• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Innowacyjny katalizator o niskiej zawartości metali szlachetnych

Przeważnie piszemy o tym, jak dużo metali szlachetnych mogą zawierać katalizatory oraz na ile wpływa to na ich cenę zarówno w momencie zakupu, jak i sprzedaży zużytego urządzenia. Dzisiaj podchodzimy do tematu nieco inaczej – będzie o nietypowym rozwiązaniu zaproponowanym przez Nissana, czyli o katalizatorze o wyjątkowo niskiej zawartości metali szlachetnych.

Nissan w 2008 roku poinformował, że w ówcześnie nowym modelu – Cube – będzie montował innowacyjny katalizator o minimalnej ilości metali szlachetnych. Dzięki wykorzystaniu pionierskich rozwiązań technologicznych, zawartość tych metali została zmniejszona aż o połowę. Dziś już wiemy, że tego typu katalizatory produkowano w zakładach Nissana w Jokohamie i montowano w samochodach przeznaczonych wyłącznie na rynek krajowy marki.

Dlaczego obniżać zawartość metali szlachetnych?

Dlaczego w ogóle producenci chcą obniżać zawartość metali szlachetnych w katalizatorach? Tak naprawdę to krok w stronę ochrony środowiska. Z tego też powodu odzyskuje się metale szlachetne ze zużytych urządzeń. Wystarczy sobie uświadomić, że do wytwarzania katalizatorów zużywane jest aż 50% światowych zasobów platyny i 80% zasobów rodu, aby rozumieć, jaka jest skala problemu. Jednocześnie same katalizatory są niezbędne, aby nie dopuszczać do jeszcze większego zanieczyszczenia powietrza.

Konwencjonalne urządzenia wymagają zastosowania sporej ilości metali szlachetnych – oczywiście w zależności od modelu. Jeśli ich ilość będzie zbyt mała, temperatura, na jaką narażone są katalizatory, może powodować sklejanie się cząstek metali i tym samym zmniejszanie ich użytecznej powierzchni. To skutkuje obniżeniem skuteczności działania katalizatora. Co w takim razie udało się zrobić Nissanowi?

Na czym polega innowacyjność?

Nissan oddzielił ścianką rdzeń katalizatora, tworząc, jak mówił szef ośrodka badawczego marki, Masanori Nakamura: „gniazdo chroniące ptasie jaja”. W ten sposób urządzenie nadal działa skutecznie, nawet mimo niskiej zawartości metali. Dla porównania, w konwencjonalnych katalizatorach wykorzystywanych dotychczas w tym modelu zawartość metali szlachetnych wynosiła 1,3 g, a w innowacyjnych 0,65 g. Jednocześnie poprawiono skuteczność urządzenia, ponieważ o połowę spadła emisja tlenków azotu i węglowodorów niemetanowych.

Trzeba pamiętać, że to rozwiązanie wykorzystywano wyłącznie na japońskim rynku, dlatego musiało ono zachowywać normy obowiązujące ówcześnie w Japonii. Niewątpliwie jednak był to przełom technologiczny, chociaż na razie nie widać chęci kontynuacji tego typu badań.

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej