• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Fiat Panda II – tanie auto do miasta

Typowo miejskie auto produkowane w latach 2003–2012 – mowa o Fiacie Panda II. Ten model ma wielu zwolenników ze względu na niewielkie koszty zakupu i eksploatacji oraz trwałość podzespołów. Dziś można go nabyć tylko na rynku wtórnym, dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić szczególną uwagę w tych samochodach.

Fiat Panda II produkowany był w polskiej fabryce w Tychach. Gama silników obejmowała wersje benzynowe i wysokoprężne. Jednostki benzynowe to 1.1 54 KM, 1.2 60–69 KM oraz 1.4 100 KM. Diesel stworzono tylko jeden – 1.3 Multijet o mocach 70 KM lub 75 KM.

Samochód został doceniony przede wszystkim przez osoby szukające auta do jazdy po mieście, chociaż z napędem 4×4 sprawdza się również w górskim terenie. Panda kojarzona jest z mało awaryjnym pojazdem, chociaż – jak każdy – ma swoje wady.

Panda II – benzyna czy diesel?

Jeżeli chodzi o ewentualne usterki, zarówno benzyna, jak i diesel będą w porządku. W benzynowych jednostkach zdarzają się awarie alternatora czy pompy paliwa, ale nie są to poważne problemy. Większym minusem może być spore spalanie.

Tu w porównaniu ilości zużywanego paliwa dużo lepiej wypadnie diesel. W stosunku do innych jednostek wysokoprężnych na rynku ma jedną znaczącą zaletę – brak dwumasowego koła zamachowego, które jest drogie w naprawie. Można także znaleźć modele bez filtra DPF. Poza tym Panda II w dieslu będzie miała takie same kosztowne minusy jak inne silniki wysokoprężne, czyli EGR i turbosprężarkę.

Ewentualne awarie

Kupując Fiata Pandę II, zwróćcie uwagę na stan zawieszenia i miejcie z tyłu głowy, że niestety dość często się ono psuje. Za to koszty wymiany poszczególnych podzespołów są niewielkie. Niektórzy narzekają na niską jakość wykończenia wnętrza – np. łatwo rysujące się plastiki, problemy z wentylatorem nawiewu, klamkami, zamkami (centralnym i klapy bagażnika) albo światłami. W części modeli awaryjne są: sprzęgło oraz łożyska kół.

Plus jest taki, że każdy z wymienionych elementów niewiele kosztuje albo ma znaczenie wyłącznie estetyczne.

Kupować czy nie?

Za Fiatem Pandą II przemawia niska cena zakupu oraz bardzo niskie koszty eksploatacji. Dodatkowym atutem będzie mała awaryjność i łatwość naprawy. Przeciw? Ewentualnie słaba dynamika jazdy w jednostkach innych niż 1.4 albo wspomniane spore spalanie. Przy szukaniu modelu dla siebie trzeba uważać na samochody wykorzystywane do celów firmowych, które będą miały dużo większy przebieg niż auta prywatne.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej