• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego silnik nierówno pracuje?

Nierówna, niestabilna praca silnika to coś, czego nie należy lekceważyć. O prawidłowo pracującej jednostce można mówić wtedy, gdy silnik utrzymuje stałą prędkość obrotową od 600 do 1000 obrotów na minutę na biegu jałowym, bez naciskania pedału gazu. Jeżeli wskazówka obrotomierza skacze, a cały samochód drży nierównomiernie, warto wykonać diagnostykę. Jakie są najczęstsze przyczyny takich objawów?

Silnik pracuje równo, gdy dostaje stałą dawkę paliwa, co skutkuje utrzymaniem obrotów na biegu jałowym. Jeśli tak nie jest, można podejrzewać, że występuje problem z filtrami, pompą paliwową, wtryskiwaczami albo świecami. Czasami bywa to jeszcze coś innego. Jakie usterki warto wykluczyć najpierw?

Sprawdź dopływ paliwa i powietrza

Na początek można zacząć od filtrów. Chodzi zarówno o filtr paliwa, jak i powietrza. Jeżeli są bardzo zabrudzone albo zwyczajnie stare, jednostka faktycznie przestaje pracować prawidłowo. Te elementy na szczęście da się łatwo i stosunkowo tanio wymienić. W drugiej kolejności zazwyczaj kontroluje się stan układu dolotowego. Ewentualne nieszczelności w przewodach powodują albo dopływ zbyt dużej ilości powietrza, albo uciekanie części paliwa.

A może to pompa paliwowa?

Często przyczyną nierównej pracy jednostki jest problem z pompą paliwową – np. jej zatkanie. W sytuacji, gdy pompa ulegnie awarii, ilość paliwa dostarczanego do mieszanki będzie zbyt mała, co ostatecznie wpłynie na skuteczne działanie silnika. Podobnie stanie się, kiedy uszkodzi się przepływomierz – tu nierówna praca napędu wynika z nieprawidłowej ilości powietrza w mieszance.

Wtryskiwacze? Świece? Czy sonda lambda?

Najpoważniejsze przyczyny złego działania jednostki napędowej są efektem awarii wtryskiwaczy albo świec. To jednocześnie elementy najdroższe w naprawie. Zazwyczaj za te części trzeba sporo zapłacić, a do tego dochodzi jeszcze robocizna, która ze względu na konieczność poświęcenia dużej ilości czasu na demontaż i montaż nowych części jest po prostu kosztowna. Alternatywa dla zakupu nowych wtryskiwaczy to ich regeneracja, ale niestety nie zawsze będzie możliwa. W przypadku uszkodzenia świec kwota naprawy nieco się obniży, ale ostateczna suma zależy przede wszystkim od tego, czy chodzi o same świece, czy o przewody.

Na koniec pozostaje jeszcze niewielki element, który również odpowiada za skład mieszanki paliwowo-powietrznej – sonda lambda. Sonda ta umieszczana jest w układzie wydechowym i przekazuje do komputera informacje o składzie spalin. Jeżeli zostanie uszkodzona, efekt będzie identyczny jak w przypadku awarii przepływomierza – skład mieszanki ostatecznie okaże się nieprawidłowy, co wpłynie na nierówną pracę jednostki.

Inne elementy nowoczesnych układów

Powyższe elementy sprawdza się zazwyczaj po kolei. Czasami wystarczy prosta wymiana filtra, a czasami konieczna jest regeneracja wtrysków. Sytuacja komplikuje się nieco bardziej, gdy mowa o nowoczesnych silnikach, które mają bardzo dużo elektroniki albo gdy próbuje się zdiagnozować samochód z zamontowaną instalacją gazową. Dlatego najlepiej zdać się na pomoc sprawdzonego mechanika, a nie starać się ocenić na własną rękę, o który element chodzi.

Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej
Łopatki przy kierownicy – jak to działa?
Do niedawna łopatki przy kierownicy kojarzyły się wyłącznie z bardzo szybkimi luksusowymi samochodami albo z grami komputerowymi. Dziś można je dokupić do wielu różnych modeli aut – to rozwiązanie stało się ogólnodostępne. Pytanie tylko, czy faktycznie to wygodny element, czy wyłącznie efektowny gadżet. Jak używać łopatek przy kierownicy?
więcej