• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Do czego przydaje się smar ceramiczny?

W motoryzacji coraz częściej wykorzystuje się ceramikę. Najczęściej materiały ceramiczne stosowane są do produkcji hamulców, które dzięki nim uzyskują odporność zarówno na bardzo niskie, jak i wysokie temperatury oraz powłok lakierniczych skutecznie zabezpieczających przed szybkim zużyciem lakieru, a w niektórych przypadkach dodatkowo przed zarysowaniami. Ale to nie wszystko. Materiały ceramiczne służą również do wytwarzania smarów. Jakie właściwości mają smary ceramiczne i gdzie się przydają?

Smary ceramiczne lub inaczej mówiąc pasty ceramiczne są wykorzystywane w produkcji i konserwacji samochodów ze względu na swoją odporność na wysokie temperatury – nawet do 1200 stopni Celsjusza oraz niepoddawanie się siłom nacisku, które powstają np. w trakcie dociskania tłoczków hamulcowych do tarcz. Dodatkowo smary ceramiczne zwiększają poślizg, zapobiegają skrzypieniom i piskom, a także zabezpieczają przed korozją. Gdzie stosuje się je najczęściej?

Układ hamulcowy

Przede wszystkim nakłada się je na elementy układu hamulcowego – tłoczki i zaciski. To te części dociskają klocki hamulcowe do tarcz i decydują o skuteczności procesu hamowania. Jeżeli smarowanie na tych podzespołach będzie niewłaściwe, dojdzie do tak zwanego zapiekania się hamulców, co z kolei wpłynie na nieefektywne hamowanie i może być potencjalnie niebezpieczne dla kierowcy, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego.

W układzie hamulcowym stosuje się praktycznie wyłącznie smary ceramiczne, ponieważ pozostają one bez wpływu na systemy takie jak ABS, ESP albo ASR w przeciwieństwie do produktów opartych na innych materiałach.

Połączenia pomiędzy śrubami

Gdzie jeszcze przydają się smary ceramiczne? Przy montażu świec zapłonowych, piast, kolektorów, głowic, sond lambda itp., czyli na wszelkiego typu połączeniach metalowych. Dzięki zastosowaniu smarów nie tylko zabezpiecza się części przed korozją, działaniem soli, środków chemicznych, innych niekorzystnych czynników oraz przed zapieczeniem, tworząc warstwę ochronną, lecz także ułatwia się późniejsze odkręcenie śrub.

Ile kosztuje smar ceramiczny?

Na rynku dostępne są smary ceramiczne w formie past oraz sprejów. Te pierwsze stosuje się w układzie hamulcowym, zaś drugie wszędzie tam, gdzie dostęp do elementów metalowych może być utrudniony – spreje z dodatkową rurką da się szybko i łatwo zaaplikować w zasadzie w każdym miejscu.

Ile kosztują smary ceramiczne? W zależności od producenta i pojemności opakowania od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Droższe są smary w formie sprejów, ale nawet najlepszej jakości produkty można kupić za maksymalnie 50 zł. Nie jest to duży wydatek, dlatego warto zawsze mieć smar ceramiczny w swoim przydomowym warsztacie, zwłaszcza, jeżeli lubi się majsterkować albo planuje się jakieś naprawy.

Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej
Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej