• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dwumasowe koło zamachowe – działanie, awaryjność, naprawa

Dwumasowe koło zamachowe jest standardem w samochodach wyposażonych w silnik diesla. Aktualnie to jeden z obowiązkowych elementów, które muszą się znaleźć w pojazdach z jednostkami wysokoprężnymi. Czasami ten podzespół montuje się również w autach napędzanych benzyną – wtedy, gdy producent decyduje się na downsizing.

Dwumasowe koła zamachowe zastąpiły klasyczne koła zamachowe wtedy, gdy producenci zaczęli stawiać na coraz większy moment obrotowy silników. Standardowe części nie dawały rady z tak dużym obciążeniem, dlatego powstał pomysł na dwumasę.

Jak działa koło dwumasowe?

Dwumasa składa się z masy pierwotnej, czyli elementu przymocowanego do wału korbowego oraz masy wtórnej przyczepionej do masy pierwotnej łożyskiem koła dwumasowego. Łożysko pozwala na obracanie się dwóch mas – kół – względem siebie. Na masie wtórnej znajduje się powierzchnia cierna umożliwiająca współpracę tego elementu z tarczą sprzęgła. Dodatkowo masy łączy tłumik drgań skrętnych, który eliminuje wibracje generowane głównie przez jednostkę napędową.

Dwumasowe koło zamachowe dzięki swojej budowie ogranicza zużycie skrzyni biegów i innych elementów układu napędowego. Umożliwia również szybszą reakcję na dodanie gazu, niweluje szarpnięcia przy wciskaniu sprzęgła oraz przyczynia się do zmniejszenia spalania.

Podstawowy problem z dwumasą wynika z jej nietrwałości, a także z ceny. Co prawda na jednym kole dwumasowym można przejechać i 200 000 km, ale jest to realne tylko w ściśle określonych warunkach eksploatacyjnych. Nowe koło kosztuje od 1000 zł w górę – nawet do 7000 czy 8000 zł – a do tego dochodzą również drogie koszty wymiany. Czasami wstawienie nowego koła wymaga także założenia nowego sprzęgła, co winduje ostateczną kwotę naprawy na bardzo wysoki poziom.

Objawy zużycia dwumasowego koła zamachowego

Po czym zatem rozpoznać, że z dwumasą dzieje się coś niepokojącego? Przede wszystkim kierowcę powinny zaniepokoić głośne dźwięki ze skrzyni biegów w trakcie pracy jednostki na biegu jałowym. Dodatkowo w niektórych samochodach da się wyczuć drżenia nadwozia. Kolejnym sygnałem awarii koła zamachowego są szarpania przy ruszaniu, stukania spod maski, problemy ze zmianą przełożenia albo piszczenie w trakcie wrzucania kolejnego biegu.

Co zrobić, żeby dwumasa służyła jak najdłużej?

W związku z wysoką ceną naprawy każdy kierowca chciałby, żeby dwumasa działała jak najdłużej. Czy można jakkolwiek wpłynąć na tempo zużywania się tego podzespołu? Tak. Warto pamiętać, że dwumasie nie służy ciągła jazda na niskich obrotach i wysokich biegach, poruszanie się wyłącznie po mieście oraz hamowanie silnikiem z niskich biegów. Na awarie koła wpływają również ruszanie z piskiem opon, gwałtowne puszczanie sprzęgła w trakcie rozpoczynania jazdy albo podczas zmiany biegów, a także nagłe przyspieszanie.

Dwumasowe koła działają dużo dłużej, gdy układ zapłonowy w samochodzie jest w dobrym stanie. Jeżeli dochodzi do awarii świec zapłonowych, żarowych, wtryskiwaczy lub cewek, koła muszą pracować dużo intensywniej, tłumiąc drgania jednostki napędowej, co wpływa na ich szybsze zużycie.

Czy można ładować samochód elektryczny w garażu?
Oferta samochodów elektrycznych stale się poszerza. Większość znanych marek sprzedaje co najmniej jeden bezemisyjny model i zapowiada kolejne. Elektromobilność stała się faktem, chociaż niestety w Polsce infrastruktura nie nadąża za trendem – stacji ładowania na razie jest stosunkowo niewiele. Rozwiązaniem może być stworzenie własnego punktu ładowania w garażu. Jak to zrobić? I co w ogóle warto wiedzieć o ładowaniu elektryka w warunkach dom
więcej
Dlaczego silnik dławi się przy przyspieszaniu?
Prawidłowo działająca jednostka napędowa nie powinna przerywać, reagować wolniej niż dotychczas ani dławić się w trakcie przyspieszania. Jeśli silnik pracuje nierówno, a wciśnięcie pedału gazu nie powoduje odpowiedniej reakcji, warto jak najszybciej poszukać przyczyny takiego stanu rzeczy. Dlaczego? Ponieważ zwlekanie z naprawą może skutkować nie tylko dalszymi uszkodzeniami podzespołów, lecz także negatywnie wpływać na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.
więcej
Czym jest snorkel i po co się go montuje?
Jeśli planujesz off-road, chcesz testować zdolność swojego samochodu do przeprawiania się przez zbiorniki wodne albo po prostu interesujesz się jazdą w terenie, pewnie wiesz co nieco na temat snorkelu. Jeżeli nie, to za chwilę wyjaśnimy Ci, czym jest snorkel i po co się go montuje. Odpowiemy również na pytanie, jaki model warto wybrać i dlaczego
więcej