 1.6 VTi z pośrednimi wtryskami i hydraulicznymi popychaczami zaworów; Fiat z 1.4 T-Jet od 2006 roku znany ze swojej prostoty i wytrzymałości; Opel również 1.4T po 2009 roku, którego można kupić z fabryczną instalacją gazową oraz Toyota Valvematic 1.6, 1.8, 2.0 z pośrednimi wtryskami i hydrauliczną regulacją ewentualnych luzów w zaworach.

Jak rozpoznać popowodziowy samochód?
Okres wiosenno-letni to czas intensywnych deszczy, które nierzadko przeradzają się w ulewy doprowadzające do podtopień ulic i parkingów. Niestety w takim czasie zaobserwować można większą ilość ogłoszeń reklamujących samochody z zagranicy. Musimy więc zachować czujność by nie "wtopić".
więcej
Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR – funkcje i objawy awarii
ład recyrkulacji spalin EGR odpowiada za zmniejszenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Jego podstawowym elementem jest zawór, który steruje ilością spalin powracających do silnika. Coraz częściej nawet w samochodach z niewielkimi jednostkami napędowymi EGR uzupełnia się o chłodnicę spalin. Jak działa ten element i kiedy można podejrzewać, że doszło do jego awarii?
więcej
Dlaczego zwiększa się ilość oleju w silniku?
Ani szybkie ubywanie, ani niespodziewany nadmiar oleju silnikowego nie jest dobry dla samochodu. Zazwyczaj i jedno, i drugie świadczy o problemach z różnymi podzespołami. Co powinno się zrobić, gdy zauważy się nagłe przybywanie tego płynu? Dlaczego może się tak dziać? I ile będzie kosztowała potencjalna naprawa?
więcej