• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Filtr cząstek stałych – budowa, regeneracja, wymiana

Filtr cząstek stałych inaczej DPF lub FAP to jeden z istotnych elementów układu wydechowego i jednocześnie jeden z najbardziej znienawidzonych. Jak jest zbudowany? Czy można go zregenerować? Kiedy trzeba kupić nowy DPF? I najważniejsze – dlaczego nie powinno się go po prostu usunąć?

Filtr cząstek stałych nazywany jest również DPF-em (od angielskiego diesel particulate filter) lub FAP-em (od francuskiego filtre à particules) to element układu wydechowego odpowiadający za oczyszczanie spalin z cząstek sadzy oraz popiołu. Co ważne, DPF-y wykorzystuje się wyłącznie w samochodach z silnikami wysokoprężnymi. Od 2009 roku każdy pojazd z jednostką diesla musi być wyposażony w filtr cząstek stałych. Wynika to z wprowadzenia normy czystości spalin Euro 5.

Budowa filtra cząstek stałych

DPF składa się z wkładu wykonanego z ceramiki i obudowy ze stali nierdzewnej. Z wyglądu nieco przypomina katalizator. Wkład filtra tworzą naprzemiennie ułożone kanaliki, dlatego urządzenie w przekroju przypomina plaster miodu. Kanaliki te są częściowo zatkane i porowate, aby zatrzymywać cząstki sadzy, a jednocześnie przepuszczać pozostałe spaliny. Ścianki kanalików pokrywa się tlenkiem glinu, ceru i platyną.

Regeneracja, czyli sposób na oczyszczanie

Cząstki sadzy, które zostają w filtrze, muszą być regularnie usuwane. Odbywa się to w trakcie procesu regeneracji. Regenerację dzieli się na pasywną, aktywną oraz wymuszoną. Pasywna dzieje się bez udziału kierowcy – jeżeli filtr osiągnie 350 stopni Celsjusza, zgromadzona w nim sadza zaczyna się wypalać, oczyszczając tym samym urządzenie. Do uzyskania takiej temperatury konieczna jest dłuższa jazda ze stałą prędkością, dlatego tak często podkreśla się, że diesle lubią wyjeżdżać na trasę. Pokonywanie odcinków wynoszących kilkadziesiąt lub kilkaset kilometrów po prostu wpływa pozytywnie na żywotność niektórych części stosowanych w jednostkach wysokoprężnych.

O regeneracji aktywnej mówimy wtedy, gdy celowo zwiększamy temperaturę spalin do 600 stopni Celsjusza, aby filtr mógł się oczyścić. Wymaga to zmiany pracy silnika tylko na czas regeneracji – 5 do 10 minut. Gdy nawet to nie wystarcza, można przeprowadzić regenerację wymuszoną. Wówczas konieczna jest wizyta w serwisie. Warto pamiętać, że jeżeli zatkanie filtra wynosi więcej niż 70%, trzeba go po prostu wymienić.

Kiedy wymienić DPF?

Niestety zakup nowego DPF-a jest drogi. Czasami niektórzy decydują się na wstawienie używanego filtra po regeneracji, ale to dość ryzykowne rozwiązanie. Lepiej już poszukać nowego zamiennika, jeżeli bardzo zależy Wam na oszczędności. I co najważniejsze – zgodnie z polskim prawem nie można całkowicie usunąć DPF-a. Dlaczego? Wynika to z obowiązujących norm emisji spalin. Jeżeli w trakcie przeglądu technicznego diagnosta stwierdzi brak filtra, odmówi przedłużenia ważności badań technicznych. Pojazd, który powinien mieć DPF, a z jakiegoś powodu go nie ma, nie może zostać dopuszczony do ruchu.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej