• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Innowacyjny katalizator o niskiej zawartości metali szlachetnych

Przeważnie piszemy o tym, jak dużo metali szlachetnych mogą zawierać katalizatory oraz na ile wpływa to na ich cenę zarówno w momencie zakupu, jak i sprzedaży zużytego urządzenia. Dzisiaj podchodzimy do tematu nieco inaczej – będzie o nietypowym rozwiązaniu zaproponowanym przez Nissana, czyli o katalizatorze o wyjątkowo niskiej zawartości metali szlachetnych.

Nissan w 2008 roku poinformował, że w ówcześnie nowym modelu – Cube – będzie montował innowacyjny katalizator o minimalnej ilości metali szlachetnych. Dzięki wykorzystaniu pionierskich rozwiązań technologicznych, zawartość tych metali została zmniejszona aż o połowę. Dziś już wiemy, że tego typu katalizatory produkowano w zakładach Nissana w Jokohamie i montowano w samochodach przeznaczonych wyłącznie na rynek krajowy marki.

Dlaczego obniżać zawartość metali szlachetnych?

Dlaczego w ogóle producenci chcą obniżać zawartość metali szlachetnych w katalizatorach? Tak naprawdę to krok w stronę ochrony środowiska. Z tego też powodu odzyskuje się metale szlachetne ze zużytych urządzeń. Wystarczy sobie uświadomić, że do wytwarzania katalizatorów zużywane jest aż 50% światowych zasobów platyny i 80% zasobów rodu, aby rozumieć, jaka jest skala problemu. Jednocześnie same katalizatory są niezbędne, aby nie dopuszczać do jeszcze większego zanieczyszczenia powietrza.

Konwencjonalne urządzenia wymagają zastosowania sporej ilości metali szlachetnych – oczywiście w zależności od modelu. Jeśli ich ilość będzie zbyt mała, temperatura, na jaką narażone są katalizatory, może powodować sklejanie się cząstek metali i tym samym zmniejszanie ich użytecznej powierzchni. To skutkuje obniżeniem skuteczności działania katalizatora. Co w takim razie udało się zrobić Nissanowi?

Na czym polega innowacyjność?

Nissan oddzielił ścianką rdzeń katalizatora, tworząc, jak mówił szef ośrodka badawczego marki, Masanori Nakamura: „gniazdo chroniące ptasie jaja”. W ten sposób urządzenie nadal działa skutecznie, nawet mimo niskiej zawartości metali. Dla porównania, w konwencjonalnych katalizatorach wykorzystywanych dotychczas w tym modelu zawartość metali szlachetnych wynosiła 1,3 g, a w innowacyjnych 0,65 g. Jednocześnie poprawiono skuteczność urządzenia, ponieważ o połowę spadła emisja tlenków azotu i węglowodorów niemetanowych.

Trzeba pamiętać, że to rozwiązanie wykorzystywano wyłącznie na japońskim rynku, dlatego musiało ono zachowywać normy obowiązujące ówcześnie w Japonii. Niewątpliwie jednak był to przełom technologiczny, chociaż na razie nie widać chęci kontynuacji tego typu badań.

Najczęstsze przyczyny awarii akumulatora
Wszystko już zapakowane, pasażerowie siedzą na swoich miejscach, nie pozostaje nic innego, jak wyruszyć w trasę. Odpalasz samochód i… nic się nie dzieje. To mało optymistyczny, ale niestety realny scenariusz. Praktycznie każdemu kierowcy zdarzyło się kiedyś mieć problemy z akumulatorem i to nie tylko w okresie zimowym. Jakie są najczęstsze przyczyny awarii tego podzespołu?
więcej
Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej