Nierówna, niestabilna praca silnika to coś, czego nie należy lekceważyć. O prawidłowo pracującej jednostce można mówić wtedy, gdy silnik utrzymuje stałą prędkość obrotową od 600 do 1000 obrotów na minutę na biegu jałowym, bez naciskania pedału gazu. Jeżeli wskazówka obrotomierza skacze, a cały samochód drży nierównomiernie, warto wykonać diagnostykę. Jakie są najczęstsze przyczyny takich objawów?
Silnik pracuje równo, gdy dostaje stałą dawkę paliwa, co skutkuje utrzymaniem obrotów na biegu jałowym. Jeśli tak nie jest, można podejrzewać, że występuje problem z filtrami, pompą paliwową, wtryskiwaczami albo świecami. Czasami bywa to jeszcze coś innego. Jakie usterki warto wykluczyć najpierw?
Sprawdź dopływ paliwa i powietrza
Na początek można zacząć od filtrów. Chodzi zarówno o filtr paliwa, jak i powietrza. Jeżeli są bardzo zabrudzone albo zwyczajnie stare, jednostka faktycznie przestaje pracować prawidłowo. Te elementy na szczęście da się łatwo i stosunkowo tanio wymienić. W drugiej kolejności zazwyczaj kontroluje się stan układu dolotowego. Ewentualne nieszczelności w przewodach powodują albo dopływ zbyt dużej ilości powietrza, albo uciekanie części paliwa.
A może to pompa paliwowa?
Często przyczyną nierównej pracy jednostki jest problem z pompą paliwową – np. jej zatkanie. W sytuacji, gdy pompa ulegnie awarii, ilość paliwa dostarczanego do mieszanki będzie zbyt mała, co ostatecznie wpłynie na skuteczne działanie silnika. Podobnie stanie się, kiedy uszkodzi się przepływomierz – tu nierówna praca napędu wynika z nieprawidłowej ilości powietrza w mieszance.
Wtryskiwacze? Świece? Czy sonda lambda?
Najpoważniejsze przyczyny złego działania jednostki napędowej są efektem awarii wtryskiwaczy albo świec. To jednocześnie elementy najdroższe w naprawie. Zazwyczaj za te części trzeba sporo zapłacić, a do tego dochodzi jeszcze robocizna, która ze względu na konieczność poświęcenia dużej ilości czasu na demontaż i montaż nowych części jest po prostu kosztowna. Alternatywa dla zakupu nowych wtryskiwaczy to ich regeneracja, ale niestety nie zawsze będzie możliwa. W przypadku uszkodzenia świec kwota naprawy nieco się obniży, ale ostateczna suma zależy przede wszystkim od tego, czy chodzi o same świece, czy o przewody.
Na koniec pozostaje jeszcze niewielki element, który również odpowiada za skład mieszanki paliwowo-powietrznej – sonda lambda. Sonda ta umieszczana jest w układzie wydechowym i przekazuje do komputera informacje o składzie spalin. Jeżeli zostanie uszkodzona, efekt będzie identyczny jak w przypadku awarii przepływomierza – skład mieszanki ostatecznie okaże się nieprawidłowy, co wpłynie na nierówną pracę jednostki.
Inne elementy nowoczesnych układów
Powyższe elementy sprawdza się zazwyczaj po kolei. Czasami wystarczy prosta wymiana filtra, a czasami konieczna jest regeneracja wtrysków. Sytuacja komplikuje się nieco bardziej, gdy mowa o nowoczesnych silnikach, które mają bardzo dużo elektroniki albo gdy próbuje się zdiagnozować samochód z zamontowaną instalacją gazową. Dlatego najlepiej zdać się na pomoc sprawdzonego mechanika, a nie starać się ocenić na własną rękę, o który element chodzi.