• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Filtr cząstek stałych – budowa, regeneracja, wymiana

Filtr cząstek stałych inaczej DPF lub FAP to jeden z istotnych elementów układu wydechowego i jednocześnie jeden z najbardziej znienawidzonych. Jak jest zbudowany? Czy można go zregenerować? Kiedy trzeba kupić nowy DPF? I najważniejsze – dlaczego nie powinno się go po prostu usunąć?

Filtr cząstek stałych nazywany jest również DPF-em (od angielskiego diesel particulate filter) lub FAP-em (od francuskiego filtre à particules) to element układu wydechowego odpowiadający za oczyszczanie spalin z cząstek sadzy oraz popiołu. Co ważne, DPF-y wykorzystuje się wyłącznie w samochodach z silnikami wysokoprężnymi. Od 2009 roku każdy pojazd z jednostką diesla musi być wyposażony w filtr cząstek stałych. Wynika to z wprowadzenia normy czystości spalin Euro 5.

Budowa filtra cząstek stałych

DPF składa się z wkładu wykonanego z ceramiki i obudowy ze stali nierdzewnej. Z wyglądu nieco przypomina katalizator. Wkład filtra tworzą naprzemiennie ułożone kanaliki, dlatego urządzenie w przekroju przypomina plaster miodu. Kanaliki te są częściowo zatkane i porowate, aby zatrzymywać cząstki sadzy, a jednocześnie przepuszczać pozostałe spaliny. Ścianki kanalików pokrywa się tlenkiem glinu, ceru i platyną.

Regeneracja, czyli sposób na oczyszczanie

Cząstki sadzy, które zostają w filtrze, muszą być regularnie usuwane. Odbywa się to w trakcie procesu regeneracji. Regenerację dzieli się na pasywną, aktywną oraz wymuszoną. Pasywna dzieje się bez udziału kierowcy – jeżeli filtr osiągnie 350 stopni Celsjusza, zgromadzona w nim sadza zaczyna się wypalać, oczyszczając tym samym urządzenie. Do uzyskania takiej temperatury konieczna jest dłuższa jazda ze stałą prędkością, dlatego tak często podkreśla się, że diesle lubią wyjeżdżać na trasę. Pokonywanie odcinków wynoszących kilkadziesiąt lub kilkaset kilometrów po prostu wpływa pozytywnie na żywotność niektórych części stosowanych w jednostkach wysokoprężnych.

O regeneracji aktywnej mówimy wtedy, gdy celowo zwiększamy temperaturę spalin do 600 stopni Celsjusza, aby filtr mógł się oczyścić. Wymaga to zmiany pracy silnika tylko na czas regeneracji – 5 do 10 minut. Gdy nawet to nie wystarcza, można przeprowadzić regenerację wymuszoną. Wówczas konieczna jest wizyta w serwisie. Warto pamiętać, że jeżeli zatkanie filtra wynosi więcej niż 70%, trzeba go po prostu wymienić.

Kiedy wymienić DPF?

Niestety zakup nowego DPF-a jest drogi. Czasami niektórzy decydują się na wstawienie używanego filtra po regeneracji, ale to dość ryzykowne rozwiązanie. Lepiej już poszukać nowego zamiennika, jeżeli bardzo zależy Wam na oszczędności. I co najważniejsze – zgodnie z polskim prawem nie można całkowicie usunąć DPF-a. Dlaczego? Wynika to z obowiązujących norm emisji spalin. Jeżeli w trakcie przeglądu technicznego diagnosta stwierdzi brak filtra, odmówi przedłużenia ważności badań technicznych. Pojazd, który powinien mieć DPF, a z jakiegoś powodu go nie ma, nie może zostać dopuszczony do ruchu.

Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej