• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Fiat Panda II – tanie auto do miasta

Typowo miejskie auto produkowane w latach 2003–2012 – mowa o Fiacie Panda II. Ten model ma wielu zwolenników ze względu na niewielkie koszty zakupu i eksploatacji oraz trwałość podzespołów. Dziś można go nabyć tylko na rynku wtórnym, dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić szczególną uwagę w tych samochodach.

Fiat Panda II produkowany był w polskiej fabryce w Tychach. Gama silników obejmowała wersje benzynowe i wysokoprężne. Jednostki benzynowe to 1.1 54 KM, 1.2 60–69 KM oraz 1.4 100 KM. Diesel stworzono tylko jeden – 1.3 Multijet o mocach 70 KM lub 75 KM.

Samochód został doceniony przede wszystkim przez osoby szukające auta do jazdy po mieście, chociaż z napędem 4×4 sprawdza się również w górskim terenie. Panda kojarzona jest z mało awaryjnym pojazdem, chociaż – jak każdy – ma swoje wady.

Panda II – benzyna czy diesel?

Jeżeli chodzi o ewentualne usterki, zarówno benzyna, jak i diesel będą w porządku. W benzynowych jednostkach zdarzają się awarie alternatora czy pompy paliwa, ale nie są to poważne problemy. Większym minusem może być spore spalanie.

Tu w porównaniu ilości zużywanego paliwa dużo lepiej wypadnie diesel. W stosunku do innych jednostek wysokoprężnych na rynku ma jedną znaczącą zaletę – brak dwumasowego koła zamachowego, które jest drogie w naprawie. Można także znaleźć modele bez filtra DPF. Poza tym Panda II w dieslu będzie miała takie same kosztowne minusy jak inne silniki wysokoprężne, czyli EGR i turbosprężarkę.

Ewentualne awarie

Kupując Fiata Pandę II, zwróćcie uwagę na stan zawieszenia i miejcie z tyłu głowy, że niestety dość często się ono psuje. Za to koszty wymiany poszczególnych podzespołów są niewielkie. Niektórzy narzekają na niską jakość wykończenia wnętrza – np. łatwo rysujące się plastiki, problemy z wentylatorem nawiewu, klamkami, zamkami (centralnym i klapy bagażnika) albo światłami. W części modeli awaryjne są: sprzęgło oraz łożyska kół.

Plus jest taki, że każdy z wymienionych elementów niewiele kosztuje albo ma znaczenie wyłącznie estetyczne.

Kupować czy nie?

Za Fiatem Pandą II przemawia niska cena zakupu oraz bardzo niskie koszty eksploatacji. Dodatkowym atutem będzie mała awaryjność i łatwość naprawy. Przeciw? Ewentualnie słaba dynamika jazdy w jednostkach innych niż 1.4 albo wspomniane spore spalanie. Przy szukaniu modelu dla siebie trzeba uważać na samochody wykorzystywane do celów firmowych, które będą miały dużo większy przebieg niż auta prywatne.

Prawo jazdy kategorii B a ciągnięcie przyczepy
Zdarza się, że na ulicach mijają nas samochody osobowe, które ciągną za sobą np. przyczepę kempingową, bo jadą na wakacje. Czy kierowca mający prawo jazdy kategorii B mógłby prowadzić auto z taką przyczepą? Teoretycznie tak, o ile masa całkowita zestawu mieści się w normie określonej przez ustawodawcę. Ile wynosi norma? Kiedy przyda się kod 96? I jak go zdobyć?
więcej
Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej