• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Innowacyjny katalizator o niskiej zawartości metali szlachetnych

Przeważnie piszemy o tym, jak dużo metali szlachetnych mogą zawierać katalizatory oraz na ile wpływa to na ich cenę zarówno w momencie zakupu, jak i sprzedaży zużytego urządzenia. Dzisiaj podchodzimy do tematu nieco inaczej – będzie o nietypowym rozwiązaniu zaproponowanym przez Nissana, czyli o katalizatorze o wyjątkowo niskiej zawartości metali szlachetnych.

Nissan w 2008 roku poinformował, że w ówcześnie nowym modelu – Cube – będzie montował innowacyjny katalizator o minimalnej ilości metali szlachetnych. Dzięki wykorzystaniu pionierskich rozwiązań technologicznych, zawartość tych metali została zmniejszona aż o połowę. Dziś już wiemy, że tego typu katalizatory produkowano w zakładach Nissana w Jokohamie i montowano w samochodach przeznaczonych wyłącznie na rynek krajowy marki.

Dlaczego obniżać zawartość metali szlachetnych?

Dlaczego w ogóle producenci chcą obniżać zawartość metali szlachetnych w katalizatorach? Tak naprawdę to krok w stronę ochrony środowiska. Z tego też powodu odzyskuje się metale szlachetne ze zużytych urządzeń. Wystarczy sobie uświadomić, że do wytwarzania katalizatorów zużywane jest aż 50% światowych zasobów platyny i 80% zasobów rodu, aby rozumieć, jaka jest skala problemu. Jednocześnie same katalizatory są niezbędne, aby nie dopuszczać do jeszcze większego zanieczyszczenia powietrza.

Konwencjonalne urządzenia wymagają zastosowania sporej ilości metali szlachetnych – oczywiście w zależności od modelu. Jeśli ich ilość będzie zbyt mała, temperatura, na jaką narażone są katalizatory, może powodować sklejanie się cząstek metali i tym samym zmniejszanie ich użytecznej powierzchni. To skutkuje obniżeniem skuteczności działania katalizatora. Co w takim razie udało się zrobić Nissanowi?

Na czym polega innowacyjność?

Nissan oddzielił ścianką rdzeń katalizatora, tworząc, jak mówił szef ośrodka badawczego marki, Masanori Nakamura: „gniazdo chroniące ptasie jaja”. W ten sposób urządzenie nadal działa skutecznie, nawet mimo niskiej zawartości metali. Dla porównania, w konwencjonalnych katalizatorach wykorzystywanych dotychczas w tym modelu zawartość metali szlachetnych wynosiła 1,3 g, a w innowacyjnych 0,65 g. Jednocześnie poprawiono skuteczność urządzenia, ponieważ o połowę spadła emisja tlenków azotu i węglowodorów niemetanowych.

Trzeba pamiętać, że to rozwiązanie wykorzystywano wyłącznie na japońskim rynku, dlatego musiało ono zachowywać normy obowiązujące ówcześnie w Japonii. Niewątpliwie jednak był to przełom technologiczny, chociaż na razie nie widać chęci kontynuacji tego typu badań.

Dlaczego niektórzy wycinają katalizatory?
Żywotność katalizatorów szacuje się na około 200 tys. km. Jeśli urządzenie nie było wymieniane, po pewnym czasie może przestać działać prawidłowo. W efekcie na kokpicie zapala się kontrolka „check engine” sygnalizująca niską wydajność reaktora katalitycznego. Gdy tak się stanie, jedynym sposobem na naprawę awarii jest wymiana na nowy. Niektórzy, chcąc uniknąć konieczności zakupu drogiego podzespołu, po prostu wycinają katalizator. Czy takie działanie ma sens?
więcej
Najciekawsze wydechy w samochodach
Wydech w samochodzie pełni nie tylko funkcję związaną z odprowadzaniem spalin, lecz także może być elementem dekoracyjnym. Tak dzieje się zwłaszcza w przypadku sportowych modeli aut, które z założenia mają wyglądać nietypowo. W których pojazdach zamontowano wyjątkowo ciekawe końcówki wydechów?
więcej
Tłumiki sportowe – zalety i wady
Tłumiki sportowe montuje się po to, żeby uzyskać ciekawsze brzmienie silnika, poprawić walory wizualne samochodu, a przy tym – w niektórych przypadkach – podnieść nieco moc jednostki napędowej. Taki tuning ma wielu zwolenników, ale zanim się go wykona, warto wiedzieć, co może się z tym wiązać.
więcej