• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Fiat Panda II – tanie auto do miasta

Typowo miejskie auto produkowane w latach 2003–2012 – mowa o Fiacie Panda II. Ten model ma wielu zwolenników ze względu na niewielkie koszty zakupu i eksploatacji oraz trwałość podzespołów. Dziś można go nabyć tylko na rynku wtórnym, dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić szczególną uwagę w tych samochodach.

Fiat Panda II produkowany był w polskiej fabryce w Tychach. Gama silników obejmowała wersje benzynowe i wysokoprężne. Jednostki benzynowe to 1.1 54 KM, 1.2 60–69 KM oraz 1.4 100 KM. Diesel stworzono tylko jeden – 1.3 Multijet o mocach 70 KM lub 75 KM.

Samochód został doceniony przede wszystkim przez osoby szukające auta do jazdy po mieście, chociaż z napędem 4×4 sprawdza się również w górskim terenie. Panda kojarzona jest z mało awaryjnym pojazdem, chociaż – jak każdy – ma swoje wady.

Panda II – benzyna czy diesel?

Jeżeli chodzi o ewentualne usterki, zarówno benzyna, jak i diesel będą w porządku. W benzynowych jednostkach zdarzają się awarie alternatora czy pompy paliwa, ale nie są to poważne problemy. Większym minusem może być spore spalanie.

Tu w porównaniu ilości zużywanego paliwa dużo lepiej wypadnie diesel. W stosunku do innych jednostek wysokoprężnych na rynku ma jedną znaczącą zaletę – brak dwumasowego koła zamachowego, które jest drogie w naprawie. Można także znaleźć modele bez filtra DPF. Poza tym Panda II w dieslu będzie miała takie same kosztowne minusy jak inne silniki wysokoprężne, czyli EGR i turbosprężarkę.

Ewentualne awarie

Kupując Fiata Pandę II, zwróćcie uwagę na stan zawieszenia i miejcie z tyłu głowy, że niestety dość często się ono psuje. Za to koszty wymiany poszczególnych podzespołów są niewielkie. Niektórzy narzekają na niską jakość wykończenia wnętrza – np. łatwo rysujące się plastiki, problemy z wentylatorem nawiewu, klamkami, zamkami (centralnym i klapy bagażnika) albo światłami. W części modeli awaryjne są: sprzęgło oraz łożyska kół.

Plus jest taki, że każdy z wymienionych elementów niewiele kosztuje albo ma znaczenie wyłącznie estetyczne.

Kupować czy nie?

Za Fiatem Pandą II przemawia niska cena zakupu oraz bardzo niskie koszty eksploatacji. Dodatkowym atutem będzie mała awaryjność i łatwość naprawy. Przeciw? Ewentualnie słaba dynamika jazdy w jednostkach innych niż 1.4 albo wspomniane spore spalanie. Przy szukaniu modelu dla siebie trzeba uważać na samochody wykorzystywane do celów firmowych, które będą miały dużo większy przebieg niż auta prywatne.

Dlaczego olej silnikowy ciemnieje?
Jeżeli w trakcie sprawdzania poziomu oleju zauważycie, że płyn zmienił kolor, zazwyczaj zakładacie, że pora go wymienić. Nic w tym dziwnego. Panuje powszechne przekonanie, zgodnie z którym czarnoszary odcień oleju silnikowego jest równoznaczny z jego zużyciem. Czy rzeczywiście ciemny olej trzeba jak najszybciej zastąpić nowym? Kiedy ten płyn eksploatacyjny może zmienić barwę? Dlaczego zdarza się, że czernieje od razu po zalaniu?
więcej
Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej