• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Baza wiedzy

Fiat Panda II – tanie auto do miasta

Typowo miejskie auto produkowane w latach 2003–2012 – mowa o Fiacie Panda II. Ten model ma wielu zwolenników ze względu na niewielkie koszty zakupu i eksploatacji oraz trwałość podzespołów. Dziś można go nabyć tylko na rynku wtórnym, dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić szczególną uwagę w tych samochodach.

Fiat Panda II produkowany był w polskiej fabryce w Tychach. Gama silników obejmowała wersje benzynowe i wysokoprężne. Jednostki benzynowe to 1.1 54 KM, 1.2 60–69 KM oraz 1.4 100 KM. Diesel stworzono tylko jeden – 1.3 Multijet o mocach 70 KM lub 75 KM.

Samochód został doceniony przede wszystkim przez osoby szukające auta do jazdy po mieście, chociaż z napędem 4×4 sprawdza się również w górskim terenie. Panda kojarzona jest z mało awaryjnym pojazdem, chociaż – jak każdy – ma swoje wady.

Panda II – benzyna czy diesel?

Jeżeli chodzi o ewentualne usterki, zarówno benzyna, jak i diesel będą w porządku. W benzynowych jednostkach zdarzają się awarie alternatora czy pompy paliwa, ale nie są to poważne problemy. Większym minusem może być spore spalanie.

Tu w porównaniu ilości zużywanego paliwa dużo lepiej wypadnie diesel. W stosunku do innych jednostek wysokoprężnych na rynku ma jedną znaczącą zaletę – brak dwumasowego koła zamachowego, które jest drogie w naprawie. Można także znaleźć modele bez filtra DPF. Poza tym Panda II w dieslu będzie miała takie same kosztowne minusy jak inne silniki wysokoprężne, czyli EGR i turbosprężarkę.

Ewentualne awarie

Kupując Fiata Pandę II, zwróćcie uwagę na stan zawieszenia i miejcie z tyłu głowy, że niestety dość często się ono psuje. Za to koszty wymiany poszczególnych podzespołów są niewielkie. Niektórzy narzekają na niską jakość wykończenia wnętrza – np. łatwo rysujące się plastiki, problemy z wentylatorem nawiewu, klamkami, zamkami (centralnym i klapy bagażnika) albo światłami. W części modeli awaryjne są: sprzęgło oraz łożyska kół.

Plus jest taki, że każdy z wymienionych elementów niewiele kosztuje albo ma znaczenie wyłącznie estetyczne.

Kupować czy nie?

Za Fiatem Pandą II przemawia niska cena zakupu oraz bardzo niskie koszty eksploatacji. Dodatkowym atutem będzie mała awaryjność i łatwość naprawy. Przeciw? Ewentualnie słaba dynamika jazdy w jednostkach innych niż 1.4 albo wspomniane spore spalanie. Przy szukaniu modelu dla siebie trzeba uważać na samochody wykorzystywane do celów firmowych, które będą miały dużo większy przebieg niż auta prywatne.

Jakie auta używane kupujemy najczęściej?
Chętnie kupujemy auta używane. Według Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, najwięcej samochodów trafia do nas z Niemiec, Francji, Włoch i Belgii. Sprowadzamy pojazdy, które mają średnio 11 lat. Które z nich są najpopularniejsze?
więcej
Awaria systemu VANOS
Właściciele samochodów marki BMW pewnie znają odpowiedź na pytanie, czym jest VANOS. A wiecie, jakie są objawy awarii tego systemu? Co daje zastosowanie takiego rozwiązania? I w jaki sposób można dbać o VANOS, żeby posłużył maksymalnie długo?
więcej
JAK DBAĆ O KATALIZATOR PRZY INSTALACJI GAZOWEJ
Koszty zakupu nowego reaktora katalitycznego sięgają od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Dlatego dziś chcemy podzielić się z Wami, na co zwracać uwagę i w jaki sposób możemy zadbać o dłuższą żywotność naszego katalizatora, szczególnie jeśli posiadacie samochody z instalacją gazową.
więcej