• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Dlaczego akumulator zbyt szybko się rozładowuje?

Stanęliście i już nie możecie ruszyć – rozładował się akumulator. To jeden z częstszych problemów, zwłaszcza zimą. Które elementy w samochodzie wpływają na szybsze rozładowywanie się akumulatora? Co zrobić, żeby nie trzeba było go wymieniać zbyt często?

Na szybsze rozładowywanie się akumulatora wpływają przede wszystkim: sposób jazdy, problemy z innymi podzespołami oraz korzystanie np. z radia podczas postoju. Nie bez znaczenia pozostaje także czas użytkowania i marka samego urządzenia oraz – w przypadku zakupu nowego – dostosowanie jego wielkości do konkretnego modelu samochodu.

Sposób jazdy a akumulator

Zacznijmy od tego, jak sposób jazdy wpływa na zużycie akumulatora. Trzeba pamiętać, że m.in. włączenie świateł przed uruchomieniem silnika albo przemieszczanie się głównie na krótkich odcinkach skraca żywotność tego podzespołu. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ akumulator traci najwięcej energii na włączenie jednostki napędowej – wprawienie w ruch wału korbowego przez rozrusznik. Jeżeli przejeżdża się tylko kilka kilometrów i wyłącza, a następnie ponownie uruchamia samochód, energia w akumulatorze zużywa się szybko.

Alternator i instalacja elektryczna

Dla żywotności akumulatora znaczenie mają również stan alternatora i instalacji elektrycznej. Alternator przekształca energię mechaniczną w elektryczną, tym samym ładując akumulator. Jeśli nie działa prawidłowo, nie uzupełnia energii.

W przypadku awarii instalacji elektrycznej niepokojące mogą być duże pobory prądu na postoju – wtedy akumulator rozładowuje się nawet w jedną noc. Przy podejrzeniu problemów z tą instalacją, najlepiej odłączyć bezpieczniki i mierzyć pomiar natężenia uchodzącego prądu. Wówczas można łatwo zlokalizować, który z elementów pobiera go w znaczącej ilości.

Warto mieć także na uwadze, że różnorodne gadżety elektroniczne typu nawigacja, ładowarka, kamery itp. zużywają sporo prądu. Największe obciążenie akumulatora powstaje wtedy, gdy korzysta się z tych rozwiązań w trakcie postoju.

Diagnostyka i doładowanie akumulatora

Jeżeli chce się samodzielnie zbadać stan akumulatora, można to zrobić przy pomocy multimetra, inaczej miernika uniwersalnego. To stosunkowo niedrogie urządzenie – najtańsze da się kupić już za 30 zł – weryfikuje nie tylko kondycję akumulatora, lecz także alternatora oraz sprawdza pobór prądu w trakcie postoju, co pozwala zdiagnozować ewentualne problemy.

A czy warto wykorzystywać prostownik i doładowywać akumulator? Tak, bo przedłuża on żywotność akumulatora. Po za tym nigdy nie wiadomo, kiedy urządzenie się rozładuje i prostownik będzie niezbędny.

Jaki akumulator warto kupić?

Na koniec jeszcze pozostaje jeszcze kwestia jakości akumulatorów. Akumulator dobrej marki, np. z linii Bosch Silver, Centra Futura albo Varta Silver Dynamic jest zazwyczaj skuteczniejszy i odporniejszy na zużycie niż tańszy odpowiednik. W przypadku tego typu urządzeń znaczenie mają przede wszystkim materiały, z których zostały wykonane baterie. Jeżeli są wysokiej jakości, będą służyły dłużej.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej